וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

היעדר שקיפות ומינוי מקורבים בקק"ל: השיטה של מנכ"ל הביטוח הלאומי הנכנס

18.1.2017 / 18:38

מאיר שפיגלר ימונה לתפקיד, לאחר ששימש כמנכ"ל קק"ל - קדנציה שזכתה לביקורת חריפה בדוח המבקר. הוויתור על יער לטובת עמותה פוליטית, הקשרים בליכוד ורשימת המינויים הפוליטיים תחת ניהולו מעלים תמונה בעייתית: "הרגשנו שקורה משהו רע מאוד"

מאיר שפיגלר מנכ"ל הביטוח לאומי הנבחר. ארכיון הצילומים של קק"ל , מלכה ברקאי, אתר רשמי
סיכום קדנציה בעייתית. שפיגלר/אתר רשמי, ארכיון הצילומים של קק"ל , מלכה ברקאי

מנכ"ל הקרן הקיימת לישראל מאיר שפיגלר, שהזמין מעקבים נגד עובדיו כפי שנחשף בוואלה! NEWS, יסיים בעוד כחודש את תפקידו וימונה למנכ"ל הביטוח הלאומי. שפיגלר יזכה לחבילת פרישה בסך 734,457 שקל, לאחר שלוש שנות עבודה בקק"ל, כאשר כחלק מחבילת הפרישה ניתנו לו 12 חודשי הסתגלות בעלות 61 אלף שקלים - בדומה למשכורתו החודשית בתפקיד.

דוח מבקר המדינה שהתפרסם היום, העלה ממצאים חמורים על התנהלות קק"ל בשנים 2015-2014, בהן שימש שפיגלר כמנכ"ל הארגון, והביקורת שנמתחת עליו מציגה התנהלות של היעדר שקיפות - הן בהחלטות והן במעשים - וכן כשל יסודי באישור מימון פרויקטים שעליהם היה אחראי שפיגלר, קבלת מימון ללא תיעוד ואי הצהרה על ניגוד עניינים.

עוד בוואלה! NEWS:
בעקבות חשיפת וואלה! NEWS: מנכ"ל קק"ל זומן לשימוע לפני פיטורים
הדוח שחשף: מנכ"ל קק"ל שכר חוקרים פרטיים כדי לעקוב אחר עובדיו

חיים כץ, שר הרווחה חותם על תכנית למימוש זכויות ניצולי השואה בישראל, בית העיתונאים סוקולוב, תל אביב. 14 באפריל 2016. ניב אהרונסון
"בסגירה הכללית הוא מונה למנכ"ל הביטוח הלאומי". השר חיים כץ/ניב אהרונסון

שר הרווחה והעבודה חיים כץ (הליכוד) מינה את שפיגלר למנכ"ל הביטוח הלאומי, לאחר אישור ועדת איתור בראשות פרופסור רוני גמזו, ולאחר שימוע שעבר שפיגלר בדירקטוריון קק"ל עם חשיפת דוח המעקבים שהזמין נגד עובדים. גורמים במפלגה של השר מתארים את המנכ"ל המיועד כדמות עם קשרים עמוקים וטובים בקרב חברי כנסת, בדגש על חברי מפלגת השלטון.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית

"בגלל קשריו בליכוד הוא מונה למנכ"ל הביטוח הלאומי תחת חיים כץ"

"בגלל קשריו בליכוד הביאו אותו לקק"ל, אחרי שהיה סמנכ"ל דואר ישראל וחבר בסניף הליכוד בתל אביב, וככה בסגירה הכללית - הוא מונה למנכ"ל הביטוח הלאומי", הסביר אחד מהם. בטרם יצא לפועל, המינוי טעון אישור הוועדה לבדיקות מינויים בחברות ממשלתיות, בראשות השופטת בדימוס בלהה גילאור.

משרדי קרן קיימת לישראל בירושלים, ינואר 2015. טלי מאייר
"תפקידה של קק"ל הוא לשמור על יערות - ולא לוותר עליהם". משרדי קק"ל בירושלים/טלי מאייר

הנהלת קרן קיימת לישראל ממומנת על ידי הקונגרס הציוני העולמי, שרבים מנציגיו נבחרים על פי יחסי הכוחות הפוליטיים בישראל, אולם קק"ל לא מעבירה דין וחשבון למדינה על התנהלותה הכלכלית, כך שמינויי מקורבים לפעילים פוליטיים ובעלי תפקידים במפלגות, הם לא עניין חדש בארגון.

מלבד הליכוד, גם לישראל ביתנו ולאביגדור ליברמן העומד בראשה יוחסה השפעה נרחבת על הארגון. "היו הרבה מינויים של מפלגת ישראל ביתנו בארגון, הגיוני להניח שיש שם קשרים", סיפר אחד מהעובדים בארגון. "השיח היה שאנשים שקשורים לישראל ביתנו קיבלו מינויים בקק"ל תחת שפיגלר". לדבריו, "בתקופתו היה משא ומתן עם ועד העובדים על הוספת עובדים לקק"ל בחוזה אישי ולא במכרז – חלקם נחוצים וחלקם יכול להיות שלא".

אותו עובד סיפר בנוסף כי "ב-2015 עבדנו בקק"ל על 'יער השלום' בירושלים ליד ארמון הנציב. שפיגלר אז לחץ על העובדים לוותר על השטח כיער, כי עמותת הימין 'אלעד' רצתה לבנות שם". לטענתו, "היה שם סיור במקום עם אורי אריאל שר החקלאות, אנשי העמותה ואנשי קק"ל, ואז הוחלט לוותר על אישור התכנית ולאפשר לעמותת אלעד לבנות שם מבנים". הוא הוסיף כי כעובדים, "אנחנו הרגשנו שזה רע מאוד, ברור שמדובר פה בעניינים פוליטיים. תפקידה של קק"ל הוא לשמור על יערות ולא לוותר עליהם למטרות בנייה לטובת עמותות פוליטיות".

רשימת המינויים בקק"ל תחת כהונת שפיגלר והקשרים הפוליטיים

במהלך כהונתו של המנכ"ל מאיר שפיגלר, מונה יאיר ביסמוט, בנו של איש הבית היהודי דן ביסמוט וראש המטה של ראש המועצה האזורית שומרון יוסי דגן, המשמש כדירקטור קק"ל מטעם הליכוד, לתפקיד רכז ועדת העברות בקרן. זאת, על פי הסכם באגף גיוס משאבים. ביסמוט נכנס לתפקיד חודש לפני תחילת כהונתו של שפיגלר.

כך גם נחום ויקטור, בן דודתו של שר האוצר משה כחלון ואיש ליכוד מוכר מחדרה, שהועסק בחוזה אישי כפרויקטור לקידום אישורים בוועדת תכנון ובנייה החל מיוני 2015, בשכר של 15 אלף שקלים בחודש ורכב צמוד. גורמים בחברה מסרו כי התפקיד לא היה קיים קודם והוגדר במיוחד בשבילו.

רנית קירשנבאום, בתה של סגנית השר לשעבר פאינה קרשנבאום ממפלגת ישראל ביתנו, מונתה בדצמבר 2013 לתפקיד סיוע למנהל אגף באגף כספים וחשבונאות. על פי גורמים בחברה, שכרה מוערך ב-21 אלף שקלים.

כמו כן, אריאל גולדגביכט ודמיאן קשימוסקי, מקורביו של איש הליכוד, סגן יו"ר קק"ל ארנן פלמן, מונו תחת שפיגלר לתפקידים באגף התרמה בחו"ל. הדבר התאפשר כאשר ב-2013 החזיק הליכוד בשני תיקים בארגון - פלמן כיו"ר אגף הכספים וארנון גלעדי, יו"ר אגף משאבים וכוח אדם.

פלמן מסר בתגובה: "אני לא קשור למינויים שלהם, אני אחראי על אמריקה הלטינית מדצמבר 2015. לליכוד יש 30 מנדטים ובהסתדרות יש 1,100 עובדים, זה אומר שצריכים להיות בקק"ל לפחות 300 חברי ליכוד".

מינויים נוספים כוללים את הדר לאה סייג, מנהלת הלשכה לשעבר של שר האוצר משה כחלון, לתפקיד טיפול בפניות ציבור באגף משאבי אנוש; רם פרנק, חתנה של סגנית השר לשעבר פאינה קירשנבאום; כנרת ישורון, אחותו של חבר מועצת עיריית חולון מטעם סיעת הליכוד יואל ישורון, העוסקת בסיוע במדור שיווק באגף לחינוך ונוער; ויחיעם גרמה, המקורב לאותו ארנון גלעדי, סגן ראש עיריית תל אביב-יפו מטעם סיעת הליכוד, לתפקיד סיוע לוגיסטי באגף לחינוך ונוער.

יוסף אזולאי, שמונה בספטמבר 2013 לתפקיד פרויקטור לנושאי בינוי במרכזי שדה באגף החינוך והנוער, הוא אחיה של איילת אזולאי, מנהלת הלשכה לשעבר של בנימין בן אליעזר וכיום יועצת לחבר הכנסת אראל מרגלית (המחנה הציוני). על פי גורמים בכירים בקק"ל, הוא מונה לאחר שהוגדר במיוחד בשבילו תפקיד ללא מכרז.

יתרה מכך, בדצמבר 2014 מונה יעקב כהן לעוזר שני ביחידת המנכ"ל, למרות שבחוזה של המנכ"ל שפיגלר יש אישור לעוזר אישי אחד בלבד. אריאל כהן היה עוזרו האישי של שפיגלר, עד להוספת כהן, שבתחילה הוגדר תפקידו כנהג וכעוזר אישי יחד.

פאינה קירשנבאום. ראובן קסטרו
הבת והחתן זכו למינויים. פאינה קירשנבאום/ראובן קסטרו

דן ביסמוט, איש הבית היהודי וראש המטה של ראש המועצה האזורית שומרון יוסי דגן, טען כי "בהקשר הפוליטי, אני יודע ששפיגלר חבר של עמרי שרון, בנו של אריאל שרון, ומאוד מקורב לחיים כץ. שמעתי לא פעם שכץ מאוד מעריך אותו". לדבריו, "אפשר להבין את זה, הוא בחור מאוד מוכשר. במסגרת השומרון, הוא הגיע לבקר אותנו לא פעם במסגרת תרומות של עצים וחקלאות לתלמידים, הוא נשמע נחמד וענייני".

מספר החוזים האישיים בקק"ל זינק מ-95 לכ-160

מנגד, גורם אחר בקק"ל טען כי "שפיגלר נאלץ לעמוד מיומו הראשון בתפקיד בלחץ בלתי פוסק מצד הנהלת קק"ל הנבחרת למינוי גורמים, ועצר מינויים ככל יכולתו. עם זאת, אף מנכ"ל לא יכול למנוע באופן הרמטי דרישות מעין אלה. שפיגלר היה המנכ"ל הראשון שהכניס תרבות ארגונית ונורמות ניהול ציבוריות שלא ידעו עליהם בקק"ל".

עובד נוסף בקק"ל הבהיר בשיחה עם וואלה! NEWS כי במהלך כהונתו של שפיגלר "הייתה הסכמה עם ההסתדרות לעד 95 עובדי חוזה בקק"ל. במקום להוריד את המספר, הגיעו לכמעט 160 חוזים אישיים בזמנו". לדבריו, העניין נידון כיום בבית הדין לעבודה, בעקבות פנייה של ועד העובדים. "אותם מקורבים מגיעים לתפקידים שהם בכלל תפקידי תקן", הסביר, "במקום שעובדים מתוך קק"ל יקבלו את התפקידים האלה, קיבלו אותם עובדים מבחוץ".

"מדובר בתפקידים שהמציאו לאנשים", עוד טען העובד, "במנהל תקין נהוג לעשות מכרז פנימי ואם אין מתמודדים יוצאים החוצה למכרז חיצוני. ברור לכולם שמדובר במקורבים פוליטיים שהגיעו לתוך קק"ל". לדבריו, "אותו אחד שטען למנהל תקין ונראות ציבורית, הגיע ל-160 חוזים, בניגוד להסכמה שהייתה עם העובדים ועם אבי ניסנקורן".

תגובות

מאיר שפיגלר מסר בתגובה: "דוח מבקר המדינה מתאר היטב את מסכת הלחצים האימתנית שעמה נאלצתי להתמודד כמנכ"ל קק"ל. אני גאה על כך שהכנסתי לקק"ל נורמות ניהול שמעולם לא היו קיימות בעבר. כל פעולה שביצעתי הייתה בהנחיית, בבקשת ובאישור הנהלת הארגון הנבחרת של קק"ל".

מחיים כץ לא נמסרה תגובה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully