וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

200 תיקים נגד שוטרים – ואף כתב אישום: כך נכשל המאבק בטייזר

8.1.2017 / 10:30

ברקע הביקורת המושמעת נגד המדיניות בשימוש באקדח ההלם במשטרה, נתוני מח"ש חושפים כי מתוך כמעט 200 תיקים שנפתחו, רק ב-12 נחקרו השוטרים באזהרה ושלושה הופנו לדין משמעתי בין כתלי הארגון. "המספרים מלמדים על אזלת היד בתחום"

עריכה: יאיר דניאל

(תיעוד: שוטר רודף אחר נערה עם טייזר שלוף, שאושפזה עם שבר בגולגולת לאחר שנורתה. יוני 2016)

186 תיקים נפתחו על ידי המחלקה לחקירות שוטרים (מח"ש) בשלוש השנים האחרונות בגין שימוש בניגוד לחוק באקדח הלם (טייזר) במהלך פעילות משטרתית. ואולם, נתונים רשמיים של המחלקה מבהירים כי באף אחד מהמקרים לא הוגש כתב אישום נגד השוטרים החשודים. מהנתונים, שנחשפו בעקבות בקשת חופש המידע שהגישה האגודה לזכויות האזרח, עולה כי תיקים רבים נסגרו מבלי שנפתחה חקירה מטעמים של היעדר ראיות ואי-התאמה להליך פלילי. רק ב-12 מקרים, נחקרו השוטרים באזהרה ושלושה הופנו להליך של דין משמעתי בין כתלי הארגון.

הנתונים נחשפים ברקע חשיפת וואלה! NEWS מחודש יולי האחרון, אז פורסם כי המשטרה מתכננת לרכוש אלף אקדחי טייזר בעלות כ-13 מיליון שקלים. על השימוש באקדח נמתחה ביקורת ציבורית, כמו גם על הטיפול שמוענק במח"ש לסוגיה – שזכה לביקורת של מבקר המדינה.

אקדח טייזר עם מצלמה, אוגוסט 2013. AP
המשטרה צפויה לרכוש אלף אקדחי הלם נוספים. אקדח טייזר/AP

בשנת 2014 נפתחו 63 תיקים נגד שוטרים בגין שימוש לא מוצדק באקדח ההלם המחשמל. חמישה מהם נסגרו לאחר חקירה ו-12 לאחר בדיקה ראשונית (הליך שקודם לחקירה, א"ס). בין הסיבות לסגירת התיקים: היעדר אשמה, חוסר בראיות, הפניית עניינו של השוטר להליך משמעתי המתנהל על ידי אגף המשמעת של המשטרה, היעדר התאמה להליך פלילי וקביעה שאין עבירה. 45 מהמקרים נסגרו מבלי שהתקיימה חקירה.

בשנת 2015 נפתחה כמות גדולה יחסית של תיקים – 84. שמתוכם, 37 נגנזו ללא טיפול – סטטוס שמתקבל במקרה שהמתלונן לא מגיע למח"ש בפרק זמן שהוקצב לו. 18 תיקים נבדקו, חמישה נחקרו ו-24 נסגרו ללא חקירה מטעמים של היעדר התאמה להליך פלילי, אי קיומה של עבירה והיעדרן של ראיות.

בשנת 2016 נפתחה כמות תיקים קטנה באופן משמעותי, מנתונים שנאספו עד לחודש נובמבר. 39 תיקים נפתחו בגין שימוש בטייזר, מתוכם כ-15 עדיין נמצאים בבירור ושניים נחקרו. במח"ש ציינו כי הנתונים כוללים רק תיקים שבהם כבר בשלב הראשוני של הזנת התלונה הנוגעת להתנהגות של שוטר, הוזכר השימוש בטייזר. זאת, בשל עניינים טכניים המונעים את סיווג התיק ככזה שנעשה בו שימוש באקדח, במקרה שבו הדבר הוזכר בשלב מאוחר יותר של ההליך. עוד ציינו במח"ש כי בחודש ספטמבר החלה לפעול מערכת המחשוב המאפשרת לפלח את סוגי העבירות הנחקרות במח"ש, ותאפשר מעקב יעיל יותר אחרי עבודת המחלקה.

מח"ש: "בכל מקרה אפשר לערער"

מהאגודה לזכויות האזרח נמסר: "הנתון של אפס כתבי אישום, המספר הנמוך של ההליכים המשמעתיים שננקטו והמספר הנמוך של החקירות שנפתחו מטרידים מאד ומלמדים על אזלת היד של מח"ש בטיפול בשימוש בטייזר. תמוה שבמשך שלוש שנים, ולאחר קרוב למאתיים תלונות, מח"ש לא מצאה לנכון להגיש אפילו כתב אישום אחד והחליטה להעביר רק שלושה תיקים לדין משמעתי. כפי שהתברר שוב ושוב בשנים האחרונות, המשטרה עושה בטייזר שימוש מופרז, למרות שיש להשתמש בו רק במקרים קיצוניים מכיוון שמדובר בנשק מסוכן שעלול אפילו לגרום למוות".

מהמחלקה לחקירות שוטרים נמסר: "כל תלונה המגיעה למח"ש נבדקת ביסודיות על ידה, ובשלוש השנים האחרונות הגישה מח"ש מאות כתבי אישום פליליים ומשמעתיים נגד שוטרים. מרבית הפניות שהגיעו בשנים האחרונות על שימוש בטייזר שלא כדין, התבררו, לאחר בדיקות מקדמיות, ככאלה שאינן מצדיקות טיפול בשוטר באפיק הפלילי. עם זאת, כאשר החשד התבסס פעלה מח"ש בנחישות על מנת להביא לחקירה מהירה ויעילה ולבירור נסיבות הירי.

"נציין כי הליך בדיקת התלונות הביא לא פעם לנקיטת הליכים משמעתיים ופיקודיים נגד השוטרים או להפקת לקחים מערכתיים. בין היתר ביצעה המשטרה לפני כשלוש שנים רענון בנהלי השימוש בטייזר. בכל מקרה, ככל שישנן טענות ספציפיות בעניינו של מתלונן כלשהו, ניתן להגיש ערר על החלטת מח"ש".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully