וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"מה, אנחנו בעזה? אנחנו ישראלים": הסערה באום אל-חיראן מסרבת לגווע

הפינוי והעימותים בכפר הבדואי בנגב, שבמהלכם דרס תושב שוטר למוות, הותירו חותם מצלק על התושבים, ששבתו היום כמו יתר המגזר הערבי. "ילדים ואימהות ישנו על ההריסות", סיפר בעצב אחד מהם. ראש עיריית רהט בריאיון לאולפן וואלה! NEWS: "אטימות של הממשלה"

צילום: בני בן סימון, עריכה: ניר חן

במחאה על האירועים הקשים בכפר הבדואי אום אל-חיראן, שובת היום (חמישי) המגזר הערבי שביתה כללית. כמו כן, ועדת המעקב של ערביי ישראל הכריזה על שלושה ימי אבל לציון מותו של יעקוב אבו אל-קיען, הנהג שדרס למוות את השוטר, רס"ב ארז לוי.

לילה קשה עבר על תושבי הכפר אום אל-חיראן שפונו מבתיהם. "קמתי בבוקר ראיתי שהילדים והאימהות ישנו כל הלילה על ההריסות", סיפר תושב הכפר עטווה אבו אל-קיען לוואלה! NEWS. "הבטן כואבת. הראש כואב. אין להם בית וקורת גג. מה, אנחנו בחברון? בעזה? אנחנו אזרחים ישראלים. אנחנו עדיין לא יכולים לבנות מחדש. אין לנו כסף. נישן על הבלטות. אולי העולם יתערב וידאגו לנו לבתים".

עטווה נכח אתמול בפינוי והיה עד לדריסה. "יעקוב נבהל ולחץ על הגז. הוא נסע טיפה קדימה ונתנו לו צרור כדורים", העיד על אירוע הדריסה. "רואים בסרטון שהג'יפ הידרדר. הם ווידאו הריגה. יש לי את הכדורים", טען. בני משפחת אל-קיען אומרים כי להגיד על יעקוב מחבל זה שקר גס. "על מה הם מדברים, מחבל, מדובר באיש ישר, מורה, אדם למופת, המשטרה מדברת שטויות".

לקריאה נוספת:
"ללא חוק, ללא אלוהים וללא שלטון": ההידרדרות של אום אל-חיראן
פיגוע או אירוע שיצא משליטה? הקצוות הפרומים שהותירה המשטרה בנגב
מאות בהלוויית השוטר שנהרג; אלמנתו: "אלוהים, עקרת לי את הנשמה"

הכפר הבדואי אום אל-חיראן. ינואר 2017. בני בן סימון
ההריסות באום אל-חיראן, הבוקר/בני בן סימון
הכפר הבדואי אום אל-חיראן. ינואר 2017. בני בן סימון
אום אל-חיראן, הבוקר/בני בן סימון

ועדת המעקב צפויה היום להתכנס בצהריים לישיבת מיוחדת בעיר רהט, אז יוחלט על המשך צעדי המחאה. השביתה שהוכרזה לא כוללת את מוסדות החינוך, שבהם יקדישו את השעתיים הראשונות יוקדשו לשיחות עם התלמידים על הריסת הבתים באום אל-חיראן.

במועצה המקומית הורגשה השביתה ברחובות, שבהם כל החנויות היו היום סגורות. "אנחנו כועסים על ההסתה שמגיעה מראש הממשלה", אמר קאיד אבו אל-קיען, סגן ראש המועצה. "גם השר גלעד ארדן הצטרף לזה, וגם רוני אלשיך, מפכ"ל המשטרה. הם הגיעו למסקנות על האירוע מבלי לבדוק ומיד לאחריו".

אבו אל-קיען ביקש לשלוח מסר הרגעה לציבור לגבי הנהג הדורס. "לא מדובר במחבל. מדובר במורה בית ספר עם תואר שני במתמטיקה. הוא לא משתייך לארגון דאעש. אין לו עבר פלילי", אמר. "שמעתי את המפכ"ל אומר שהוא לימד יחד עם מורים נוספים מדאעש. ואני אומר למפכ"ל: 'אסור לך להטעות את הציבור'. היו רק ארבעה מורים ורובם השתחררו".

נשים בדואיות ליד הריסות בתיהן באום אל חיראן , 18 בינואר 2017. רויטרס
פינוי הכפר אום אל-חיראן/רויטרס

יו"ר ועדת המעקב של ערביי ישראל, מוחמד ברכה, תקף גם הוא בחריפות את ההנהגה. "ראש הממשלה והממשלה דוחפים לעימות דמים עם האוכלוסייה הערבית", אמר בשיחה הבוקר עם גלי צה"ל. "גם הנהג וגם השוטר הם קורבנות של הטירוף של ממשלת ישראל. יש דאעש בישראל ובראשו עומד והורס בנימין נתניהו".

ראש עיריית רהט: "לא מחבל ולא דאעש, קשקוש אחד גדול"

בשיחה עם אולפן וואלה! NEWS דחה ראש עיריית רהט טלאל אל-קרנאוי את הטענות שלפיהן, אבו אל-קיען ביצע פיגוע דריסה. "אין כאן אירוע של חבלה, זה לא מחבל, זו לא משפחה של מחבלים ולא דאעש, זה קשקוש אחד גדול", אמר והסביר כי מדובר במשפחה נורמטיבית. "אשתו מרצה באוניברסיטה, אח שלו מנהל בית ספר, הוא סגן מנהל". הוא הסביר כי לפי המידע שקיבל, אבו אל-קיען הגיע לאזור כדי לקחת בגדים וכסף. "היו יריות לפני שהוא הגיע לשוטר", אמר.

אל קרנאוי קרא להקמת ועדת חקירה. "למה התדרדרנו והגיעו למצב הזה? האטימות של ממשלת ישראל היא הביאה למה שהגענו אליו היום, היינו צריכים לחיות בכבוד הדדי. יש מקום בנגב לכולם". הוא העיד כי באופן אישי הוא חש רעידת אדמה. "בנינו מערכת יחסים כל כך טובה בין האוכלוסייה הבדואית ליהודית. אנחנו מעבירים את תנחומינו לשתי המשפחות, אני קורא לכולם לא להתלהם ולפעול בשיקול דעת".

עימותים בכפר אום אל-חיראן בנגב,  18 בינואר 2017. רויטרס
העימותים בחיראן, אתמול/רויטרס

הוא ביקש מהצדדים להגיע לרגיעה. "אני קורא לכולם לעזוב את המלחמות ולנהל משא ומתן הוגן ומקובל, אני מאמין שזה יוסדר בהבנות תוך רצון של ממשלת ישראל להגיע. זה לא מקובל לעקור יישוב בדואי ולהקים עליו יישוב יהודי", אמר. לדבריו, "לא היה בוער לבצע את הפינוי אתמול. כל הסיפור עוסק בעשרה מגרשים לזוגות צעירים".

עד לשנת 1956 ישבו תושבי אום אל-חיראן בסמוך לקיבוץ בית קמה. באותם ימים השליטה המדינה ממשל צבאי על ערביי ישראל, שדרש מהתושבים לפנות את המקום ולעבור למקום בו הם יושבים עד היום. במשך 14 שנים התנהלו מאבקים משפטיים וציבוריים מצד תושבי הכפר כדי למנוע את פינויו, לטובת הקמת היישוב היהודי חירן במקום.

תושבי אום אל-חיראן התנגדו לפתרון שהציעה המדינה ודרשו להישאר על אדמותיהם. אחרי שערעור התושבים נדחה, קיבלה רשות מקרקעי ישראל אישור מבית המשפט העליון להרוס את הכפר ולהתחיל לבצע עבודות להכשרת התשתיות ליישוב היהודי החדש. אתמול בבוקר יצא לדרכו המבצע להריסת הבתים באום אל-חיראן והסתבך באירועים האלימים שהביאו למותם של שוטר ישראלי ותושב המקום.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully