וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לבד במרתף ובלי מקלחת: פרטים חדשים על סגנו של אייכמן שמת בדמשק

מגזין צרפתי פרסם כתבת תחקיר המבוססת על ראיונות עם בכירים סורים שהכירו את אלויס ברונר שנמלט למדינה ב-1954. על פי הכתבה פושע המלחמה הנאצי ייעץ למשטרה החשאית בדמשק ונקבר בבית קברות בעיר בטקס מוסלמי בשנת 2001

הנאצי אלויס ברונר. יד ושם
שרד שני ניסיונות חיסול. אלויס ברונר/יד ושם

פושע המלחמה הנאצי אלויס ברונר, שהיה סגנו של אדולף אייכמן, סיפק ייעוץ למשטרה החשאית בסוריה ובילה את שנותיו האחרונות בתנאי דלות במרתף של בניין מגורים בדמשק – כך חשף אתמול (רביעי) המגזין הצרפתי "21". הכתבה שפרסם המגזין מאשרת הערכות קודמות לפיהן ברונר מת בתחילת העשור הקודם בדמשק. לפי עדותו של אדם שהוצב כשומרו, ברונר הובא לקבורה בבית הקברות "אל-עפיף" בבירה הסורית על פי חוקי האסלאם, בשנת 2001, כשהוא בן 89. שלושה עובדים לשעבר של סוכנות ביון סורית רואיינו לכתבה שפרסם המגזין הצרפתי, שתוארה בידי צייד הנאצים הוותיק סרג' קלרספלד כ"אמינה ביותר".

מהכתבה עולה כי בשנת 1989 הושם ברונר במעצר בית הגנתי, והועבר לאחר כעשור למרתף בו בילה את שארית חייו, "מסיבות ביטחוניות". ברונר הגיע לדמשק בשנת 1954 ושרד שני ניסיונות חיסול באמצעות חבילות נפץ, בהן איבד עין וארבע אצבעות. בשנת 2012 אישר ראש המוסד לשעבר, יצחק חופי, כי הארגון עמד מאחורי אחד מניסיונות החיסול האלו, בשנת 1980. לדברי אחד משומריו בשנים בהן שהה במעצר בית, המזוהה בכתבה בשם עומאר, ברונר "סבל רבות ונהג לצעוק" וחי מקצבת מזון שהתבססה על עודפים צבאיים ומוצרי יסוד כמו תפוחי אדמה וביצים. לדבריו, הוא אפילו לא היה מסוגל להתרחץ.

עוד בנושא:
גרמניה: העליון קבע כי עצם שירות במחנה השמדה הוא סיוע לרצח
לאחר שנדחה בשל מצבו הבריאותי: החל משפטו של רופא מאושוויץ
גרמניה: אותרו שמונה חיילים נאצים שעבדו במחנה ההשמדה שטוטהוף

הפושע הנאצי אדולף אייכמן מטייל בחצר תאו בכלא רמלה.. MILLI JOHN, מערכת וואלה! NEWS
ברונר שירת כיד ימינו. אדולף אייכמן בתאו בכלא רמלה, 1962/מערכת וואלה! NEWS, MILLI JOHN

ברונר נולד באוסטריה בשנת 1912 ושירת כיד ימינו ועוזרו האישי של אדולף אייכמן. הוא מוכר כמי שהיה מעורב באופן ישיר בניהול תהליכי הגירוש למחנות השמדה של כ-130 אלף יהודים בסלובקיה, באוסטריה, ביוון ובצרפת. עדויות שנאספו לאחר המלחמה מפי ניצולי שואה במחנות שבהם שהה ברונר, סיפרו על האכזריות והסדיזם שאפיינו אותו. במקרה אחד אילץ קבוצת שוהים באחד המחנות לרוץ במשך שעות ולהשליך את עצמם לתוך בוץ. לאחר שהתמוטטו באפיסת כוחות הם הוכו עד עילפון. במקרה אחר הוא הורה לפקודיו באס.אס לרצוח בדם קר ארבעה יהודים מול עוברים ושבים. עדויות נוספות סיפרו כיצד ציווה על תשעה יהודים לעמוד דום בעירום, בלילה קר של נובמבר, במשך 12 שעות רצופות במהלכן חבטו בהם השומרים במחנה.

לאחר המלחמה נכלל שמו של ברונר ברשימת פושעי המלחמה המבוקשים ביותר. הוא נעצר ונכלא במחנות שבויים של צבא ארצות הברית וצבא בריטניה על אדמת אירופה, אך הצליח לחמוק מהם לאחר שהסתיר את עברו ושכנע את חוקריו לשחררו. הוא חזר לאוסטריה כשהוא נעזר בחברו, גיאורג פישר, שדמה לו דמיון רב.

בהמשך אימץ ברונר את זהותו של פישר, השיג תעודות זהות חדשות ונמלט למצרים בשנת 1953. לאחר שהות של כשנה במדינה, במהלכה סייע למחתרת ה-FLN באלג'יר בהברחת כלי נשק על פי הכתבה ב-"21", המשיך במסעו והגיע לסוריה. על פי הכתבה ברונר ייעץ למשטרה החשאית בדמשק והדריך אותם בשיטות העינויים והחקירות ששימשו את האס.אס.

צייד הנאצים קלרספלד אמר לסוכנות הידיעות הצרפתית כי הפרטים בתחקיר של המגזין מעידים על רמת אמינות גבוהה, מאחר והם מסתמכים על אנשים שהיו עמו במגע. "אני מרוצה לשמוע כי הוא העביר את שנותיו האחרונות בתנאים רעים ולא חי ברווחה", הוסיף.

(עדכון ראשון: 18:49)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully