וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בייג'ינג משיבה לטראמפ: "עיקרון 'סין האחת' לא פתוח למשא ומתן"

כחודש לאחר זכייתו, שוחח טראמפ עם נשיאת טייוואן ועורר את זעמה של סין, שלא מכירה בה כמדינה עצמאית. בריאיון השבוע אמר כי העיקרון "פתוח למשא ומתן", אך בבייג'ינג דרשו מהרפובליקני שיושבע השבוע "לגלות רגישות לסוגיה"

צילום: רויטרס, עריכה: שניר דבוש

(סין מצהירה כי היא "מודאגת מדברי הנשיא הנבחר על טייוואן", בחודש שעבר)

נשיא ארצות הברית הנבחר דונלד טראמפ, הצליח לעורר השבוע שוב את זעמה של סין, עם התבטאות הנוגעת לעיקרון "סין האחת" העומד במרכז היחסים הדיפלומטיים שלה עם ארצות הברית. בבסיס העיקרון, ההנחה שסין לא מכירה בטייוואן כמדינה עצמאית - אלא כחבל ארץ המסופח לה. ואולם, טראמפ התעקש לציין אמש בריאיון לוול סטריט ג'ורנל כי "העיקרון פתוח למשא ומתן".

שר החוץ של סין, וואנג יי, אמר היום (שבת) בתגובה כי "מדיניות 'סין האחת' אינה פתוחה למשא ומתן" במסגרת יחסיה עם ארצות הברית. זאת, שבוע בלבד לפני השבעתו של הנשיא הרפובליקני הנבחר. לדברי השר הסיני, על "הגורמים הרלוונטיים" בארצות הברית להכיר ברגישות של הסוגיה.

עוד בנושא:
ארה"ב: ועדת המודיעין של הסנאט תחקור את מעורבות רוסיה בבחירות
למרות ועידת פריז: מגעים להקמת "ערוץ אחורי" בין אבו מאזן לטראמפ
שר ההגנה של טראמפ: "בירת ישראל היא תל אביב, שם יושב הממשל"

דונלד טראמפ הנשיא הנבחר של ארה"ב במסיבת עיתונאים בארה"ב, 11 בינואר 2017. רויטרס
עדיין מתעקש על משא ומתן בנושא. טראמפ/רויטרס

הנשיא הנבחר יצר תקרית דיפלומטית בנושא כבר בחודש שעבר, כששוחח עם נשיאת טייוואן צאי יינג וון. הפעם האחרונה שבה מנהיגי טייוואן וארצות הברית שוחחו הייתה בשנת 1979, כאשר מאז הממשל האמריקני נמנע מלעשות כן. באותה השנה גם סגרה ארצות הברית את השגרירות שלה בטייוואן, אחרי שהנשיא ג'ימי קרטר החליט בשנת 1978 להכיר בממשלה הסינית בבייג'ינג כממשלה הלגיטימית היחידה לשתי המדינות. מאז, אין לשתי המדינות יחסים דיפלומטיים רשמיים, אם כי קשרים בלתי רשמיים הוסיפו להתקיים, בהתאם לחוק שאומץ על ידי שני בתי הקונגרס ב-1979 ומעגן את היחסים בין ארצות הברית וטייוואן.

שר החוץ של סין וואנג יי בווינה, 2 ביולי 2015. רויטרס
מבקש להכיר ברגישות של הסוגיה. וואנג יי/רויטרס

מיד לאחר השיחה שנערכה בין טראמפ לנשיאה, יצאו בסין נגד המהלך החריג. "אני מאמין שזה לא ישנה את עיקרון 'סין האחת' של ארצות הברית, שהוא אבן פינה ביחסים בין ארצות הברית לסין. אנחנו מקווים שהבסיס הפוליטי הזה לא ייפגע בשום צורה", אמר אז וואנג יי. על פי הודעתה של בייג'ינג, לאחר מכן, עיקרון "סין האחת" הוא אחד המרכזיים ביחסי ארצות הברית וסין, ועל כן היא דורשת להתנהל באופן זהיר בנושא כדי להימנע ממתיחות.

טראמפ מיהר אז לצייץ בטוויטר כי נשיאת טייוואן צאי יינג וון היא זו שיזמה את השיחה הטלפונית. "נשיאת טייוואן התקשרה אליי היום כדי לברך אותי על הזכייה בבחירות. תודה לך!", כתב. מנגד, בלשכת הנשיאה הבהירו כי השיחה תואמה מראש. בציוץ אחר תקף טראמפ את מבקריו: "מעניין איך ארצות הברית מוכרת לטייוואן ציוד צבאי בשווי מיליארדי דולרים, אבל אני לא אמור לקבל שיחה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully