וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המשטרה: שוטר נהרג בפיגוע דריסה בפינוי כפר בדואי בנגב; הדורס נורה למוות

מאות שוטרים התעמתו עם מפגינים בעת פשיטה על הכפר אום אל-חיראן המיועד להריסה. השוטר רס"מ ארז לוי נדרס למוות על ידי פעיל התנועה האסלאמית, להערכת המשטרה. ח"כ עודה נפצע בראשו בעימותים. הנשיא ריבלין: "הסדרת ההתיישבות הבדואית היא אתגר לאומי"

צילום: בני בן סימון, עריכת וידאו: ניר חן

עימותים באום אל-חיראן - עדכונים אחרונים:

- עימותים פרצו במהלך פינוי תושבים מבתים מיועדים להריסה
- השוטר רס"מ ארז לוי נהרג מדריסה; הדורס נורה למוות
- נבדק קשר לטרור בדריסה
- משפחתו של הדורס: "הם שקרנים. זה רצח בדם קר"
- התנועה האסלאמית: "מה שקרה הוא הכרזת מלחמה"
- יו"ר הרשימה המשותפת איימן עודה נפצע בראשו
- השר ארדן לחברי הרשימה המשותפת: "דמו של ארז על ידיכם"

רב-סמל מתקדם ארז לוי, תושב יבנה בן 34, הוא השוטר שנהרג היום (רביעי) מדריסה, במהלך עימותים שהתפתחו בכפר הבדואי אום אל-חיראן שבנגב, במסגרת פעילות מנהל מקרקעי ישראל במימוש צו הריסה ופינוי התושבים. הדורס, יעקוב אבו אל-קיעאן, תושב המקום, נורה למוות על ידי כוחות הביטחון.

לדברי המשטרה, אל-קיעאן הוא פעיל התנועה האסלאמית ונבחן אם יש לו קשר לארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש). יתרה מכך, המשטרה מסרה כי המחבל עבד במערכת החינוך. בנוסף לכך, נמסר כי הדורס נחשב לגורם דומיננטי בכפר והוא זה שעמד בראש המאבק המשפטי נגד ההריסה ופנה לבג"ץ. במקביל, שב"כ החל בבדיקה של קשר לטרור בעימותים באום אל-חיראן.

כמו כן, מהמשטרה נמסר כי כמה בני אדם נפצעו בעימותים בדרגות פציעה שונות, בהם שוטרים. ח"כ איימן עודה (הרשימה המשותפת), שהגיע למקום, נפצע באורח קל. לאחר שעות בודדות, נמסר כי "עם סיום הטיפול בזירת הפיגוע, החלה פעילות הריסת המבנים הבלתי-חוקיים. כוחות המשטרה מאבטחים את אנשי מנהל מקרקעי ישראל במימוש צווי ההריסה". בהמשך חודשו העימותים במקום.

עוד בוואלה! NEWS:
נהג משאית נהרג בתאונה ליד מודיעין; הולך רגל נהרג בקריית מלאכי
"דגל פלסטין – לא ברמת גן": ראש העיר נגד קמפיין "מפקדים לביטחון ישראל"
מתווה עמונה בדרך לקריסה; התושבים נערכים לחידוש המאבק

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
נדרס למוות במהלך העימותים. רס"ם לוי/מערכת וואלה!, צילום מסך

מבית החולים סורוקה שבבאר שבע נמסר כי שלושה פצועים פונו לבית החולים בעקבות העימותים. אחד מהפצועים הינו במצב בינוני, סובל מפציעות ברגליו וצפוי להיכנס לחדר ניתוח, שני הפצועים האחרים, בהם ח"כ עודה אשר שוחרר מחדר המיון הכירורגי, הינם במצב קל.

נשיא המדינה ראובן ריבלין התייחס לפיגוע הדריסה, ואמר כי "עלינו להפריד בצורה ברורה בין פיגוע הטרור הקשה שאירע הבוקר לבין פעולות אכיפת החוק והריסת המבנים הבלתי חוקיים ושאינם ניתנים לאישור". לדבריו, "בטרור יש להילחם ביד קשה וללא פשרות, ויש למגר את שורשיו הרעים בכל מקום שהם".

"אני פונה למנהיגות הישראלית בכלל ולמנהיגי החברה הערבית בפרט. זוהי שעה קשה ומתוחה ועל כולנו לעבוד יחד ולעשות כל שביכולתנו כדי להרגיע את הרוחות, הן באמירות והן במעשים", המשיך ריבלין. "הסדרת ההתיישבות הבדואית בדרום היא אתגר לאומי ואזרחי העומד לפתחה של מדינת ישראל מזה שנים רבות. אנו מוכרחים להידרש למציאת פתרון ומתווה לסוגיה לאומית, חברתית ואזרחית בוערת זאת - בטרם יהיה מאוחר מדי".

עימותים בכפר אום אל-חיראן בנגב,  18 בינואר 2017. בני בן סימון
כוחות באום אל-חיראן, היום/בני בן סימון

אחיו של הדורס טען במשדר וואלה! NEWS כי "הם שקרנים" והוסיף: "פשוט ירו. זה רצח בדם קר". לדבריו, "הוא לא קשור לתנועה האסלאמית, הוא מגדל כבשים. הוא איש חינוך שעובד בבית ספר. הוא מסורתי ושומר מצוות. הוא לא עשה כלום, הוא לא דרס אף אחד". הוא הוסיף: "אני רוצה שראש הממשלה בנימין נתניהו יתן לי דין וחשבון על הרצח היום באום אל-חיראן".

בכפר הבדואי הסמוך חורה הוכרזה שביתה כללית. שייח כמאל חטיב, סגן ראש התנועה האסלאמית, מסר כי "מה שקורה בכפר אום אל-חיראן הוא הכרזת מלחמה ממשית על ערביי ישראל". לדבריו, "מדובר בהסלמה חמורה. לפני כמה ימים הייתה הריסת בתים בקלנסווה, אתמול שוחרר שייח ראאד בדרך נפשעת, והיום הורסים ונלחמים בבנים משום שהם רוצים להישאר על אדמתם".

אמו של ההרוג בעימותים בכפר אום אל-חיראן בנגב,  18 בינואר 2017. בני בן סימון
אמו של הדורס שנהרג, היום/בני בן סימון
עימותים בכפר אום אל-חיראן בנגב,  18 בינואר 2017. בני בן סימון
אום אל-חיראן, היום/בני בן סימון

לדברי ח"כ חנין זועבי, "אם אתם מקבלים את הגרסה של המשטרה, זה אירוע של גירוש". היא הוסיפה במשדר וואלה! NEWS כי מדובר ב"אנשים שמגנים על הבתים שלהם, על האדמה שלהם. תהיו בני אדם. תשכחו שאתם ציונים, תשכחו שאתם יהודים, תשכחו שזה פלסטינים".

"אתם ממשיכים ומסיתים נגד חברי הכנסת", הוסיפה זועבי. "תמיד יש אור ירוק להרוג את הערבים". לדבריה, "אתם מתעקשים לא להקשיב לאנשים. המשטרה משקרת, יש עדי ראייה".

ח"כ טלב אבו עראר הוסיף: "מה שקרה היום בבוקר באום אל-חיראן זאת מלחמה שהכריזו המשטרה והמדינה על הערבים. המשטרה רסיסה את המקום בירי חי ללא הבחנה". לדבריו, "הטענות של המשטרה לא נכונות. ממשלת ישראל היא זו שתשא באחריות. עקירת אום אל-חיראן למען בניית ישוב חיראן ליהודים זו גזענות. יש להפסיק הריסת הבתים ולשבת לדבר עם התושבים. ראש ממשלת ישראל מוכן לעשות הכול ולחבל בכול בכדי לטייח ולכסות על העבירות שלו".

איימן עודה נפצע במהלך עימותים בכפר אום אל-חיראן בנגב.  18 בינואר 2017. מתוך פייסבוק "הרשימה המשותפת", צילום מסך
נפצע קל בראשו. ח"כ עודה, היום/צילום מסך, מתוך פייסבוק "הרשימה המשותפת"

חברת הכנסת עאידה תומא-סלימאן טענה במשדר וואלה! NEWS כי לא נתנו לה ולח"כים נוספים להיכנס לכפר. "אני קוראת למפכ"ל, תתערב עכשיו. אנחנו רוצים לדעת מה קורה בפנים", אמרה. "נכנסים כמו גנבים בלילה, הרחיקו את האנשים, הרחיקו את הילדים. הגיע הזמן לחשוף את האמת. המשטרה מסתירה מידע. דברים נפשעים קורים בתוך הכפר והם לא רוצים שנדע".

בהתייחסות לפציעתו של ח"כ עודה, היא אמרה כי הוא נורה בכדורי גומי ובגז מדמיע. "זה לא נכון שהוא נפגע מאבנים שזרקו התושבים", הבהירה. "הוא נפגע מירי כדורי גומי של משטרת ישראל, כשהם יודעים שמולם נמצא ח"כ ערבי". תושב חורה ששהה במקום בעת הריאיון עם ח"כ תומא-סלימאן, הוסיף: "זאת לא מדינת חוק, זאת מדינת כוח". בהתייחסות לדריסה, סיפר: "הבן אדם יצא ברכב שלו, ולא היה שום שוטר ואף אחד מולו. הבן שלו היה איתו, הם חשבו שהוא רוצה לדרוס".

עימותים בכפר אום אל-חיראן בנגב,  18 בינואר 2017. רויטרס
אום אל-חיראן, הבוקר/רויטרס

לדברי הרשימה המשותפת, עודה הותקף על ידי מספר שוטרים ורוסס בגז מדמיע. לדבריהם, המשטרה משתמשת בכמויות גדולות של אמצעים לפיזור הפגנות. המחלקה לחקירות שוטרים (מח"ש) הודיעה כי תבדוק את כל הטענות בנוגע לפעילות השוטרים במקום.

"היו בבוקר משהו כמו אלף שוטרים", סיפר עודה בשיחה עם גלי צה"ל, "התנפלו עלי השוטרים, במכות, ברובים, בצורה ברוטאלית. אבל אני פחות חשוב. שניים נהרגו שם וזה מבחינתי העיקר". לדבריו, "היינו במשא ומתן עם גורמי השלטון עד חצות. יש החלטות בית משפט, זה היה ברור גם לתושבים. חד וחלק לא ניסינו להלהיט את העניינים".

השר לביטחון הפנים גלעד ארדן טען מנגד כי עודה "עושה הצגה בכיינית, כי הוא כנראה מבין שיש לו תרומה לאירוע מאוד קשה שיכול מאוד להיות שיהיו לו השלכות פליליות". לדבריו, "ארז נרצח בעת מילוי תפקידו. אני מבקש לומר לאיימן עודה וליתר חברי הרשימה המשותפת שהגיעו להלהיט את הרוחות הבוקר: הדם הזה גם על ידיכם. זו אמירה חמורה, אני יודע, אבל לא חמורה כמו מעשיכם ביום הזה, אתם חרפה למדינת ישראל".

"מדובר באירוע קשה לכוחותינו ולמדינת ישראל בכלל", הוסיף בהודעה רשמית. "מחבל השייך לתנועה האסלאמית דהר לעבר כוחותינו במטרה להרוג כמה שיותר שוטרים עוד לפני תחילת הפינוי. אני מקווה שיום זה לא יהפוך ליום שמסמן תפנית ביחסים של הבדואים עם רשויות המדינה אך אם כן, לח"כ עודה יש תרומה מאוד גדולה לעניין".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הרכב הדורס, היום באום אל-חיראן/מערכת וואלה!, צילום מסך

ארדן ציין כי "אמור לקום שם יישוב יהודי, ויש התנגדות של הבדואים". הוא הוסיף, בהתייחסות לבנייה הלא החוקית במגזר הערבי: "המשטרה ורשויות התכנון מנסות להגיע להבנות על הריסות מרצון, מגמה שאנחנו מנסים לעודד ברחבי המדינה. הייתה טענה של ראשי הציבור הערבי שאין תכניות בנייה ולכן קשה להתפתח. בשנים האחרונות המדינה בנתה תכניות כדי לאפשר לערבים לבנות שכונות. האם זה מעניין אותם? לא".

הוא אישר כי במקום אירע "כנראה פיגוע דריסה באמצעות ג'יפ כנגד כוחות המשטרה שהיו אמורים לאבטח את ההריסות. כרגע המשטרה מקיימת הערכת מצב ואני חושב שיהיה מסר מאוד חשוב שהאלימות והטרור לא ינצחו". ארדן הבהיר כי עוד "אלה פעולות שנערכות בכל רחבי המדינה, כולל בעמונה. יש החלטת בג"ץ חלוטה, לכוחות המשטרה אין שיקול דעת אם לבצע או לא לבצע אותה". "מקווה שהמשטרה תמשיך את ביצוע 14 ההריסות היום על פי החלטת בג"ץ".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
ח"כ עודה, הבוקר בכפר אום אל חיראן/מערכת וואלה!, צילום מסך

ד"ר ת'אבת אבו ראס ואמנון בארי-סוליציאנו, מנכ"לים שותפים של עמותת "יוזמות קרן אברהם" הבהירו כי שר החקלאות אורי אריאל, שיכנס בהמשך היום מסיבת עיתונאים, "היה מעורב במשא ומתן עם התושבים בניסיון להגיע לפשרה מוסכמת על השטח אליו ייעברו". לדבריו, "המגעים התקדמו והתגבשה הסכמה עקרונית, אלא שכעת הממשלה החליטה לפנות את היישוב באלימות".

"הממשלה הראתה לפנות בוקר שהיא מעוניינת רק באכיפה נוקשה ולא מעוניינת בהסדרה אמיתית וצודקת של היישובים הבדואים בנגב", הבהירו בעמותה. לדברי אבו ראס ובראי-סוליציאנו, "אנו קוראים לממשלה לעצור את הפינוי האלים ולשוב להידברות עם תושבי אום אל-חיראן לפתרון מוסכם".

תושבי הכפר פונו מאדמתם ליד קיבוץ בית קמה לפני 60 שנה על ידי הממשל הצבאי. הם הועברו לשטח הנוכחי אחרי שהובטח להם כשטח קבע אבל החל משנת 2003 המדינה דורשת מהם לפנותו בטענה כי מדובר בהשתלטות בלתי חוקית על אדמות מדינה. אנשי שבט אבו אל-קיעאן, המתגוררים באום אל-חיראן, טוענים כי המושל הצבאי באותם ימים כתב מסמך רשמי שמאשרר את חזקת התושבים על האדמה.

(עדכון ראשון: 6:54)

בהכנת הידיעה השתתף אמרי סדן

עימותים בכפר אום אל-חיראן בנגב,  18 בינואר 2017. רויטרס
אום אל-חיראן, הבוקר/רויטרס
עימותים בכפר אום אל-חיראן בנגב,  18 בינואר 2017. רויטרס
אום אל-חיראן, הבוקר/רויטרס
עימותים בכפר אום אל-חיראן בנגב,  18 בינואר 2017. רויטרס
אום אל-חיראן, הבוקר/רויטרס
עימותים בכפר אום אל-חיראן בנגב,  18 בינואר 2017. רויטרס
אום אל-חיראן, הבוקר/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    8
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully