וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חשש: חוק ההסדרה מגביר את הסיכון לתביעות נגד חיילי צה"ל

5.1.2017 / 0:31

בדיון מיוחד של ועדת המשנה לוועדת חוץ וביטחון, בהשתתפות נציגי משרד החוץ, המשפטים והמטה לביטחון לאומי, טענו כי החוק, כמו גם החלטת מועצת הביטחון נגד ההתנחלויות, מציב סכנה משפטית מתביעה בהאג גם על דרגי ביניים בצבא, ועל אזרחי השטחים

רויטרס

(בווידאו: מזכ"ל האו"ם היוצא באן קי-מון נגד חוק ההסדרה, דצמבר)

חוק ההסדרה והחלטת מועצת הביטחון של האו"ם המגנה את ההתנחלויות מעלים באופן דרמטי את החשיפה של ישראלים לתביעות בבית הדין הבינלאומי בהאג - כך עלה אתמול (רביעי) בדיון מיוחד שהתקיים בוועדת המשנה של ועדת חוץ וביטחון לענייני לוחמה משפטית. בדיון, שיזמה ח"כ ציפי לבני (המחנה הציוני) העומדת בראש הוועדה, צוין כי סכנת ההליכים המשפטיים אינה חלה רק על בכירים, אלא יכולה גם להגיע לדרגי ביניים בצבא וברשויות המקומיות, כמו גם לאזרחים ביהודה ושומרון.

בדיון, שהוגדר כמסווג, השתתפו נציגי המטה לביטחון לאומי ויועצים משפטיים ממשרד החוץ ומשרד המשפטים. הוועדה סקרה, בין היתר, את ההיערכות הישראלית לבדיקה המקדמית שמנהלת תובעת בית הדין הפלילי בהאג בעניין פעילות צה"ל, וההשפעה הפוטנציאלית של חוק ההסדרה והחלטת מועצת הביטחון על כך.

עוד בוואלה! NEWS:
בעבודה דורשים מהרצוג תאריך לפריימריז: "חקירת נתניהו תשנה את המציאות"
ליברמן: "לא אוהב את הכרעת הדין, אך כולנו מחויבים לכבדה"
"הרוויח את זה ביושר": עימות סוער בכנסת בצל חקירת ראש הממשלה

בית הדין הבינלאומי לצדק – האג 3 בפברואר 2015. AP
"אפשר להקטין את הנזק, אם חוק ההסדרה ייפסל". היכל בית הדין בהאג/AP

חלק מהנוכחים ציינו כי אפשר להקטין במידה מסוימת את הנזק - אם חוק ההסדרה, שאושר בקריאה ראשונה אך המשך חקיקתו הוקפא לעת עתה, ייעצר לפני חקיקה או יפסל. עוד עלה בדיון, כי הפלסטינים משתמשים בחוק וגם בהצהרותיהם של חברי הממשלה בתקשורת, בקמפיין שהם מנהלים נגד ההתנחלויות, כדי להוכיח שמדובר במדיניות מכוונת.

"הזהרתי לפני העברת החוק, כפי שראש הממשלה הזהיר בקבינט, שהחקיקה תוביל למועצת הביטחון, כפי שבאמת קרה ומשם להאג", אמרה לבני בוועדה. "עכשיו ישראל חייבת להיערך במהירות למצב החדש. הדיון נועד למזער נזקים ולשמור על ישראל ומפקדי צה"ל".

ח"כ ציפי לבני, ישיבת סיעת המחנה הציוני, הכנסת. 13 ביוני 2016. נועם מושקוביץ
"ישראל חייבת להיערך במהירות למצב החדש". לבני/נועם מושקוביץ

בדיון, שנערך במקביל להכרעת דינו של החייל אלאור אזריה, שירה במחבל מנוטרל בחברון, נטען כי העמדתו למשפט מסייעת להגן על חיילי צה"ל מפני תביעות בינלאומיות. לדברי גורמים שנכחו בדיון, המשפטנים הבינלאומיים ציינו כי "עקרון המשלימות" בדין הבינלאומי קובע שאם מדינה בודקת בעצמה באופן ראוי, העולם לא יתערב, והוסיפו כי ככל שמערכת המשפט תהיה פחות אפקטיבית ככה יחשפו חיילים נוספים לתביעות.

בתחילת השבוע דחתה ועדת השרים לחקיקה הצעת חוק שהגיש ח"כ מאיר כהן (יש עתיד), המבקשת לעגן בחקיקה הגנה משפטית במימון המדינה לחיילי ומפקדי צה"ל שנתבעים על פעילותם הצבאית. במקביל, שיגר כהן מכתב לראש הממשלה בנימין נתניהו, שבו ביקש לדעת כיצד הממשלה מתכוונת להיערך למצב החדש בעקבות החלטת מועצת הביטחון. תחת הכותרת "הפקרת חיילי ומפקדי צה"ל על ידי ממשלתך", דרש כהן מנתניהו התייחסות דחופה לנושא, שבה יסביר "כיצד ממשלתך מתכוונת להגן על בנינו ובנותינו הנשלחים לחזית".

(עדכון ראשון: 22:47)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully