וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גמביה: מדינות מערב אפריקה יאפשרו לרודן להיכנע עד מחר ב-12:00

האיחוד האזורי ECOWAS הודיע כי נשיא גינאה יוביל ניסיון תיווך אחרון בטרם תינתן הוראה על התערבות צבאית של כוחות סנגל וניגריה שהוצבו במדינה. השליט יחיא ג'אמיע המסרב לעזוב את כסאו יוכל לצאת לגלות במדינה לבחירתו

עריכת וידיאו: יוסי אלטר

איחוד מדינות מערב אפריקה (ECOWAS) הודיע הלילה (שישי) כי כוחות צבא סנגל וניגריה שנכנסו לשטחה של גמביה ימנעו מפעולה צבאית על מנת לאפשר הזדמנות נוספת למאמצי התיווך מול הנשיא יחיא ג'אמיע המסרב לפנות את כסאו. על פי ההודעה, נשיא גינאה, אלפא קונדה, יוביל את מאמצי התיווך ועל ג'אמיע להודיע עד לשעה 12:00 בצהריים אם יסכים לפרוש. בתדרוך לעיתונאים אמר נציג האיחוד, מרסל דה סוזה, כי אם יבחר לפרוש מרצון יוכל ג'אמיע לצאת לגלות במדינה לבחירתו וכי תישקל האפשרות שלא לתבוע את העמדתו לדין.

כוחות הצבא של המדינות השכנות נכנסו אתמול לשטחה של גמביה, במסגרת המאמצים האזוריים במערב אפריקה לתמוך בכניסתו של הנשיא הנבחר אדאמה בארוו לתפקיד. זאת, כחודש לאחר שניצח בבחירות דמוקרטיות את השליט יחיא ג'אמיע, שמסרב לוותר על השלטון. בארוו, שנמלט מהמדינה לפני כשבוע, הושבע הערב לתפקיד בשגרירות גמביה בדקאר, בירת סנגל השכנה, וקרא למדינות החברות ב-ECOWAS, לאיחוד האפריקני ולאו"ם לתמוך בו.

דובר צבא סנגל עבדו נדייה מסר כי "התחלנו לתקוף", וצבא ניגריה מסר בהודעה רשמית כי כוחותיו החלו לפעול במדינה "על מנת להגן על העם בגמביה ולשמור על השלום והביטחון באזור". גורמים בגמביה דיווחו כי חיילי צבא גמביה אפשרו לחיילים הזרים להתקדם, וכי פעילים מקומיים הפצירו בחיילים שלא לפתוח באש. מפקד צבא גמביה, אוסמן באג'י, אף אמר כי חייליו יסרבו להילחם בכוחות סנגל, מאחר והסכסוך בין שתי המדינות הוא פוליטי. סנגל הבהירה כי כוחות יבשתיים, אוויריים וימיים גדולים נמצאים בכוננות.

עוד בוואלה! NEWS:
יומיים לפני חילופי השלטון בגמביה: הנשיא הכריז על מצב חירום
גמביה: הנשיא שהפסיד מסרב לפשרה; מדינות האזור עשויות לתקוף
נשיא גמביה חזר בו מהודאת ההפסד בבחירות; האיחוד האפריקני גינה

נשיא גמביה הנבחר הושבע לתפקיד בשגרירות בסנגל. רויטרס
"דגלנו הלאומי כעת יונף גבוה". השגרירות בדקאר, היום/רויטרס
השבעת נשיא גמביה אדאמה בארוו, דקאר, סנגל, 19 בינואר 2017. רויטרס
אזרחים בגמביה וביבשת כולה צפו בטקס. בארוו לאחר השבעתו, אתמול/רויטרס

"זהו יום שאף אזרח גמביה לא ישכח לעולם", קרא בארוו לאחר השבעתו, שנוהלה על ידי ראש איגוד עורכי הדין של גמביה. הנשיא הנבחר הוסיף לאחר הטקס: "דגלנו הלאומי כעת יונף גבוה, בקרב המדינות הדמוקרטיות ביותר בעולם. אני קורא באופן מפורש ל-ECOWAS, לאיחוד האפריקני ולאו"ם לתמוך בממשלה ובעם בגמביה ביישום רצונם, ובהשבת הריבונות והלגיטימיות החוקתית".

עיניהם של האזרחים במערב אפריקה, בחלקים אחרים של היבשת ובעולם כולו נישאו בתקופה האחרונה למדינה הזעירה, שלזמן קצר נדמה היה כי אזרחיה הצליחו להביא לחילופי שלטון דמוקרטיים לראשונה מאז קבלת העצמאות מבריטניה בשנות ה-60. על פי דיווחים ברשתות אפריקניות, החדשות מגמביה ובמיוחד משדר ההשבעה של בארוו זכו לפופולריות רבה בעיקר במדינות שאזרחיה מנסים להביא לחילופי שלטון שכאלה, כפי שהושלמו לאחרונה בהצלחה בגאנה או בניגריה.

חגיגות בבנג'ול לאחר השבעת נשיא גמביה אדאמה בארוו, 19 בינואר 2017. רויטרס
האזרחים חגגו ברחובות. בנג'ול, אתמול/רויטרס
נשיא ניגריה בביקור בבנג'ול, בירת גמביה, 13 בינואר 2017. רויטרס
ננטש על ידי שריו ובני משפחתו. ג'אמיע/רויטרס

בתוך כך, מועצת הביטחון של האו"ם הביעה אמש תמיכה במאמצי ECOWAS ובהתערבות הצבאית של סנגל. זאת, בתום מגעים כושלים בהובלת מנהיגי מדינות האזור לשכנע את ג'אמיע, שעלה לשלטון בהפיכה בשנת 1994, לפרוש מרצון. בין היתר, הוצע לו מקלט מדיני בניגריה ובמרוקו. בימים האחרונים התפטרו מרבית שריו, כולל סגניתו אייסטו נג'יה-סיידי, ועל פי הדיווחים גם בני משפחתו המצומצמת נמלטו מהבירה בנג'ול בימים האחרונים ועזבו למדינה אחרת.

חרף מצב החירום שעליו הכריז השבוע ג'אמיע, מאות אזרחים חגגו ברחובות. כוחות הביטחון שהוצבו בערים נמנעו מהיתקלויות עם האזרחים ולא דווח על מקרי ירי כלל. "הדיקטטור בדרך החוצה", קראה תושבת הבירה בנג'ול למין ג'או, בת 30, שחגגה ברחובות. "זו רק שאלה של זמן", טענה, "נעיף אותו בקרוב, תאמינו לי".

ג'אמיע טען כי מצב החירום נועד למנוע "ריק שלטוני" בתקופה שעד פסיקת בית המשפט בעתירה שהגיש לביטול הבחירות, שלטענתו זויפו. בית המשפט העליון במדינה, שיושבים בו בעיקר משפטנים זרים המקורבים לשליט, מסר כי בשל "עומס" לא יהיה יכול לדון בעתירה לפחות עד חודש מאי.

(עדכון ראשון: 23:30)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully