וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ההורים תובעים את ביה"ח: החלטת הרופאים בלידה גרמה לשיתוק בתנו

לדברי ההורים, הצוות הרפואי בבית החולים לניאדו שבנתניה החליט על לידת ואקום באמצעות ציוד מכני מבלי להיוועץ עמם ואף עשה זאת באופן שגוי שהותיר את בתם נכה. הם תובעים את הרופאים על סך שני מיליון שקלים. "אנו חרדים לחייה העצמאיים"

בית חולים לניאדו. אפריל 2014. יותם רונן
הצוות הרפואי החליט לזרז א התלידה באמצעות פיטוצין. לניאדו/יותם רונן

החלטה של שניות בלידתה של מ' לפני שבע שנים הובילה לנזק בלתי הפיך בחייה. מהיריון בריא ולידה שהתחילה והתקדמה באופן תקין לחלוטין, מ' נותרה נכה בצדו הימני של גופה. זאת, בעקבות החלטה שהתקבלה בחדר הלידה ולקראת סיומה שהפכה את הילדה למשותקת.

תחילת הסיפור הוא בסוף 2009, עת הגיעה יעל, אמה של מ', לבית חולים לניאדו שבנתניה כשהיא בשבוע 39 להריונה הראשון, לאחר ירידת מי שפיר. הצוות הרפואי החליט במהרה לזרז את לידתה באמצעות מתן פיטוצין, הורמון המביא להתכווצויות הרחם ולזירוז הצירים. כך החלה יעל את הלידה. אלא שלטענתה, לאחר שהגיעה יעל לפתיחה מלאה נכנס רופא בכיר ללידה וקבע כי ראשה של העוברית "תקוע", בשפה המקצועית בדרגת S3. מרחק הקרקפת מיציאת הרחם מדורג בדרך כלל בין 1-5, כאשר שלב 3 הוא שלב נמוך יחסית.

בשלב הזה, לדברי ההורים, החליט הרופא על דעת עצמו לעבור ללידת וואקום - שימוש במכשיר מכני שמושך את ראשו של העובר החוצה. "היינו 12 שעות בחדר הלידה, אשתי הייתה מותשת ואין כוח לכלום כי הלידה לא מתפתחת. הפתיחה הייתה מאוד איטית והראש היה מאוד גבוה. ברגע שהכניסו את הרופא, הכול קרה כל כך מהר, הוא פשוט אמר 'חבר'ה, מכשירים, וכולם לצאת מהחדר'", שיחזר אוהד, אביה של מ'. "הוא לא הציע לנו ניתוח קיסרי, זאת לא הייתה אופציה בכלל מבחינתו. הוא לא אמר 'רגע בואו נבדוק, נעקוב, נראה', הוא הגיע וזה נגמר אחרי שתיים-שלוש דקות. רגע אחרי הלידה הבנו שהיא לא בסדר".

חדר לידה. ShutterStock
"משיכת ראשה של מ' ללא סיבוב גרמה לשיתוק"./ShutterStock

ההורים תובעים כעת את בית החולים לניאדו על סך שני מיליון שקלים באמצעות עו"ד גלית קרנר. על פי חוות הדעת של ד"ר רמי מאור, מומחה לגניקולוגיה, המצורפת לתביעה, הרופא שטיפל ביעל גרם לנכותה. מהעולה ברשומות הרפואיות, מצב הראש של העובר טרם הלידה הוא עורף לאחור (POP) וגובהו בתעלת הלידה S-3. המצאות הראש כך מלמדת שהראש של הוולד מסיבה כלשהי לא ביצע את הסיבוב הנדרש לשם התברגותו באגן, ועל כן משיכה של הראש באמצעות מכשיר ואקום ללא ניסיון לסובב את הראש ידנית או באמצעות מלקחיים עלולה לגרום לנזקים בלתי הפיכים לרך הנולד, ובכך חטאו הנתבעים ברשלנותם".

כמו כן, מדגיש ד"ר מאור כי עלו כשלים בביצוע הוואקום. "הצוות הרפואי מבצע לידת ואקום על ידי משיכה אחת ארוכה מבלי לסובב את הראש של הוולד כמקובל וכפועל יוצא מכך נולדה התובעת" . למעשה, משיכת ראשה של מ' בבת אחת ללא כל סיבוב ראשה בעת יציאתה מהרחם, פעולה שמדמה את הלידה הטבעית שבה יש לסובב את היילוד כדי שגופו יצא באופן תקין, גרמה, לטענת התובעים, לשיתוק שממנו סובלת מ' עד היום.

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

החברה הישראלית שהמציאה את מסירי השיער עושה זאת שוב

בשיתוף Epilady

"לא הולכים לפרוצדורה כזאת אגרסיבית בלי לשאול אותנו"

למ' יש שיתוק על שם ארב שנגרם כתוצאה ממתיחת העצבים המחברים בין הצוואר לכתף, ולפעמים אפילו קריעה או שיתוק לצמיתות. ב-80% מהמקרים השיתוק יורד בחומרתו בעזרת פיזיותרפיה מאומצת בשנה הראשונה ללידה, אך בשאר המקרים הילדים סובלים מנכות לכל החיים. "זה ברמה הכי בסיסית כמו לעשות קוקו, דבר שהיא לא יכולה", ממשיך לתאר אוהד, "אנחנו התייעצנו עם רופאים והחלטנו שלא מספרים לה ממה היא סובלת כדי שלא תיכנס להיסטריה אבל זה מאוד מאוד בולט. אנחנו ממש חרדים להמשך חייה העצמאיים".

עוד הוא המשיך: "כל השנים האלו לא התעסקנו במה אנחנו מרגישים, היינו עסוקים בלהציל אותה מהידרדרות, ובאמת אחרי פיזיותרפיה מאוד קשה ויומיומית יש שיפור מסוים, אבל עדיין היא סובלת מנכות ותסבול מנכות כל חייה וזה פשוט על כלום". אוהד האשים את הרופא המטפל: "הם היו צריכים להציב לי אופציות. אתה לא הולך לפרוצדורה כזאת אגרסיבית בלי לשאול אותנו".

לידת ואקום נועדה לקצר את שלב הלחיצות של הלידה עקב מצוקת העובריות או היולדות. ברוב המקרים שבהם רופאים מבצעים לידת ואקום מתפתח זיהום במהלך הלידה. רופאים רבים מעדיפים להעביר את היולדות לניתוח קיסרי חירום בשל הנזקים האפשריים של לידה מכשירנית, ואחד הגורמים המובילים לשיתוקים מעין אלו, או אחרים בקרב היילודים.

מבית החולים לניאדו נמסר: "התביעה התקבלה אצלנו לאחרונה ואנו לומדים אותה. מפאת חיסיון רפואי וצנעת הפרט איננו יכולים להרחיב על אודות האירועים, ונגיב כנדרש בבית משפט. כך או כך מהתביעה עצמה עולה למעשה כי לא מדובר בנזק ממשי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully