וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גנץ שלח מכתב לאיזנקוט: "מצדיע לרמטכ"ל שמקפיד על ערכים"

6.1.2017 / 11:45

פרסום ראשון: הרמטכ"ל לשעבר הביע תמיכה במכתב ששלח למחליפו על רקע הרשעת אזריה, שהובילה לביקורת מצד פוליטיקאים ואיומים מצד תומכי החייל. "יש רף ערכי שצריך לעמוד בו, ואתה דואג לכך למרות הקושי והמורכבות", כתב לו

צילום: אבי כהן, עריכה: שניר דבוש

(הרמטכ"ל על אזריה לפני הכרעת הדין: מפרידים בין השיח הפיקודי לציבורי)

הרמטכ"ל לשעבר בני גנץ שלח היום (שישי) מכתב גיבוי למחליפו בתפקיד רב-אלוף גדי איזנקוט. זאת על רקע שלושה אירועים שהתרחשו השבוע, ובראשם הסערה סביב הרשעתו של אלאור אזריה, שהובילה לביקורת של פוליטיקאים כלפי איזנקוט ואף לאיומים מצד מפגינים התומכים בחייל שהרג מחבל מנוטרל בחברון.

"בשלושה מקומות באותו יום השבוע התרחשו אירועים הקושרים בין המעשים לערכים", כתב גנץ בפתח מכתבו. "מול הקריה הפגנת רבים וכואבים למול הרשעתו של סמל אלאור אזריה, ביישוב נוב שברמת הגולן עת ליוו אלפים את רס"ן חגי בן ארי ז"ל, החלל ה-68 של מערכת צוק איתן, ובבסיס המכללות עת נקראו חדרי הדיונים על שם רמטכ"לים שהלכו לעולמם. שלושה אירועים שאין בהם קשר ובכל זאת לשלושתם משותף אותו הקשר עצום וחשוב".

לקריאה נוספת:
נשיאת העליון מגבה את שופטי אזריה: "ההשתלחות מהווה סכנה לדמוקרטיה"
אבא מצא מנוחה: פרידה מחגי בן ארי
אבטחה סביב שופט שהרשיע את אזריה: "בושה, זה גיבור שלחם"

טקס החלפת הרמטכ"ל בקרייה בתל אביב, פברואר 2015. דובר צה"ל
"מצדיע לך". גנץ ואיזנקוט בטקס מינויו של האחרון לרמטכ"ל, פברואר 2015/דובר צה"ל

גנץ, הרמטכ"ל במהלך מבצע "צוק איתן", שזר בין סיפורי אזריה ובן ארי. "האירוע בחברון בו היה מעורב סמל אלאור אזריה התרחש תוך כדי פעילות שהיא חלק משגרת העשייה של צה"ל, הלחימה המאוד מורכבת ומסוכנת, בחאן יונס במערכת 'צוק איתן' בה נפצע רס"ן חגי בן ארי ז"ל, גם היא ובעיקר היא, מייעוד הצבא. בשני המקרים ניכר צורך הפעולה ובשניהם נדרש ליישם מערכת ערכים ולשלבה בהחלטות פעולתנו.

"בשני המקרים ובמיוחד אחריהם, התקיים הצורך להיות עם אנשינו. לתחקר ולחקור לעומק, להפיק לקחים. התקיים הצורך לעמוד ולסייע ללוחם שכשל ולהבדיל, לעמוד לצידם של משפחה ולוחם שנפצע קשות והפסיק את הקרב בו לחם רק לאחר שנתיים ומחצה. אלה גם אלה בנינו. אלה גם אלה לוחמינו ומפקדינו. ועל המורכבות הזו ועל אנשים אלה זכיתי לפקד ונדרש היה ממני, כמו גם מקודמיי, להיות מופקד. נדרש היה להחליט. נדרש היה לגבות, להבין, ולהעריך את עשייתם של כולם, ובבסיס כל אלה מונחת ההבנה. שיש לקבוע רף ערכי, שלפיו יש לפעול ונדרש היה לתבוע לעמוד בו".

הכרעת דין לחייל אלאור אזריה, קריה, תל אביב. ינואר 2017. AP
"אירוע במסגרת שגרת העשייה של צה"ל". אזריה בהכרעת דינו, שלשום/AP

לדברי גנץ, איזנקוט עומד במשימה זו בגבורה. "כעת רא"ל גדי איזנקוט תורך. אתה הקובע הנורמות ואתה הדואג ועומד על מימושן נוכח כל קושי ומורכבות. טוב ונכון אתה עושה! אתה אינך מרפה מהדרגה ומהיחס לאנשים - משרתים לוחמים ומפקדים, ואתה גם אינך מרפה מהערכים לאורם התחנכנו ושהם הם היסודות האיתנים לדמותנו המקצועית כמשרתים בצה"ל ולדמותו הערכית של צה"ל כמגינה של המדינה על כלל רבדיה החברתיים. זהו תפקידך כרמטכ"ל, זה היה תפקידם של הרמטכ"לים שקדמו לך ושאת שמם הנצחת השבוע במכללות".

הוא הוסיף כי האיום על ישראל הוא גם מבית. "אין ספק כי בפני מדינת ישראל ניצבים אתגרים רבים, חלקם פנימיים וחברתיים וחלקם חיצוניים וביטחוניים. אין ספק שעלינו להמשיך ולהילחם מלחמת חורמה בכל אויבינו, בכל הזירות על מורכבותן ובכל האמצעים העומדים לרשותנו. ראוי שנדגיש ושנזכור שבעודנו מגנים על עצמנו, אל לנו לאבד את דמותנו כחברה. לכן, בעודנו עוברים בו ביום משאון ההפגנה למול קריה, דרך האירוע להנצחת שרשת דורות של מפקדי עבר, וכלה בשקט הכואב בלוויה של אחד מטובי לוחמנו ומפקדינו, רס"ן חגי ז"ל בצפון, עולה תובנה אחת חדה וברורה - עלינו להמשיך לטייב את ערכינו, עלינו להמשיך לדבוק בהם.

"גזר הדין הוכרע וניתן ואני מבין לסערת נפש החייל ומשפחתו; יותר ומעל לכל מוקיר, מעריך ומציע להמשיך לטפח ולאמץ את דרכו הלוחמת והפיקודית הראויה עד למאוד של רס"ן חגי בן ארי ז"ל. מצדיע לך הרמטכ"ל, מצדיע לכם - הממשיכים בעשייה".

עמותת בוגרי סיירת מטכ"ל פרסמה אף היא מכתב תמיכה באיזנקוט, "העומד בחזית השמירה על רוח צה"ל וערכיו". על פי המכתב כי בוגרי היחידה "מחזקים את ידיו אל מול כל המתלהמים והמאיימים ואל מול אלה המשתמשים בצה"ל ובחייליו כקרדום לחפור בו".

איזנקוט: "חייל בן 18 הוא לא הילדון של כולנו"

הרמטכ"ל התייחס לפרשת אזריה יממה לפני הכרעת הדין, וחזר על עמדתו ולפיה דעת הציבור אינה משפיעה על החלטת השופטים. "הבלבול שחל בשיח בחברה הישראלי בין גבר ואישה בן 18 לבין הילדון של כולנו שהתבלבל ונחטף או... (גמגום). זה שיח שפוגע בדרישה שלנו מחיילי צה"ל. בדברים הבסיסיים ביותר. אנחנו בוחרים לעשות הפרדה בין השיח הפיקודי לציר החקירה, אני מודע לשיח הציבורי ולשיח האינטרנטי הער", אמר בדברים שנשא ביום עיון לזכרו של הרמטכ"ל לשעבר אמנון ליפקין שחק.

משפחתו של אזריה טענה כי מדובר בזיהום ההליך המשפטי. "ערב לפני הכרעת משפטו של אלאור אזריה מוצא מקום הרמטכ"ל עוד פעם להתערב בצורה בוטה ואומר שילד בן 18 שמתגייס הוא לא הילד של כולנו. אמת, הוא לא הבן של כולנו, אבל הוא חייל של כולנו. והרמטכ"ל, גם באמירה הזו, שוב כופר במשוואה הכל כך ברורה לכולם, שאנו שולחים את היקר לנו מכל לידיהם של מפקדים הראויים כל כך".

(עדכון ראשון 9:35)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully