וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אולפן הפקות סודי והברחות נשק לסיני: כך התבסס דאעש ברצועת עזה

15.1.2017 / 12:30

לוואלה! NEWS הגיעו מסמכים שמאמתים כי דאעש משתף פעולה עם חמאס, שממסה את הסחורות המועברות במנהרות, מפעיל משרד דוברות ורופאיו מטפלים באנשי דאעש. מצרים מתעלמת לחלוטין - וגם ישראל משלמת את המחיר

צילום: רויטרס, עריכה: יאיר דניאל

(בווידאו: פיגוע התאבדות בסמוך לתחנת המשטרה באל-עריש, החודש)

שיתוף הפעולה בין ארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש) בסיני וחמאס התחדש ברצועת עזה בידיעת מצרים – כך עולה ממסמכים שהגיעו לידי וואלה! NEWS. על פי המסמכים, אמנם חלה ירידה בשבועות האחרונים בשיתוף הפעולה בין הארגונים בנושא ההברחות, אך דווקא התיאום בנושאים אחרים נשמר בידיעת כוחות הביטחון של קהיר. לא רק שחמאס לא נלחם בהברחות דרך המנהרות בין הרצועה למצרים – אלא מבקש להפיק מהן רווח ופועל להגברת המסים שהוא מטיל על הסחורות הנכנסות בצורה זו.

כמו כן, לוואלה! NEWS נודע כי דאעש מפעיל מעין משרד הפקות ברצועת עזה, שמשמש אותו לפרסום הודעות שונות כמו קבלת אחריות על פיגועים בסיני ובמצרים. האחרונה מודעת לפעולתו של המשרד, אך משום מה בוחרת בתקופה האחרונה להתעלם מקיומו. רק בימים האחרונים חודשו התקפות דאעש באל-עריש ביתר שאת, והביאו למספר נפגעים רב מקרב החיילים המצרים כאשר ההערכה הרווחת היא שאמצעי הלחימה ששימשו את פעילי מחוז סיני בהתקפות אלה מקורם ברצועת עזה.

לוחמי החזית העממית לשחרור פלסטין במנהרות ברפיח שברצועת עזה, נובמבר 2016. רויטרס
המצרים מתעלמים בשל שיקולים כלכליים של המפקדים באזור. מנהרות בסמוך לרפיח/רויטרס

משיחות עם גורמים שונים נשמעת ההערכה כי בחלק מהמקרים מקורה של ההתעלמות המצרית בשיקולים כלכליים עסקיים של חלק מהמפקדים המצריים באזור, או מתוך רצון שלא לפגוע במקור הכנסה של חלק מתושבי סיני הבדואים. כך או כך, ההתעלמות פוגעת באינטרס הביטחוני המצרי – וכך גם בישראלי. על פי הערכות שונות, לדוגמה, בכל פעם שמעבר רפיח נפתח על ידי המצרים, מוכנסים יותר מאלף טון של מלט לרצועה, שמועבר ישירות לידי חמאס. חלקו נמכר במחירים גבוהים כדי להפיק הכנסות רבות יותר לקופת הארגון וחלקו הגדול פשוט מועבר ישירות לבניית מנהרות.

המסמך שהגיע לידי וואלה! NEWS, נכתב על ידי ראש הוועדה להגנת הצרכן בעזה, ד"ר ראיד זאכי אל-ג'זאר. הוא מופנה למנכ"ל משרד הכלכלה הלאומי של חמאס בעזה, ד"ר איימן עאבד, ובו טוען אל-ג'זאר כי לא ייתכן שמשרדי הממשלה של חמאס בעזה אינם גובים מסים או מכס על סחורות שנכנסות דרך המנהרות, בעוד במעברים הקרקעיים רף המיסוי גבוה וכך גם מחירן. אל-ג'זאר מוחה גם על העובדה שאין כלל רישום של הסחורות הנכנסות דרך המנהרות, ומבקש לבצע זאת כדי לעודד את התחרות ההוגנת. המסמך נשלח לפני כחודש וחצי, עוד לפני שדאעש סגר את המנהרות במחאה על מעצר חלק מאנשיו בעזה. בימים האחרונים, חזרו לפעול רוב המנהרות.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
המסמך שמעיד על שיתוף הפעולה בין הארגונים/מערכת וואלה!, צילום מסך

ממסמך אחר עולה שממשלת חמאס אכן אישרה להעלות את המיסים על הסחורות הנכנסות דרך המנהרות. המס על טון מלט שהגיע דרך המנהרות, לדוגמה, עלה מ-35 דולר ל-60 דולר, טון ברזל- מ-40 דולר ל-65 דולר, טון ירקות ופירות מ-15 דולר ל-35 דולר וכך גם מוצרי חשמל למיניהם. עוד עולה כי חמאס החליט למכור את הסחורות שמגיעות מסיני במחיר גבוה יותר ובכך גם להפיק רווח גבוה מהמכירה עצמה ולא רק מהמס. טון מלט שנמכר עד כה ב-550 שקלים יימכר מעתה ב-800 שקלים. המצרים הם גם אלה המאפשרים מעבר חופשי של בכירים בחמאס מעזה לחו"ל דרך מעבר רפיח, כשברור שהאישים הללו חוזרים ובאמתחתם סכומי כסף גדולים.

על פי מקורות בעזה, מי שעומד בראש המפעל הגדול הזה של ההברחות מסיני לרצועת עזה וחזרה, הם ראשי הזרוע הצבאית של חמאס בדרום הרצועה ובמרכזה. המפקד הבכיר ביותר בהקשר הזה הוא מוחמד שבאנה, מפקד אזור רפיח. עמו גם מוחמד סינוואר שאחראי על גזרת המרכז וחאן יונס, וכן איימן נופל שמפקד על כוחות המודיעין הצבאי של חמאס בעזה. שם נוסף שנזכר בהקשר הזה הוא אמיר חאלד טילח, פעיל מרכזי בזרוע הצבאית, שיש בבעלותו כמה מנהרות באזור.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הרופא העזתי מטפל בפצועי הגפיים. תא דאעש בסיני/מערכת וואלה!, צילום מסך

חמאס גם טורח להמשיך ולטפל בפצועי דאעש שמוכנסים דרך המנהרות לעזה. אחד האישים ששמם מוזכר בהקשר זה, הוא רופא עזתי מפורסם שנחשב למקורב מאוד לחמאס ועובד בבית החולים שיפא שבעזה. הרופא, מוחמד אל-רנטיסי, אחיו של עבד אל-עזיז רנטיסי שעמד בראש חמאס וחוסל על ידי ישראל ב-2004, הוא אורטופד בכיר שמטפל בחשאי באנשי דאעש הפצועים המגיעים לרצועה עם פגיעות גפיים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully