וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צופרים ניידים והתרעות בבית: פיקוד העורף משפר מוכנות למתקפת טילים

25.1.2017 / 13:41

בתגובה לביקורת החריפה של מבקר המדינה, הציגו בפיקוד העורף תכנית לשיפור מערך ההתרעות מפני טילים ורקטות. בתכנון: פי עשרה יותר אזורי התרעה בישראל ושדרוג מערכת הצופרים

צילום: מאצ'י הוף, עריכה: שניר דבוש

(בווידאו: תרגיל פיקוד העורף בחודש ספטמבר)

בפיקוד העורף מתחילים לפעול בתגובה לדוח החריף של מבקר המדינה מהחודש שעבר, בו מתח ביקורת על תחום הגילוי והפצת התרעה.

תכנית שהוצגה למטה הכללי כוללת חלוקה של אזורי ההתרעה מפני רקטות לאזורים ממוקדים יותר, שעליה יתחילו לעבוד בחציון השני של השנה. זאת בנוסף לשטחי התרעה שהתווספו באזורי שטחי הכינוס של צה"ל. כמו כן, נרכשו צופרים ניידים שייכנסו לשימוש בקרוב, ואמצעי התרעה מפני רחפנים.

דוח המבקר העלה כשלים חמורים של הממשלה ושל צה"ל בהכנות לטיפול באזרחים לקראת מצב חירום עתידי, וקבע כי עדיין קיימים פערים משמעותיים בכל הנוסע לסוגיות של היעדר מרחבים מוגנים ביישובים הסמוכים לקווי הגבול, זמן התרעה קצר לפני נפילת רקטות וקשיים בפינוי תושבים.

עוד בוואלה! NEWS:
"סיכול ממוקד": הקואליציה התנגדה להידוק הפיקוח על מבקר המדינה
"שינוי כללי המשחק": מבקר המדינה יהדק את הפיקוח על יישום מסקנותיו
אי סדרים וחשש לפלילים: איך חולקו המיליארדים של קק"ל?

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

כיום יש בישראל 255 אזורי התרעה מפני נפילת רקטות וטילים, ופיקוד העורף קבע כי יש פוטנציאל של חלוקתם ל-2,550 אזורים ממוקדים יותר. הרחבת אזורי ההתרעה תתחיל בחודשים הקרובים לפי סדר עדיפויות של אזורים בסיכון גבוה לנפילות טילים ורקטות. גורמי צבא הסבירו כי התקציב לתכנית ההתרעה לא מושלם אך יאפשר שיפור. בנוסף לכך הציב חיל האוויר מכ"מים נוספים באזור הגבולות כדי לשפר את מערך הגילוי.

בחודשים האחרונים כבר התווספו תשעה אזורי התרעה מנפילות רקטות ופצצות ומרגמות באזור עוטף עזה. במבצע צוק איתן הצליח חמאס לפגוע בשטחי הכינוס באזור אמצעות פצצות מרגמה מהן נהרגו ונפצעו חיילים. גורם צבאי הסביר כי זמן ההתרעה בעוטף עזה עמד על 10 שניות, אך בסיוע מערכות המבוססות בין היתר על מכ"מים, שהוצבו בנגב המערבי בחודשים האחרונים, התארכה ההתרעה ל-13 שניות.

עוד באותו נושא

המבקר: מאות אלפים מאוימים מטילים - ולמדינה אין תכנית היערכות

לכתבה המלאה

בנוסף, החלה להתבצע חלוקת מכשירי התרעה ממוקדים למוסדות החינוך שלא בהכרח יהיו תלויים בהתרעה המרחבית. בפיקוד העורף שוקלים להעמיד למכירה מכשירי התרעה ביתיים לדירות חדשות שנבנות בימים אלו.

סוגיה נוספת שהועלתה כביקורת כללה את מערך הצופרים, שמרביתו פועל על גנרטורים ולפי המבקר, באזורים בהם יהיו נפילות רבות של ורקטות וטילים, יש צפי לבעיות אנרגיה בצופרים. בתגובה חתם פיקוד העורף על הסכמים עם חברה אזרחית, שתבצע החלפה בשטח בשעת חירום.

במקביל, במסגרת תכנית פיילוט, נרכשו צופרים ניידים שיוצבו במקרה של תקלות. "המגמה היא לחבר את כל הצופרים למערכת החשמל, ולפתור את מרבית הבעיות שקשורות לימי השיא של הלחימה", הסביר גורם צבאי והוסיף כי מערך הגילוי וההתרעה מפני מל"טים ורחפנים השתפר. "ידענו להתריע על חדירות מל"טים כבר בצוק איתן. היום הטיפול הרבה יותר מתקדם. ההתרעה תלויה בנתיב הטיסה, ותינתן בהתאם לשיח בין חיל האוויר לפיקוד העורף".

הסברה בגנים: מלחמות זה לא משחק ילדים. מערכת וואלה!
נערכים לשיפור מערך ההתרעה/מערכת וואלה!

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully