וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפגנות ובנייה מחדש: צעדי המחאה של המגזר הערבי לפינוי הכפר הבדואי

ועדת המעקב העליונה החליטה על שורת צעדי תגובה לעימותים האלימים שאירעו במהלך הריסת הבתים באום אל-חיראן, כולל שיירה שתצא מקלנסווה לקריית הממשלה. השר ארדן פנה ליועמ"ש לחקור את חברי הרשימה המשותפת בגין הסתה לטרור

צילום: בני בן סימון, עריכה: ניר חן

ועדת המעקב העליונה החליטה היום (חמישי) על שורת צעדי מחאה בעקבות העימותים האלימים שאירעו באום אל-חיראן אתמול, שבמהלכם נדרס למוות שוטר ונורה למוות תושב היישוב הבדואי הלא-מוכר. השר לביטחון הפנים גלעד ארדן דורש לחקור את חברי הרשימה המשותפת בגין הסתה לטרור, אולם יו"ר הרשימה ח"כ איימן עודה דוחה זאת ומאשים אותו בליבוי האלימות.

בין הצעדים שעליהם החליטה ועדת המעקב בישיבה שהתקיימה ברהט, היה הקמת המבנים שנהרסו אתמול על ידי כוחות הביטחון - זאת לצד הפגנה בוואדי ערה ביום שבת ושיירת מחאה שתצא ביום שני מקלנסווה - שבה נהרסו מבנים לא-חוקיים בשבוע שעבר - לקריית הממשלה בירושלים.

במשטרה טוענים כי השוטר רב-סמל בכיר ארז לוי נדרס במכוון על ידי יעקוב אבו אל-קיעאן ומגדירים זאת פיגוע, ואילו תושבי אום אל-חיראן, חברי כנסת ומפגינים אחרים במקום גורסים כי הייתה זו תאונה וכי אל-קיעאן נורה ללא סיבה. במהלך העימותים נפצע גם ח"כ עודה.

עוד על העימותים באום אל-חיראן
"ללא חוק, ללא אלוהים וללא שלטון": ההידרדרות של אום אל-חיראן
פיגוע או אירוע שיצא משליטה? הקצוות הפרומים שהותירה המשטרה בנגב

נשים בדואיות ליד הריסות בתיהן באום אל חיראן , 18 בינואר 2017. רויטרס
ההריסות באום אל-חיראן, אתמול/רויטרס

היום פנה השר ארדן ליועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט בבקשה לפתוח בחקירה נגד יו"ר הרשימה המשותפת ונגד שני חברי כנסת נוספים משורותיה, ג'מאל זחאלקה וחנין זועבי, בחשד להסתה לאלימות ולרצח. "הפיגוע שהביא למותו של רס"ב לוי לא אירע בחלל הריק, ולא התרחש במנותק מהאירועים שקדמו לו. קדמה לאותו פיגוע נתעב הסתה זדונית, שיטתית ומתמשכת לאורך תקופה ארוכה, שלקחו בה חלק נבחרי ציבור – חברי כנסת ישראל", כתב ארדן בפנייתו.

בהמשך הזכיר השר לביטחון הפנים דברים שלטעתנו נשאו חברי הכנסת באום אל-חיראן ב-2015. "מסרטון שפורסם בימים האחרונים, שמתעד נאומים שנישאו בשנת 2015 בפני תושבי המקום, עולה כי ח"כ זחאלקה התריס ביחס לפינוי המיועד כי 'אם יישפך דם, אז יישפך דם'. הם צריכים לדעת שבנושא הזה אנחנו משוגעים. אנחנו, בני העם הפלסטיני, בנוגע אלינו אנחנו מוכנים למות ולא לעזוב. נכבה שניה בנגב לא תהיה. הם צריכים להבין את הנקודה הזו'.

לדברי ארדן, ח"כ עודה אמר באותו אירוע כי "'אנחנו נלך עם הנושא הזה עד הסוף, עד הסוף. הגענו לנקודת שבירה. לעולם לא נקבל את המצב הנוכחי. לעולם לא'. גם ח"כ חנין תרמה את תרומתה: 'זהו מאבק על החיים שלנו ועל האדמה שלנו"'.

עוד באותו נושא

"מה, אנחנו בעזה? אנחנו ישראלים": הסערה באום אל-חיראן מסרבת לגווע

לכתבה המלאה
התכנסות וועדת המעקב של ערביי ישראל, רהט. ינואר 2017. בני בן סימון
ישיבת ועדת המעקב העליונה ברהט, היום/בני בן סימון

יו"ר הרשימה המשותפת דחה את דבריו של ארדן. "השר הוא מסית סדרתי ושקרן פתלוגי. אנחנו אלה שכבר אתמול דרשנו ועדת חקירה ממלכתית", אמר. "לנו אין מה להסתיר, אנחנו דורשים חקירה מקיפה של כל השתלשלות האירועים ובמיוחד חקירת התנהלות המשטרה בפינוי האלים והאכזרי של אום אל-חיראן. לשפיכות הדמים שקרתה יש אחראים והם אלה שמשתמשים בכוחות המשטרה לצרכים פוליטיים ולמטרות הסתה ואליהם צריך להגיע".

במקביל, ארגון הזכויות מרכז "עדאלה" פנה היום למח"ש בשם משפחתו של אבו-אלקיעאן בדרישה לחקור את נסיבות מותו. בפנייתם, טענו עורכי הדין מטעם הארגון נדים שחאדה ומוחמד בסאם כי הן מסרטון האירוע והן מתצהירו של עד לאירוע, עולה כי הירי לעבר מכוניתו של המנוח בוצע לפני שהרכב האיץ לכיוון השוטרים במקום. עוד נטען בפניית "עדאלה", כי השוטרים במקום מנעו במשך שלוש שעות מרכב אמבולנס לטפל ביעקוב אבו אלקיעאן. "עובדה זו כשלעצמה מבססת חשד לעבירות על החוק מצד אנשי המשטרה וכן מעלה סימני שאלה לגבי אמינות גרסתה לגבי השתלשלות האירועים", נכתב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully