וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הממשל האמריקני קבע: משטרת שיקגו השתמשה בשגרה בכוח מופרז

14.1.2017 / 0:40

דוח של משרד המשפטים מעלה כי השוטרים באחת הערים המרכזיות בארה"ב נהגו לירות בחשודים שנמלטו, להשתמש בטייזרים נגד ילדים ולהתנהג באופן מפלה כלפי שחורים. המסקנות מפורסמות שנה לאחר פרסום סרטון של שוטר לבן יורה בנער שחור, שעורר הפגנות ענק

צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק

(הסרטון שבו נראה שוטר לבן יורה בנער שחור בשיקגו, דצמבר 2015)

משטרת שיקגו השתמשה בכוח מופרז באופן שגרתי, נהגה בסבלנות כלפי התנהגות מפלה על רקע גזעני והנהיגה פעמים רבות מדיניות של התעלמות כדי לסכל חקירות על התנהגות בלתי-הולמת – כך עולה מדוח שפרסם אתמול (שישי) משרד המשפטים האמריקני. המסמך בן 161 העמודים מסכם 13 חודשים של חקירה על הפרת זכויות אזרח במשטרה של אחת הערים המרכזיות בארצות הברית.

החקירה החלה כמה ימים לאחר שפרצו הפגנות המוניות בעיר בעקבות פרסום סרטון ובו נראה לקוואן מקדונלדס, נער שחור בן 17, נורה למוות בידי השוטר הלבן ג'ייסון ואן דייק. לפי הדוח, שוטרים נהגו בין היתר לירות בחשודים שנמלטו ולהשתמש בטייזרים נגד ילדים. עוד מצא הדוח כי השימוש בכוח נובע בין היתר מליקויים בהכשרת השוטרים.

הפגנות לאחר פרסום סרטון שבו מתועד ירי למוות של שוטר לבן בנער השחור לקאן מקדונלד, 25 בנובמבר 2015. צילום: רויטרס, רויטרס
הפגנות בשיקגו לאחר פרסום הסרטון, דצמבר 2015/רויטרס, צילום: רויטרס

"בהתבסס על הדוח, משרד המשפטים הגיע למסקנה כי ישנה סיבה סבירה להאמין שמשטרת שיקגו השתמשה באופן שגרתי בכוח מופרז – דבר המפר את התיקון הרביעי לחוקה", אמרה התובעת הכללית של ארצות הברית, לורטה לינץ'. כתוצאה מהחקירה הסכימו העירייה ומשרד המשפטים לדון ביניהם על רפורמה שתפוקח על ידי שופט פדרלי.

מחלקת המשפט פועלת כדי לסיים את כל החקירות על שימוש בכוח מופרז של המשטרה, לפני כניסתו של הנשיא הנבחר דונלד טראמפ לבית הלבן, מחשש כי הוא ינסה להמעיט בערך של המסקנות. אתמול הודיע משרד המשפטים על הסכם עם עיריית בולטימור שבמרילנד על קיום רפורמה במשטרת העיר, לאחר שחקירה דומה מצאה כי השוטרים עצרו מספר בלתי מידתי של אפרו-אמריקנים והשתמשו בכוח מופרז נגד קטינים.

(עדכון ראשון: 21:20)

2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully