וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מנדלבליט: "נגבו עשרות עדויות; נשקול לפרסם את ההקלטות"

שלומי גבאי

16.1.2017 / 20:30

בנאום בבית הספר למשפטים במכללת נתניה, התייחס היועץ המשפטי לחקירות ראש הממשלה, שבעניינן הוא צפוי להכריע בקרוב. "אעמוד בכל ניסיון להשפעה בלתי ראויה על שיקול דעתי", אמר והוסיף כי ההחלטה לחכות עם פתיחת חקירת תיק 2000 הייתה נכונה

צילום: שלומי גבאי

היועץ המשפטי לממשלה, עו"ד אביחי מנדלבליט, נושא היום (שני) דברים בכנס המצטיינים של בית הספר למשפטים במכללת נתניה. לפני הכנס אמר מנדלבליט לעיתונאים כי הקלטות ראש הממשלה בנימין נתניהו ומו"ל ידיעות אחרונות נוני מוזס לא ייחשפו מחשש לשיבוש חקירה. הוא הוסיף: "החקירה מתנהלת לשביעות רצוני". בצאתו מהמכללה אמר כי "החקירה תסתיים כמה שיותר מהר".

היועץ המשפטי נואם בצל ביקורת שהושמעה נגדו במערכת הפוליטית ובתקשורת על כך שהקלטות ראש הממשלה, שמתפרסמות בשבוע האחרון, הובאו לידיעתו כבר לפני שנה. לפני נאומו אמר מנדלבליט בתשובה לשאלת כתבים אם היה צריך לפתוח בחקירה נגד ראש הממשלה לפני כמה חודשים, כי הביקורת נגדו אינו מוצדקת. בנוגע להקלטות, אמר היועץ כי ישקול בבוא העת את פרסומן.

מנדלבליט אמר כי הוא ער לעניין הציבורי והתקשורתי שכרוך בחקירה. "אני ער לכך שבתיק כה רגיש כמו פרשת 2000, כל התפתחות זוכה למשנה תהודה. אני גם שומע לעתים ספקולציות חסרות שחר, ואם יורשה לי לומר – גם חסרות אחריות, שמנסות לייחס למערכת האכיפה כל מיני שיקולים זרים, בנוגע לעיתוי של פעולות חקירה מסוימות, בנוגע לסדר הפעולות, בנוגע למהות הפעולות שאושרו כביכול או שלא אושרו, ועוד. נדמה שכולם רוצים לתפוס 'טרמפ', ו'לעזור' לנו לנהל את החקירה – ואני אומר להם: תודה רבה, אנחנו מסתדרים מצוין".

היועץ המשפטי הוסיף כי "זה המקום לשוב ולומר, כל הדיבורים האלה לא יזיזו אותנו מדרכנו, דרך שבה שלטון החוק הוא מעל לכל, דרך שאותה מכוון המצפון המקצועי בלבד, דרך שבה החלטות מתקבלות ביושר מקצועי ובאומץ. אני מודע לכובד האחריות הכרוך בקבלת החלטה בתיקי החקירה הקשורים לראש הממשלה. אין לי את הפריבילגיה שלא לקבל החלטה בתיקים האלה. זוהי סמכות שהמחוקק הפקיד בידיי, שבצדה גם חובה. חובה לפעול לאורם של עקרונות שלטון החוק, ולאורם בלבד; חובה לשרת את האינטרס הציבורי, ואותו בלבד; חובה לקבל הכרעות קשות ומורכבות, ולעמוד מול כל ניסיון להשפעה בלתי ראויה על שיקול דעתי. כך עשיתי וכך אמשיך לעשות".

לקריאה נוספת:
נתניהו לעג לתקשורת: "הנה עוד תמליל - 'ביבי: זה לא יעזור לכם'"
מו"ל ידיעות אחרונות נחקר בפעם הרביעית; העורך הראשי מסר עדות
"נתניהו תיווך בין מוזס לשלושה אנשי עסקים שישקיעו ב'ידיעות אחרונות'"

היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט בכנס של המכללה האקדמית נתניה, 16 בינואר 2017. שלומי גבאי
מנדלבליט/שלומי גבאי

"בחודשים האחרונים פעלו ופועלים על מנת לבדוק כל טענה וכל חשד באותם חשדות, בכל אפיק שבו התעוררו טענות בוצעו כל הפעולות הדרושות לחקר האמת. לעתים אותן פעולות חקירה חשפו טענות נוספות שנדרשו בירור. המשטרה פעלה בתיאום איתי ועם פרקליט המדינה. במידת הצורך בוצעו פעולות נוספות ורבות לבירור השיקול היחיד שנלקח בחשבון היה טובת החקירה וחקר האמת. אני ליוויתי את פעולות הבדיקה באופן אישי מדי שבוע או לכל היותר שבועיים", אמר מנדלבליט בפתח דבריו.

לדבריו, "הכול היה כדי לוודא שהבדיקה מתקדמת בקצב משביע רצון ואכן כך תוך ליווי שלי. במקביל, התקיימו דיונים על פרשת 2000. כדי לעשות שימוש בהקלטות נדרשה בחינה משפטית מורכבת על מנת להכשיר את השימוש בהן כחומר חקירה. השאלה בדבר מועד פתיחה בחקירה גלויה לא פשוטה הייתה התלבטות שמא נכון להמתין או לנהוג אחרת". עם זאת, "הוחלט להתקדם בפרשה 1000 מבלי לחשוף את תיק 2000. ההחלטה נבעה משיקול של מה יקדם באופן המטבי את האינטרס הציבורי של הגעה לחקר האמת".

הוא הוסיף כי "פריצה מידית מוקדמת ב-2000 והסערה התקשורתית שהיה ברור לכל מי שהיה בחדר שתפרוץ בעקבותיה, לא אפשרה התקדמות בפרשת 1000. קיבלנו החלטה אסטרטגית שלטעמי הייתה נכונה מאוד".

sheen-shitof

מחיר חסר תקדים

המכשיר של הישראלים שהמציאו את מסירי השיער בהנחה בלעדית

בשיתוף Epilady
ראש הממשלה בנימין נתניהו בישיבת סיעת הליכוד. 16 בינואר 2017. נועם מושקוביץ
נתניהו, היום בישיבת סיעה/נועם מושקוביץ

היועץ המשפטי לממשלה מנדלבליט ופרקליט המדינה שי ניצן הם אלה שיידרשו לקבל החלטות כבדות משקל בנוגע לפרשות נתניהו, תיק 1000 ותיק 2000. הם יידרשו להחליט אם להגיש כתב אישום נגד ראש הממשלה ובאיזה סעיפים, או אם לגנוז את התיק.

בדיווח בחדשות 2 הערב נחשפו תמלולים נוספים מההקלטות. מתמלולים אלה עלה כי השניים דנו בצמצום תפוצת העיתון ישראל היום. "כשהתחלנו לדבר בעבר על מספרים זה היה 275 אלף ועותקים היום 325 אלף. אתה מבין? למה כל זמן שעובר זה עושה בעיה? ביום שישי זה 400 אלף בעותקים", אמר מוזס לפי ההקלטה. "אנחנו מנסים למצוא ביחד משהו", השיב נתניהו.

מוקדם יותר היום הגנה שרת המשפטים על מנדלבליט ואמרה כי הציבור צריך לסמוך את ידיו על מערכת אכיפת החוק. "אני מכירה היטב את היועמ"ש, אני עובדת אתו יום-יום. הוא הגון, ישר ומקצועי. אם הוא היה חושב שהוא לא מסוגל הוא היה מוותר על מעורבותו בתיק. אני חושבת שהוא מנהל את זה בצורה מקצועית".

לדבריה, "אנשים שמעלים ספקולציות על התנהלותו לא מכירים את פרטי החקירה והשיקולים שמנחים אותו. אני סומכת עליו ועל שיקול דעתו במאה אחוז, כמו גם על שיקול פרקליט המדינה. אני ממוקמת דלת צמוד לפרקליט המדינה וליועמ"ש. הם מתעסקים בחקירה וצריך לחכות להחלטתם".

(עדכון ראשון 18:10)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully