וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שר החוץ האמריקני קרי ישתתף בוועידת פריז בשבוע הבא

11.1.2017 / 2:59

את הוועידה מכנסת צרפת בניסיון להחזיר את תהליך השלום הישראלי-פלסטיני לסדר היום העולמי. ראש הממשלה נתניהו הודיע בעבר כי לא יגיע לוועידה והבהיר כי הוא מתנגד למהלך

צילום: רויטרס, עריכה: יוסי אלטר

(בווידאו: נאומו של קרי, לפני שבועיים)

שר החוץ של ארצות הברית, ג'ון קרי, הודיע אמש (שלישי) כי הוא ישתתף בוועידת פריז שתפתח בשבוע הבא. את הוועידה מכנסת צרפת בניסיון להחזיר את תהליך השלום הישראלי-פלסטיני לסדר היום העולמי. ראש הממשלה, בנימין נתניהו, הודיע בעבר כי לא יגיע לוועידה והבהיר כי הוא מתנגד למהלך.

קרי השתתף גם בוועידה הקודמת בפריז, שהתקיימה בחודש יוני האחרון. בהצהרה בסיכום הוועידה נכתב כי "משא ומתן על פתרון שתי המדינות הוא הדרך היחידה להגיע לשלום בין השתיים, ישראל ופלסטין, שיחיו זו לצד זו בשלום ובביטחון".

מזכיר הדמינה של ארה"ב ג'ון קרי בנאום לאחר קבלת החלטה 2334 באו"ם , וושינגטון, 28 בדצמבר 2016. AP
"פתרון שתי המדינות הוא הדרך היחידה להשיג שלום צודק ומתמשך". קרי/AP

בנאום ארוך שנשא במחלקת המדינה בוושינגטון אחרי ההחלטה נגד ההתנחלויות במועצת הביטחון בחודש שעבר, פירט קרי את העקרונות הדרושים לפתרון הסכסוך, בהם חזרה לקווי 67' וקביעת מעמדה של ירושלים כשתי בירות. "על חברים לומר את האמת גם כשהיא קשה", אמר קרי כתגובה לדבריו של ראש הממשלה, ש"חברים לא לוקחים חברים למועצת הביטחון".

בדבריו הזכיר קרי כי נתניהו הביע את תמיכתו בפתרון שתי המדינות, אך הוסיף כי "ממשלתו היא הימנית ביותר שהייתה אי-פעם, שמובילה למצב של מדינה אחת". הוא גם תקף את חוק ההסדרה, שעבר על אף "שהיועץ המשפטי לממשלה אמר כי הוא לא חוקי ונוגד את החוק הבינלאומי".

ראש הממשלה בנימין נתניהו בישיבת הממשלה, 8 בינואר 2017. רויטרס
הבהיר כי הוא מתנגד למהלך. נתניהו/רויטרס

קרי ניסה להדוף את הביקורת נגד ממשלו של ברק אובמה. "מחויבותו לביטחון ישראל הנחתה אותו לאורך תהליך השלום", אמר. "פתרון שתי המדינות הוא הדרך היחידה להשיג שלום צודק ומתמשך בין ישראל לפלסטינים. הדרך היחידה להבטיח את עתידה של ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית". קרי ציין את הסכם הסיוע החדש שנחתם לאחרונה בין ארצות הברית לישראל, הגבוה ביותר אי-פעם לדברי שני הצדדים. "שוב ושוב הגברנו את התקציב לישראל. למעשה, יותר ממחצית המימון העולמי שלנו מגיע לישראל. נתניהו בעצמו אמר זאת. הסיוע שלנו לכיפת ברזל הציל חיים".

שר החוץ של צרפת, ז'אן-מארק איירו, שיבח את קרי, וכינה את נאומו "ברור, אמיץ ומשדר מחויבות". לדבריו, צרפת חולקת את אמונתו בפתרון שתי המדינות שבמסגרתו ישראל תתקיים לצד מדינה פלסטינית בשלום ובביטחון. עוד אמר איירו כי הנאום "מדגיש את הנחיצות והדחיפות ביישום פתרון זה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully