וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מגרש המשחקים של חיזבאללה: כך מגן צה"ל על ההר המסוכן בישראל

7.1.2017 / 14:27

להר דב חשיבות אסטרטגית ועתה מוקמת באזור הגבול הפרוץ גדר, כמענה לאיומי חיזבאללה. "המכשול קובע עובדה בשטח, האויב מבין איפה עוברים ואיפה לא". בריאיון לוואלה! NEWS מספר סא"ל פאלי, מג"ד 13 של גולני על הסכנה והרגישות העצומה בשטח. "חיזבאללה מסתובב פה"

צילום: ניב אהרונסון, עריכה: שניר דבוש

אוגוסט 2016. יממה לפני העלייה להר דב, התכנסו לוחמי פלוגה ג' כדי לשמוע את התדריך האחרון של מפקד גדוד 13 בחטיבת גולני, שעות לפני איוש המוצבים במובלעת ישראלית על גבול לבנון. "חיזבאללה מסתובב פה", אמר סא"ל יאיר פאלי תוך כדי שהוא מצביע על המובלעת הכי נפיצה ורגישה בגבולות המדינה, "חיזבאללה נמצא בהר, נמצא שם כל הזמן. מבחינתי הוא כל יום שם. אם ראיתי אותו, אם נתקלתי בו וגם אם לא, ככה צריך להתנהג. ככה צריך להיערך. בתוך המקום הלכאורה פסטורלי ויפה הזה צריכים להיות מוכנים למגע עם האויב כל הזמן, וככה מתנהגים".

כל לוחם שעלה על הר דב מאז הנסיגה מלבנון בשנת 2000 לא ישכח את התחושה הזו שבכל דקה יכולים לירות עליך מ-360 מעלות. מוצב גלדיולה בעיקר, מספר לוחם במיל' מהצנחנים שעלה על ההר בפעם האחרונה לפני כעשור, נותן את התחושה של "מעוז בסיני במלחמת יום כיפור".

בספרו של תא"ל במיל' עמוס גלבוע "דמדומי בוקר" מתוארת שרשרת של מהלכים שקדמו לנסיגה מלבנון, שכללו את שרטוט הגבול הלבנוני-ישראלי אחרי התייעצויות רבות, בין היתר עם אלוף פיקוד צפון דאז גבי אשכנזי על נקודות קריטיות ביניהן הר דב, חוות שבעא והכפר רג'ר. הלבנונים התנגדו, עמדו על רגליים אחריות, האו"ם ניסה להתערב, אך ישראל טענה כי מדובר בחלק מרמת הגולן. סוריה העניקה גיבוי ללבנון כי הריחה את המהלך המדיני הישראלי. ברגע האחרון ארצות הברית החליטה להוציא מהמפות את מוצבי הר דב בטענה כי מדובר בשטח לבנוני. לאחר לחץ ותחכום שהפעיל אל"מ במיל' חיים סרברו, מפקד יחידת המיפוי של צה"ל שבעברו הצבאי עסק בשרטוט גבול מצרים, סוריה וירדן, בהובלה של אהוד ברק, השתכנעו האמריקאים לתקן את המפה ולהשאיר את הר דב, חוות שבעא ושני שליש מהכפר רג'ר בידי ישראל. מאז הנסיגה ועד היום ממשיכה ממשלת לבנון לטעון לבעלות על השטח וברבות השנים הוקמו בגזרה מוצבי חיזבאללה שרואה באזור מקום לגיטימי לפעולה צבאית. על רקע המחלוקת והמתיחות בין המדינות נותר הגבול עם סימון רק על המפות ללא קו ברור בשטח.

בחלק השני של המבצע פרשנו גדר 'תלתלית' מאוד משמעותית כדי לקבוע מכשול. כדי לקבוע עובדות בשטח ושהאויב יבין איפה עוברים ואיפה לא עוברים ככה שלא יהיו ספקות או אי הבנות, כי כולם מבינים איפה עובר הקו. ברגע שאתה מציב את המכשול בצורה ברורה אתה גורם לרועי הצאן, שגם הם לא תמימים, וגם לכל מי שמסתובב במרחב להבין בדיוק לאן אסור להגיע", סיפר סא"ל פאלי, שקיבל את עיטור מפקד אוגדת עזה בשנת 2007 על היתקלות מטווח אפס עם מחבלים במבצע "צלול כיין".

תצפית על גלדיולה. אמיר בוחבוט, מערכת וואלה!
מוצב גלדיולה שבהר דב, ספטמבר 2013/מערכת וואלה!, אמיר בוחבוט

"גזרת הר דב שממוקם בין הר החרמון, הכפר שובא וחוות שבעא, חשובה מכמה בחינות", הסביר תא"ל במיל' גלבוע בריאיון לוואלה! NEWS, "הוא מחבר את רמת הגולן ללבנון. לכן כל מי שרוצה לנוע בציר הזה עובר דרך העיניים הבוחנות של צה"ל ויש לכך משמעות מבצעית גדולה. הוא סוג של הגנה על החרמון ויישובי הצפון. מהווה סוג של חיץ. בנוסף לכך גזרת הר דב מהווה נקודה גיאוגרפית מעולה לאיסוף מודיעין על כל המרחב".

לוחמי גדוד 13 עלו בשיירות מאובטחות על גבי כביש 999 התלול אל מוצבי ההר והחלו בפעילות ביטחון שוטף. מולם מוצבי או"ם וצבא לבנון וכפריים לבנוניים עוינים בהם פועלים אנשי הזרוע הצבאית של חיזבאללה.

עם הכניסה לקו המוצבים החל מבצע להקמת מכשול משמעותי וחריג בהר שכלל פריצת ציר באמצעות כלי הנדסה כבדים והצבת גדר תלתלית באורך של שני קילומטרים, לקביעת קו גבול ברור על "קו כחול", הקו הדמיוני שמסמן את הגבול עם לבנון ממוצב אסטרה שבחרמון ועד מוצב גלדיולה בקצה ההר, מול עמדת צבא לבנון ולפחות שני מוצבי או"ם.

הר דב. אמיר בוחבוט
הקמת ציר החיץ ההנדסי בהר דב, ינואר 2016/אמיר בוחבוט

הפעילות ההנדסית החלה תחת רגישות עצומה וחשש שמא תגרור תגובה של חיזבאללה לקביעת העובדות החדשות בשטח. כל פעולה הנדסית על ההר עברה את אישור הפיקוד הבכיר בפיקוד צפון וקיבלה את מעטפת האבטחה מלוחמי גדוד 13 כולל מוכנות לפינוי פצועים. בימי המבצע הראשונים בנקודת ציר תלול מאוד הדרדר נגמ"ש ופגע בדחפור וכתוצאה מכך נפגעו שבעה חיילים - חמישה חיילים באורח קל ומפקד פלוגת ההנדסה ומנהל העבודה בדרגת נגד באורח קשה. לדבריו של סא"ל פאלי, בחטיבת גולני התייחסו אל התאונה כאירוע מבצעי מפעולת הפינוי הרפואי ודרך הכוננות והעלאת הדריכות של הכוחות הנוספים כמו סוללות תותחנים וטנקים עד שתתבהר התמונה המלאה ואף עקב חשש שחיזבאללה ינצל את המקרה להתקפה.

התנגשות נגמ"ש ודחפור – של גדוד הנדסה קרבית תועדו על ידי חיזבאללה – וםורסמו באתר אל מנאר. אל מנאר, מערכת וואלה! NEWS
התנגשות בין נגמ"ש של חיילי גולני לדחפור של גדוד הנדסה קרבית כפי שתועד על ידי חיזבאללה/מערכת וואלה! NEWS, אל מנאר
"התפקיד שלי הוא לתת למ"פ שלי את כל היכולות כדי שיהיה לו מענה, ככה שמ"פ גלדיולה או מ"פ נחל שיאון יודע להילחם לבד גם בלי המג"ד שלו"

כל אירוע חריג על ההר מדווח לבכירי המטה הכללי בשל הפוטנציאל של כל פעולה קטנה להביא להידרדרות אזורית. הדיווח הגיע במהירות אך הדקות הראשונות היו מתוחות ביותר עד שהבינו כי מדובר בתאונה הנדסית ולא באירוע מבצעי. מאותו הרגע החלה מבצע פינוי הפצועים. תוך 40 דקות פונו כל הפצועים מההר באמצעות מסוקים ממנחת מסוקים קרוב.

מוצב גלדיולה חזר באותו הערב לשגרה אך המתח לא נעלם. האירוע המחיש למפקדים וללוחמים מה יכול להתחולל על ההר אם הייתה זו התקפה של חיזבאללה. הפינוי היה הופך לסיפור אחרי לגמרי. במיוחד אם חיזבאללה היה משגר פצצות מרגמה על הצירים המובילים ומנסה לפגוע בכלי טיס של צה"ל. זו אחת הסיבות שמוצב גלדיולה מוגדר כמוצב רב-חילי עליו פיקד בחודשים האחרונים מפקד פלוגה ג' רס"ן שמאור בן שטרית. תחתיו פעלו בשגרה כוחות שריון, תצפיות, מודיעין והנדסה או מה שקיבל את ההגדרה הצבאית צוות קרב חילי (צק"פ).

"המ"פ מבין טוב מאוד שבמקרה של התקפה הוא יצטרך להסתדר לבד עד שיגיע התגבור", הסביר סא"ל פלאי. הנחת העבודה עליה לא מוכן מפקד הגדוד לפרט היא שחיזבאללה אוסף מודיעין מסביב לשעון על כוחות צה"ל בהר, לומדים את אופי הפעילות ונערכים לרגע התקפה. לכן הכוחות על ההר פועלים כל העת באופן לא שגרתי באמצעות סיורים, כולל מארבים כמעט בכל תנאי מזג האוויר גם למשך שעות ארוכות.

"גלדיולה הוא מוצב מורכב", מסביר מפקד הגדוד, "התפקיד שלי הוא לתת למ"פ שלי את כל היכולות כדי שיהיה לו מענה. כל היכולות זה להפוך אותו לצק"פ ולא לפלוגת חי"ר. יש לו טנקים, הנדסה, עם אמצעי אש ואיסוף ככה שמ"פ גלדיולה או מ"פ נחל שיאון יודע להילחם לבד גם בלי המג"ד שלו". ההיסטוריה בגזרה מלמדת שבמקרים החריגים שהתקיימו על ההר שילב חיזבאללה פעולה ממוקדת, אך גם ירי ארטילרי שנועד לעקב תגבור כוחות בהר ופינוי וירי נ"ט לעבר הכוחות בשטח.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

שיטת הפעולה החשאית של חיזבאללה על ההר הפכה לאתגר המרכזי של צה"ל על הר דב. "זה מחייב אותך לשמירה על מתח מבצעי מאוד מאוד גבוה. לדרוש מהלוחמים דרישות גבוהות", מסביר סא"ל פאלי והוסיף, "לתרגל אותם כל הזמן. להוציא הרבה פעילויות ובעיקר להיות בכל מקום. להיות בכל מקום בהר כדי לא לאפשר לאויב להיות בו .ברגע שאני מסתובב ופועל בכל מקום אני יודע להגיד או שהאויב לא יהיה שם, ואם הוא יהיה אני אתקל בו ואדאג להכריע אותו להשמיד אותו". המשוואה ברורה לפי שיטתו של מג"ד 13 - במקום שבו לא יפגינו הלוחמים נוכחות, לשם יתנקז חיזבאללה.

מודל דומה התקיים לפני יותר מחודש בדרום רמת הגולן כשכוח של גדס"ר גולני נתקל בכוח של ארגון דעאש בעת הפגנת נוכחות בשטח, מזרחית לגדר המערכת. גם אי הבנה בין הכוחות בשטח מובאת בחשבון כשמתכננים את הפעילות ולכן בגולני מזכירים את המילה "קטלניות".

"לוחמים צריכים להיות עם רמת לוחמה גבוהה בסבך. להכיר את ההר. איפה חיזבאללה הסתובב בעבר, איפה נתיבי החדירה", אומר מפקד גדוד 13, "הם צריכים לדעת לעבוד קשה. מארבים ארוכים בכל מזג אוויר. גם אם אתה נוחל אכזבה והאויב לא מגיע צריך להיות מוכן. כשהוא יגיע אתה זה שתתקיל אותו".

מוצב גלדיולה בהר דב. דובר צה"ל
מבט מבפנים למוצב גלדיולה, חורף 2016/דובר צה"ל

חיזבאללה, לפי קצינים בכירים בצה"ל, מפעיל בכל זמן נתון לא פחות מ-7,000 לוחמים על אדמת סוריה. חיזבאללה צובר ניסיון מבצעי עשיר מאוד במסגרת הלחימה מול אוסף ארגוני המורדים ובראשם המדינה האסלאמית, לא רק בלוחמת גרילה אלא גם בפעולות משולבות ברמת פלוגה ואף גדוד. למרות זאת, טוענים קצינים בכירים, הוא לא זנח לרגע את תהליך ההתעצמות מול ישראל אותה הוא מגדיר כאויב מספר אחת, ולא זנח גם את ההיערכות המחודשת בשטח.

גם שילוב האינטרסים והפעילות הצבאית נגד המורדים בסוריה עם הצבא הרוסי מעניקים סוג של רוח גבית להנהגת הארגון השיעי, שעשויה לדחוף את הזרוע הצבאית לפעולות חריגות. המזרח התיכון מתעצב בשנים האחרונות מחדש וברקע תהליך כניסתו של נשיא אמריקאי חדש לבית לבן, שאולי ישנה את מאזן הכוחות סביב סוריה, וגם לכך עשויות להיות השלכות על גבולות ישראל.

אחד הקצינים הבכירים הדגיש כי הלחימה של חיזבאללה בסוריה לא באה על חשבון היקף הנוכחות שלו בגבול הישראלי, במיוחד לא סביב גזרת הר דב, אותה לאורך השנים ראה כמגרש משחקים וזירה לתגובות. במרץ 2014 התפוצצו שני מטעני רסס באזור נחל שיאון, חצי שנה לאחר מכן התפוצצו שני מטעני חבלה נוספים בעת פתיחת ציר באזור מוצב גלדיולה. בחודש ינואר 2015 בוצע ירי נ"ט לעבר שיירת גבעתי ממנו נהרגו קצין ולוחם ושבעה לוחמים נפצעו. שנה שלמה נשמר השקט המתוח והיחסי על ההר עד להתפוצצות מספר מטענים בחודש ינואר 2016. הערכה במערכת הביטחון כי בכל אותם מקרים על ההר היו אלו תגובות של ארגון חיזבאללה לפעולות עלומות שיוחסו לפי פרסומים זרים. צה"ל מחזיק כוחות ברמת גוננות גבוהה, אך ההיסטוריה מוכיחה שכשחיזבאללה רוצה לפגוע ולגבות מחיר על פעילות שעל פי פרסומים זרים הוא מסוגל לעשות זאת.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

הנחת העבודה הזו מצמצמת כל מחשבה על כך שחיזבאללה שקוע עד צוואר בסוריה לכן הוריד את העיסוק שלו בישראל, מה שמעלה את רמת הדריכות סביב ההר. עד כה החליט חיזבאללה להגיב רק באמצעות שתי הפגנות קולניות בראשות חברי פרלמנט לבנוני על הגבול בקרבת חוות שבעא שמול הר דב. הפרות סדר הן פעולות חריגות ביותר על גבול לבנון בטח בגזרת ההר, וצה"ל מיהר להעביר מסרים תקיפים ללבנון באמצעות האו"ם ולראייה ההפגנות פסקו.

"נכון שחיזבאללה מושקע בסוריה, כולנו שומעים וקוראים, זה לא בא אחד על חשבון השני. להיפך. זה שחיזבאללה מושקע בסוריה זה נותן לו הרבה ניסיון מבצעי, זה מפתח אותו. הוא לא זנח את גבול הצפון, הוא לא זנח את הר דב. הוא מולנו כל הזמן, הוא מסתכל עלינו, הוא אוסף עלינו. הוא מתכונן בדיוק כמונו ליום פקודה, הוא לומד אותנו. מצד שני אנחנו לומדים אותו. בהמשך נקיים אימון חטיבה משמעותי מאוד של שלושה חודשים שגם באימון הזה נשים את הגזרה הצפונית במוקד, אנחנו לומדים אותו מתכוננים אליו".

יאיר פלאי מגד 13 בדרום רמת הגולן על גבול סוריה, דצמבר 2016. ניב אהרונסון
מפקד גדוד 13 של גולני סא"ל יאיר פלאי/ניב אהרונסון

המתח סביב הר דב ייצר גם קשב בפיקוד הבכיר בצה"ל סביב רווחת החיילים במוצב גלדיולה, שידוע בתנאי המחייה הקשים הנובעים לא רק מהמיקום הטופוגרפי והריחוק מיישובי הצפון - כל תנועה על ההר מחייבת אבטחה כבדה ביותר - אלא בעיקר מתשתיות ישנות בלשון המעטה. קצין הלוגיסטיקה של עוצבת הגליל סא"ל משה חזן, שבראשית שנות ה-90 שירת במוצב גלדיולה שהיה חלק מרצועת הביטחון, סיפר על מבצע שזכה לכינוי "מגע הקסם" לשדרוג מוצבי ההר. "ההתחלה כללה שילוט, שיפור הנתיבים, רשתות נ"ט חדשות, עמדות לחימה, מטבחים וחדרי האוכל לראשונה הפכו לממוזגים. חרסינות משנות השמונים הוחלפו לעיצוב מודרני, כמו בבית, קולבים בחדרי השינה ותאורה", הוא מפרט.

הדרך להתחלת הפרויקט הייתה רצופה בקשיים שממחישים שוב את הפעילות המורכבת בהר. שלושה קבלנים אזרחיים התחלפו בזה אחר זה כי חששו לעלות על ההר, אחרי שגילו כי העבודה חייבת להתבצע עם קסדה לראשם ולבישת שכפ"צ כבד, כשמולם יש שטח פתוח ללא גדר משמעותית כמו בגבול הסורי או בגבול מצרים.

גם ההמתנה לשיירה המאובטחת שעולה על ההר בשעות לא שגרתיות לא תרמו להפגת המתח. השלב הבא, מספר סא"ל חזן, יהיה מיזוג החדרים ולפי טון הדיבור שלו מדובר במהפכה של ממש שתקרא תיגר על הדימוי של המוצב לאורך עשרות שנים. עם התפשטות הידיעות על כך שגלדיולה מקבל מתיחת פנים, יש כבר מי שמזהיר בפיקוד צפון, ספק בצחוק ספק ברצינות, שהנוחות עשויה לפגוע בדריכות ובכוננות. מהשלב השני של השיפוצים ייהנו לוחמי גדוד רותם של חטיבת גבעתי, שיחליפו את גדוד 13 לקראת אימון גדול שמתכננת החטיבה החומה בצפון הנפיץ.

(עדכון ראשון 17:00, יום חמישי)

הר דב. אמיר בוחבוט
מבט ממוצב גלדיולה אל עבר מרחב הר דב ודרום מזרח לבנון/אמיר בוחבוט

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully