וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בית הדין רוצה להפוך אישה שוב לעגונה: "תנו לי להמשיך בחיים"

10.1.2017 / 19:58

ערב הדיון בבג"ץ בעתירה נגד בית הדין הרבני, שהודיע כי ידון בביטול גט של אישה שבעלה לשעבר נפל לתרדמת, היא מדברת: "משחקים בנשים שרק רוצות להיות מאושרות". היועץ המשפטי לממשלה תומך: "יש להדוף את הפנייה על הסף"

בית הדין הרבני הגדול לערעורים, הרבנות הראשית לישראל. ירושלים אפריל 2016. רוני כנפו
קידומו של הרב שהוביל את הפסיקה עוכב. בית הדין הרבני הגדול בירושלים/רוני כנפו

"לפני כמעט שלוש שנים נתנו לי את החיים שלי בחזרה, ופתאום בא אדם שכלל לא מכיר אותי ומבקש פשוט להחזיר אותי את כל הדרך אחורה, להיות עגונה שוב" – כך סיפרה אישה שקיבלה גט לפני שנתיים בהליך חריג, לאחר שבעלה לשעבר שקע בתרדמת כתוצאה מתאונת דרכים שעבר לפני תשע שנים, לקראת דיון שייערך מחר (רביעי) בבג"ץ, בעתירה שהגישה נגד בית הדין הרבני הגדול שהודיע כי ידון בערעור נגד הגט שהגיש אדם שאינו צד בפרשה. לראשונה מאז קבלת הגט, היא סיפרה כי "אלה ימים לא פשוטים של המתנה מורטת עצבים. ההרגשה היא של חוסר צדק מוחלט".

לדבריה, "עברתי תהליך מאוד קשה בכדי לקבל את הגט. משחקים פה בחיים של נשים שבסך הכול רוצות להיות מאושרות". היא הוסיפה: "אני פונה לכל העגונות שהותרו – היזהרו. הגט שלכם עלול להתבטל על ידי כל אדם מהרחוב שכלל לא מכיר אתכן. אני מצפה מבג"ץ שיקבל את העתירה ויסיר את הערעור שקיבלתי לאחר שנים ארוכות, וייתן לי להמשיך את החיים שלי".

עוד בוואלה! NEWS:
הגרוש בתרדמת - האישה דורשת מזונות לבתה: "חייב בפרנסת ילדיו"
הרב הראשי מנסה לבטל גט שניתן לאישה שבעלה לשעבר נפל לתרדמת

הרב הראשי הספרדי יצחק יוסף. יעקב כהן, מערכת וואלה! NEWS
ניסה למזער את הביקורת על המהלך. הרב יוסף/מערכת וואלה! NEWS, יעקב כהן

העתירה שבה ידון בית המשפט מחר מגיעה לאחר הפסיקה התקדימית והמפתיעה, שאותה הוביל לפני שנתיים הדיין הרב אוריאל לביא, אב בית הדין הרבני בצפת דאז. לביא ושני דיינים נוספים שהיו שותפים לפסיקה נקלעו מאז למרכזה של מחלוקת הלכתית ופוליטית.

היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט הודיע היום כי יגיע לדיון בבג"ץ ויתמוך בעמדתה של האישה, בטענה כי המערער "לא היה בעל דין בהליך בבית הדין האזורי, אינו בעל מעמד להגיש ערעור לבית הדין הרבני הגדול ואת פנייתו יש להדוף על הסף מבלי לקיים בה כל דיון". בהודעה שפרסם משרד המשפטים נכתב שמנדלבליט סבור כי "אין לאפשר למשיב הנעדר כלל מעמד 'לגרור' את העותרת לדיון בבית הדין הרבני הגדול, על כל ההשלכות והסיכונים הכרוכים בכך". עמדתו של מנדלבליט מנוגדת לעמדת הרב הראשי הספרדי יצחק יוסף, שאמר בכמה הזדמנויות כי יש לבטל את הגט ותמך בדיון בערעור עליו, על אף שהמערער אינו צד בתיק.

אביחי מנדלבליט מזכיר הממשלה. מרק ישראל סלם / ג'רוזלם פוסט, מערכת וואלה! NEWS
יגיע לבג"ץ לתמוך באישה. מנדלבליט/מערכת וואלה! NEWS, מרק ישראל סלם / ג'רוזלם פוסט

ההליך התקדימי שבמסגרתו חיברו את פסק הדין נקרא "זיכוי גט". הוא עוקף את התנאי ההכרחי בכל גט והוא ששני בני הזוג ירצו בפירוק הנישואים ביניהם מתוך מודעות ומרצונם. במקרה הזה, בית הדין שם עצמו כשליח מטעם הבעל שאינו מודע לנעשה סביבו, והתיר לאשה להינשא לאחר, בהסכמת בני משפחת הבעל.

בין המתנגדים הרבים לפסיקה בלט הרב הראשי יוסף. הוא התבטא לא פעם בשיעוריו נגד הדיין לביא ופסיקתו, ובנוסף גם חתם על ההחלטה לדון בערעור שהוגש נגד הגט. בניסיון לגמד את הביקורת שתופנה כנגד המהלך, החליט הרב יוסף לכנס לראשונה את כל הדיינים בבית הדין הרבני הגדול, כשבדיונים שגרתיים יושבים שלושה דיינים בלבד. לדיון הוזמנו גם הדיינים מבית הדין האזורי שחיברו את פסק הדין.

לביא היה מועמד מוביל במשך שנים לכהן כדיין בבית הדין הרבני הגדול, עד שחיבר את פסק הדין המדובר, שכונה אז "פורץ דרך". מאז, מועמדותו נבלמה על ידי החרדים ובראשם נשיא בית הדין הרבני הגדול והרב הראשי יוסף. אחרי שהופעלו לחצים פוליטיים מצד ארגוני נשים, הושגה פשרה במסגרתה לביא ימונה לאב בית הדין האזורי בירושלים, תפקיד מקביל לזה שמילא בצפת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully