וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אובמה: "העברת השגרירות האמריקנית לירושלים עלולה להוביל לפיצוץ"

19.1.2017 / 0:09

במסיבת העיתונאים האחרונה של נשיא ארה"ב, התייחס לאי-הטלת הווטו המסורתי באו"ם שהביא לאימוץ החלטה נגד ההתנחלויות, ואמר: "זו הייתה קריאת השכמה. ישראל לא תישאר יהודית ודמוקרטית בלי פתרון שתי המדינות"

עריכה: יוסי אלטאר

נשיא ארצות הברית ברק אובמה כינס אמש (רביעי) את מסיבת העיתונאים האחרונה שלו בתפקיד, יומיים לפני השבעתו של הנשיא הנבחר דונלד טראמפ. אובמה התייחס לשאיפה של מחליפו בתפקיד להעביר את שגרירות ארצות הברית לירושלים, ואמר כי הדבר "עלול להוביל לפיצוץ".

כמו כן, התייחס אובמה לאי-הטלת הווטו המסורתי במועצת הביטחון של האו"ם לפני שבועות אחדים, מה שהוביל לאימוץ הצעת ההחלטה נגד ההתנחלויות. "השקענו מאמצים רבים בישראל ובפלסטינים בכל הקדנציות. מה שתמיד היה ברור, זה שאנחנו לא יכולים להכריח את הצדדים להגיע לשלום. אנחנו יכולים לספק את הקרקע לכך, לעודד את הצדדים, אבל אנחנו לא יכולים להכריח", אמר.

"בהתחשב בסיכונים באזור ובהבנה של הפחדים של ישראל ממה שקורה בסוריה ומהתחזקות דאעש, מה שלפחות רצינו לעשות זה לקדם את פתרון שתי המדינות - כי אנחנו לא רואים אלטרנטיבה. אמרתי את זה לנתניהו, אמרתי את זה לפלסטינים, אמרתי את זה בישראל. אני לא רואה איך זה ייפתר באופן שמשאיר את ישראל יהודית ודמוקרטית בלי שתי מדינות", אמר. "בלי שתי מדינות, זו מדינה אחת שבה מיליון בני אדם מדוכאים. אי אפשר לקרוא להם אזרחים. אז המטרה הייתה להגיד שההתנחלויות יוצרות מציאות שהופכת את פתרון שתי המדינות לבלתי אפשרי. היה חשוב לנו לעשות קריאת השכמה ולהבהיר שיכול להיות שהמומנטום עלול לחלוף, ואנחנו מקווים שזה יוצר דיון בין הישראלים לפלסטינים".

נשיא ארצות הברית ברק אובמה במסיבת העיתונאים האחרונה שלו ב2016, 18 בדצמבר 2016. רויטרס
"ההתנחלויות יוצרות מציאות שהופכת את פתרון שתי המדינות לבלתי אפשרי". אובמה/רויטרס

בהמשך, ביקר אובמה במרומז את התייחסותו של טראמפ לתקשורת, בעיקר לאור מסיבת העיתונאים הראשונה של ממשיכו לאחר שנבחר, שבמהלכה טען שהתקשורת מוטית נגדו, סירב לענות לשאלות כתב CNN והטיח בו: "אתה חדשות מזויפות".

"אתם אמורים לשאול שאלות קשות, לא להחמיא. אתם אמורים להעביר ביקורת על מוקדי הכוח, ולוודא שאנחנו משרתים את הציבור ששם אותנו כאן - ועשיתם זאת. לרוב בדרך שאני מעריך, גם אם לא הסכמתי עם מסקנותיכם", אמר אובמה לעיתונאים. "הכנסתכם לבית הלבן גרמה לנו לעבוד קשה יותר וטוב יותר. גרמתם לנו לחשוב איך לעשות את מה שאנחנו עושים. אמריקה צריכה אתכם והדמוקרטיה צריכה אתכם. אני מקווה שתמשיכו לעשות את העבודה הקשה שלכם - לדחוף את מי שבעמדות הכוח לגרסה הטובה ביותר שלו. אני מחכה בקוצר רוח להיות צרכן חדשות, ואני רוצה להודות לכולכם".

sheen-shitof

פתרון טבעי

גבר, הגיע הזמן לשפר את התפקוד המיני ואת הזוגיות שלך

בשיתוף גברא
ראש הממשלה בנימין נתניהו בישיבת הממשלה, 8 בינואר 2017. רויטרס
"אמרתי את זה גם לנתניהו. אין אלטרנטיבה לפתרון שתי המדינות"/רויטרס

על חילופי הממשל ועל הביקורת החריפה שהעביר טראמפ על הרפורמות של אובמה כמו תכנית ביטוח הבריאות שלו ומדיניות ההגירה, אמר: "הנחת העבודה שלי היא שחלק מהשקפותיי מתאימות לחזון שלו ולערכים שלו. אני לא מצפה שזה יהיה מושלם, כנראה יהיו עניינים מסוימים שברגע שהוא ייכנס למשרד הוא יבין שמורכבים יותר משחשב, כמו ביטוח בריאות או יצירת מקומות עבודה. זה כנראה יוביל אותו למסקנות שאני הגעתי אליהן. אבל כנראה לא נדע עד שישב מאחורי השולחן המשרדי".

אובמה התייחס ליחסי ארצות הברית ורוסיה, והבהיר כי הסנקציות מעולם לא הוטלו בגלל סיבות גרעיניות, כי אם בשל סיפוח חצי האי קרים באוקראינה. "עם עלייתו של פוטין חלה הסלמה במדיניות האנטי-אמריקנית של רוסיה, בטענה שאנחנו מנסים לסכל את מה שהם לא עושים שם. זה הפך את מערכת היחסים לקשה יותר. הסיבה שהטלנו את הסנקציות לא הייתה בגלל נשק גרעיני, אלא בגלל שאוקראינה הייתה תחת הכיבוש של רוסיה, ורוסיה ממשיכה לכבוש את אוקראינה. זו לא עמדה שלנו בלבד – זו העמדה הבינלאומית. חשוב שארצות הברית תעמוד על העיקרון שלפיו מדינות גדולות לא מפגינות בריונות על מדינות קטנות".

ואולם, הבהיר כי הייתה לו נכונות לשאת ולתת עם רוסיה בנושא הגרעין. "הייתי מוכן לכך, הם לא רצו לדון. אם טראמפ מסוגל לחדש את השיחות האלה ברצינות, אני חושב שיש מקום לכך", אמר.

דונלד טראמפ הנשיא הנבחר של ארה"ב במסיבת עיתונאים בארה"ב, 11 בינואר 2017. רויטרס
טראמפ/רויטרס

לפי סקר של רשת CNN, אחוזי התמיכה באובמה עם סוף כהונתו מרקיעים עד ל-60%, מה שמציב אותו במקום השלישי בכל הזמנים. רק ביל קלינטון – 66% - ורונלד רייגן – 64% - גרפו אחוזים גבוהים יותר בחודש האחרון לכהונתם. כשני שלישים מהנשאלים אמרו כי נשיאותו של אובמה הייתה מוצלחת.

ביום שישי יקבל אובמה את פניו של טראמפ ומשפחתו בבית הלבן, לפני טקס ההשבעה. לאחר מכן, הנשיא היוצא יטוס יחד עם משפחתו לחופשה בפאלם ספרינגס, קליפורניה. לאחר מכן הם ישובו לוושינגטון הבירה, שם הם שוכרים בית עד שביתם הצעירה סשה תסיים את לימודי התיכון שלה.

(עדכון ראשון: 16:20)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully