וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"בעיטות ומכות עם הנשק": שוטר הורשע בתקיפת עצורים - ולא ייאסר

10.1.2017 / 23:30

בין הרשעותיו של א', שוטר מג"ב לשעבר בירושלים, הורשע כי תקף פלסטינים בתחנת משטרה - אך קיבל רק 6 חודשי עבודות שירות. עדויות שהגיעו לוואלה! NEWS חושפות את האירוע האלים: "קיבלתי אגרופים, עזבו אותי רק כשאחד השוטרים אמר שאני מדמם"

יחידת שחר 101, שועפאט, 8 באוקטובר 2015. נועם מושקוביץ
העדויות חושפות עימותים אלימים/נועם מושקוביץ

"לו הייתי גוזר את עונשו של הנאשם במנותק מההסדר – הייתי משית עליו עונש של מאסר בפועל", כך כתב שופט בית משפט השלום בהתייחסו להחלטה להקל עם לוחם משמר הגבול, שהורשע בתקיפה אלימה של פלסטינים בתחנת משטרה בדצמבר 2013. עדויות המתלוננים בתיק ועדותו של השוטר, שעליו נגזרו שישה חודשי עבודות שירות הנחשפות כעת בוואלה! NEWS, מספרות את סיפורה של התקרית האלימה שבוצעה על רקע הפרות סדר במתחם הר הבית ואת הלך המחשבה של לוחם מג"ב בעיר העתיקה בירושלים.

האירוע עצמו התרחש לפני כשלוש שנים. א', תושב ירושלים בן 28 והנאשם בתיק, שירת כלוחם בפלוגת משמר הגבול בירושלים. הוא הוצב ביחד עם שוטרים נוספים באזור שער הפרחים בעיר העתיקה לאחר שפרצו הפרות סדר בהר הבית. בשלב מסויים הוא הבחין בשלושה פלסטינים שעורר את חשדו וביקש מהם להזדהות תוך שהוא תופס אחד מהם בצווארו. במקום פרץ עימות שבמהלכו היכה א' פלסטיני אחר בראשו באמצעות האלה שבידו.

כעשרה ימים לאחר מכן, עמדו שני פלסטינים אחרים בכניסה לתחנת שלם בעיר העתיקה בירושלים ועוררו את חשדו של א'. ביחד עם שוטר נוסף שהיה במקום, הוא הכניס את הפלסטינים לתחנת המשטרה ושם ערך עליהם חיפוש שהפך לאירוע אלים המתואר בכתב האישום המתוקן שהוגש במסגרת הסדר טיעון בין מח"ש לשוטר. בגין המעשים המיוחסים לו, הוא הואשם בשתי עבירות של תקיפה הגורמת חבלה של ממש.

"אני לא סופר אותך - יבוא יום כשאשתחרר מהכלא"

במסגרת ההסדר שנחתם בין סניגורו של א', עו"ד נדב גדליהו למח"ש, הוא הודה והורשע גם בעבירות של העלבת והכשלת שוטר ונהיגה בשכרות בתיק פלילי אחר, לאחר שנתפס על ידי שני מתנדבים משטרתיים כשהוא נוהג בשכרות, קילל אותם ואיים על אחד מהם ש"יברר עליו הכל" ו"יזיין אותו בתחת". באותו אירוע כשנלקח לתחנת משטרה אמר מילים קשות לאחד השוטרים: "אני לא סופר אותך יא הומו, אני משתין כמוך לארוחת בוקר, אתה על הזין שלי. יבוא יום שאני אשתחרר מהכלא".

בגזר דינו של השופט ירון מינטקביץ' מבית משפט השלום בירושלים, הוא תיאר בחומרה את המעשים שיוחסו ל-א'. "התקשיתי להבין כיצד שוטר בשירות פעיל מרשה לעצמו לפנות באופן כזה לשוטרים אחרים", כתב השופט בנוגע לאישום שבמסגרתו נעצר א' לאחר שנהג בשכרות. ביחס לאישום הנוגע לתקיפתם של פלסטינים, כתב השופט מינטקביץ', כי א' נהג "בצורה אלימה וברוטלית". עוד כתב: "לא קשה לתאר את ההשפלה שחשו המתלוננים אשר הותקפו ללא סיבה באלימות קשה".

תחנת אוטובוס בדרך בר לב, ירושלים, 19 באוקטובר 2015. נועם מושקוביץ
"אחד החשודים הסתכל עליי במבט מחשיד"/נועם מושקוביץ

א' עצמו נחקר במח"ש בינואר 2014, שבועות ספורים לאחר התקרית, בחשד לעבירה של תקיפה הגורמת חבלה. בחקירתו הכחיש את עיקרי התלונות ומסר תיאור שונה של האירוע. הוא הסביר כי אחד החשודים הסתכל עליו "במבט רע ומחשיד שגורם לך להיות עירני כפליים". לאחר מכן תיאר כי הוא הותקף על ידי החשוד באורח שנראה לו "לא טבעי". במהלך ההשתלטות על החשוד, תיאר, כי החשוד נפגע בפניו ממכונת השתייה. הוא הוסיף כי הוא היה "נראה על סמים".

לדברי המתלונן, לאחר שהרוחות נרגעו והתברר כי אין ממש בחדשות – הוא שוחרר לביתו ביחד עם המעורבים הנוספים. א' הודה כי השליך את תעודות הזהות שלהם ואמר כי התנהגות זו הייתה "לא מוסרית". הוא הוסיף כי לאחר האירוע יצא לו לפגוש במעורבים והם ניהלו "שיחה מכובדת ונעימה". בשלב מאוחר יותר בחקירתו, אמר: "במהלך האירוע חשתי סכנה לחיי מכיוון שמדובר בעיתוי רגיש של אירוע שקרה יום קודם לכן שבו נדקרו צמיגים של רכב משטרתי". בהמשך ביקש השוטר לציין: "זה האירוע הראשון שהתפתח לכדי סיטואציה כזו שבו תפקדתי במפקד צוות בעת אירוע תקיפת שוטרים".

"בהתחלה הוא נתן לי כאפה ואחרי זה בערך עשרה אגרופים לראש"

אלא ששורה של חשודים תיארו מציאות שונה לחלוטין. "אחרי שהוא עשה עלי חיפוש, הוא אמר לי: 'יש לך מזל שאתה נקי אבל אני אעשה לך תיק תקיפת שוטר וקילל את אמא שלי'", אמר אחד מהם בחקירתו במח"ש. את התקיפה תיאר כך: "בהתחלה הוא נתן לי כאפה ואחרי זה נתן לי בערך עשרה אגרופים לראש ולפנים ושתי ברכיות לרגל. השוטר השני תפס אותי מהידיים אחורה אחרי שהשוטר הגבוה נתן לי את האגרוף הראשון ואחרי זה שם אותי בפינה. השוטר השני אמר לי שאני מדמם ואז עזבו אותי". במקום אחר אמר כי א', לוחם המג"ב, רדף אחריו לאחר שיצא מהתחנה ונתן לו בעיטה.

פלסטיני נוסף שהיה בתוך תחנת המשטרה, סיפר: "הוא אמר לחבר שלי לסובב את הפנים שלו ואז דחף אותו על מכונת השוקו וכל הזמן המשיך לקלל אותי. אחרי זה הוא החזיר לי את התעודה ואמר לי להגיד לחברים הקוקסינלים שלי שייכנסו. הוא אמר לחבר שלי: 'תיזהר שאני לא אעשה לך תיק תקיפת שוטר ולי אמר להיזהר שהוא לא יעשה לי תיק על שרציתי לפנצ'ר את הצמיגים. אחרי שאני קיבלתי כאפה התכופפתי ואז השוטר ושוטר נוסף החלו להכות את החבר שלי בבעיטות ואגרופים ועם הנשק קיפלו לו את היד אחורה. יצאנו מהתחנה והשוטר זרק לנו את התעודות לכביש ואמר לנו 'תלכו מכאן יא זונות'" (השגיאות במקור, א.ס).

פרקליטו של השוטר: " תיק שהחל בקול תרועה הסתיים בקול ענות חלושה"

"אני חושב שלאור המצב הרגיש באזור העיר העתיקה בה יש הפרות סדר באופן יום יומי, שוטר/חייל שמשרת באזור רואה המון שנאה, איומים ותוקפנות עזה מצד התושבים. בסיור רגלי ברחובות העיר העתיקה ניתן להבחין בימים אלו בכתובות של צלב קרס המסמלים אנטישמיות. היהודים אינם רצויים כאן", כך תיאר א' את האווירה בעיר העתיקה שעמדה ברקע למעשים שבהם הורשע.

"שגרת היום של יהודים ותיירים המסיירים בעיר העתיקה נמצאת תחת איום, זריקות אבנים, שודים, גניבות וניסיונות לאונס. הילדים המקומיים מגיל עשר ומעלה הם בעלי עבר עשיר ומרובה של תקיפות אזרחים יהודים ותיירים המבקשים ליהנות ולטייל ברחובותיה היפים הקדושים לכל הדתות. צר לי שאירועים אלו אינם מדווחים בכלי התקשורת והם מוסתרים ואינם נגלים לכלל אוכלוסיית מדינת ישראל". את גרסתו זו מסר לאחר שהכחיש את עיקרי התלונות שהוגשו נגדו למח"ש.

השופט מינקטביץ' אף התייחס להסדר הטיעון שלא כלל עונש מאסר בפועל, והוסיף: "לו הייתי גוזר את עונשו של הנאשם במנותק מההסדר היה מקום להשית עליו עונש מאסר לריצוי ממש לתקופה של מספר חודשים". למרות זאת, הוא אימץ את ההסדר וקבע כי א' ירצה שישה חודשי עבודות שירות ויפצה את המתלוננים בסכומים הנעים בין 1,000 ל-2,000 שקלים כל אחד.

כוחות משטרה מתוגברים ליד ג'בל מוכבר, 14 באוקטובר 2015. נועם מושקוביץ
עו"ד גדליהו: "חייו של הנאשם השתנו לבלי הכר"/נועם מושקוביץ

מעו"ד נדב גדליהו, שייצג את לוחם מג"ב, נמסר: "תיק שהחל בקול תרועה רמה הסתיים בקול ענות חלושה. המדובר בתיק שבו נאשם בשני האירועים בנושא תקיפת בני מיעוטים. הרי שבאירוע אחד הוסכם שהוא ושאר הכוח שעסק במשימות אבטחה במזרח ירושלים - הותקף באבנים והנאשם סבר שאלו שהותקפו הם בין אלו שהשליכו אבנים לעבר הכוח. באירוע הנוסף שבו הוא הואשם בתחנת שלם, הרי ששוטר אחר שאף השתתף בתקיפה, ואחז באחד המותקפים בעודו מכה אותו - קודם במשטרה לתפקיד של קצין, וזכה רק להערה משמעתית. חייו של הנאשם השתנו לבלי הכר, ועתה התברר שמח"ש ביקשו עונש קל יחסית, וחבל ששפכו את דמו של הנאשם מלכתחילה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully