וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"לא להחזיר לכלוב": בג"ץ הקפיא הליך להשבת אישה לעגינותה

11.1.2017 / 13:50

שופט העליון אליקים רובינשטיין טען כי הערעור לבית הדין הרבני נגד גט שניתן לתושבת הצפון בהליך חריג "לא במקומו", והורה על מגעים בין בית הדין ליועץ המשפטי לממשלה, שתומך באישה. עשרות הפגינו מחוץ לדיון: "לא לעגינות, כן להגינות"

צילום: ארגון 'מבוי סתום', עריכה:

המשנה לנשיאת בית המשפט העליון השופט אליקים רובינשטיין מתח היום (רביעי) ביקורת חריפה על כוונתו של בית הדין הרבני הגדול לדון מחדש בפסק הדין של בית הדין האזורי בצפת, במסגרתו ניתן בהליך חריג גט לאישה שבעלה לשעבר שקע בתרדמת לפני תשע שנים. "התמונה לא נראית טובה. מה היה אילו העותרת הייתה נישאת בינתיים והיו לה ילדים, הכול היה נפתח מחדש?", אמר רובינשטיין, במהלך דיון בבג"ץ בעתירה נגד קיום הדיון בבית הדין הרבני.

רובינשטיין התייחס גם לעובדה שהמערער נגד הגט הוא צד שלישי שאינו קשור לסיפור, ואמר כי "הערעור הזה לא במקומו. המערער מתערב בריב שלא לו". לטענתו, "מקרה שבא אדם מן הרחוב שלא שייך לתיק כהוא זה ומגיש ערעור ובית הדין דן בזה? היו מראים לו את הדלת מיד. מי היה נוגע בזה? בית הדין זה מקום של סימפוזיונים?".

בסיום הדיון, בג"ץ הוציא צו על תנאי והורה לא לקיים הליכים בפרשה במשך 21 ימים, עד להכרעה בעתירה. במהלך תקופה זו, יתנהלו מגעים בין בית הדין הרבני הגדול ליועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט.

עוד בוואלה! NEWS:
רגע לפני שעד המדינה דיבר: דומרני הסכים לשש שנות מאסר
חקירת המטען במכוניתה של צנעני נמשכת: "היא בטוחה שזאת טעות"
"בעיטות ומכות עם הנשק": שוטר הורשע בתקיפת עצורים - ולא ייאסר

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"חוסר צדק מוחלט". ההפגנה ממחוץ לבית המשפט העליון, הבוקר/מערכת וואלה!, צילום מסך

בא כוחו של המערער לבית הדין הרבני, שאינו צד בתיק, עו"ד רפאל שטוב, טען בדיון כי הוא מייצג את הבעל ששרוי בתרדמת. "המערער האמיתי כאן הוא הבעל", טען עורך הדין. "בהנחה הזו, ידון בית הדין הגדול אם היא נכונה או לא".

לטענת שטוב, "אין מניעה שאדם מן הצד יסייע לבעל בשמירת מסגרת נישואיו, כשזה אינו יכול לעשות זאת בעצמו". טענה נוספת שהעלה עורך הדין היא כי למעמדה האישי של האישה הספציפית יש השלכות נוספות. "באם יהיו ילדים, ומעמדם ההלכתי בעייתי באם הגט אינו כשיר, מי ידאג להם?", הסביר.

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

השיער נושר? מכשיר הפלא האמריקאי ישים לזה סוף במהירות

בשיתוף HairMax
שרת המשפטים איילת שקד והיועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט בכנס באוניברסיטת חיפה, 24 בנובמבר 2016. ערן גילווארג
מנדלבליט לצד שרת המשפטים איילת שקד/ערן גילווארג

במקביל, עשרות נשים הפגינו מחוץ לבית המשפט בירושלים כאות תמיכה באישה. המפגינות מניפות שלטים, שעליהם נכתב, בין היתר, סיסמאות כמו "לא מחזירים אישה לכלוב" ו"לא לעגינות, כן להגינות".

האישה סיפרה אתמול, בדברים ראשונים שלה מאז קבלת הגט: "לפני כמעט שלוש שנים נתנו לי את החיים שלי בחזרה, ופתאום בא אדם שכלל לא מכיר אותי ומבקש פשוט להחזיר אותי את כל הדרך אחורה, להיות עגונה שוב". לדבריה, "אלה ימים לא פשוטים של המתנה מורטת עצבים. ההרגשה היא של חוסר צדק מוחלט".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"לא לעגינות, כן להגינות". ההפגנה מחוץ לבית המשפט העליון, הבוקר/מערכת וואלה!, צילום מסך

אתמול מסר היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט כי יש "לדחות על הסף" את הכוונה לדון בערעור, שהגיש לבית הדין הרבני גורם שאינו קשור לתיק במטרה לבטל את הגט. בהודעה שפרסם משרד המשפטים נכתב שמנדלבליט סבור כי "אין לאפשר למשיב הנעדר כלל מעמד 'לגרור' את העותרת לדיון בבית הדין הרבני הגדול, על כל ההשלכות והסיכונים הכרוכים בכך".

עמדתו של מנדלבליט מנוגדת לעמדת הרב הראשי הספרדי יצחק יוסף, שאמר בכמה הזדמנויות כי יש לבטל את הגט ותמך בדיון בערעור עליו, על אף שהמערער אינו צד בתיק.

בית המשפט התיר להאישה להינשא לאחר בהסכמת בני משפחת הבעל

ההליך התקדימי שבמסגרתו חיברו את פסק הדין נקרא "זיכוי גט". הוא עוקף את התנאי ההכרחי בכל גט והוא ששני בני הזוג ירצו בפירוק הנישואים ביניהם מתוך מודעות ומרצונם. במקרה הזה, בית הדין שם עצמו כשליח מטעם הבעל שאינו מודע לנעשה סביבו, והתיר לאשה להינשא לאחר, בהסכמת בני משפחת הבעל.

בין המתנגדים הרבים לפסיקה בלט הרב הראשי יוסף. הוא התבטא לא פעם בשיעוריו נגד הדיין לביא ופסיקתו, ובנוסף גם חתם על ההחלטה לדון בערעור שהוגש נגד הגט. בניסיון לגמד את הביקורת שתופנה כנגד המהלך, החליט הרב יוסף לכנס לראשונה את כל הדיינים בבית הדין הרבני הגדול, כשבדיונים שגרתיים יושבים שלושה דיינים בלבד. לדיון הוזמנו גם הדיינים מבית הדין האזורי שחיברו את פסק הדין.

לביא היה מועמד מוביל במשך שנים לכהן כדיין בבית הדין הרבני הגדול, עד שחיבר את פסק הדין המדובר, שכונה אז "פורץ דרך". מאז, מועמדותו נבלמה על ידי החרדים ובראשם נשיא בית הדין הרבני הגדול והרב יוסף. אחרי שהופעלו לחצים פוליטיים מצד ארגוני נשים, הושגה פשרה במסגרתה לביא ימונה לאב בית הדין האזורי בירושלים, תפקיד מקביל לזה שמילא בצפת.

(עדכון ראשון: 12:10)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully