וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פער של 40%: בצהרונים של הרשויות המקומיות ההורים משלמים יותר

4.1.2017 / 8:19

דוח חדש של מרכז המחקר והמידע של הכנסת מצא כי ההורים השולחים את ילדיהם למסגרות בפיקוח מקומי משלמים יותר מאלה בפיקוח המדינה. על פי הדוח, שנועד לבחון אם קיימת גבייה עודפת, אין פיקוח על הסכום שנגבה מההורים

תמונות אילוסטרציה של ילדים הולכים לבית ספר – בצפון הישן בתל אביב. ראובן קסטרו
ילדים בדרכם לבית הספר/ראובן קסטרו

הורים השולחים את ילדיהם לצהרונים במימון הרשויות המקומיות משלמים כ-40% יותר מאשר הורים לילדים בצהרונים בפיקוח המדינה - כך עולה מדוח ביניים שפרסם היום (רביעי) מרכז המחקר והמידע של הכנסת. הדוח בחן את טענות ההורים על גבייה עודפת שמבצעות חלק מהרשויות עבור שירותי הצהרונים ועל שימוש בכספים העודפים לצורכיהן.

על פי הדוח, נוצר מצב של שוק פרוץ, שבו כל רשות מקומית גובה סכום שונה מההורים עבור ילדיהם. עוד עולה מהדוח כי אין כיום גוף ממשלתי המתווה מדיניות כוללת בנושא, קובע נהלים ותנאים להפעלת צהרונים ומפקח על יישומם, לרבות בכל הנוגע לעלות ההפעלה ולגביית התשלומים.

עוד בוואלה! NEWS:
מנכ"לית משרד החינוך: "אי אפשר לקחת מערכת שלמה כבת ערובה"
בית המשפט הוציא צו מניעה: השביתה בוטלה, הלימודים החלו ב-09:00
כמה בני נוער בישראל מעשנים ושותים אלכוהול? הנתונים המדאיגים נחשפים

פרויקט בית חם של אגודת יד ביד, ספטמבר 2014. דרור עינב
מבקר המדינה מצא כבר ב-2014 פערים בעלות הצהרונים. ילדים בגן ביפו/דרור עינב

עוד נמצא כי בעוד שיש רשויות בהן רווחים מפעילות הצהרונים - אם יש כאלו - משמשים למימון פעילויות נוספות בצהרונים עצמם, ברשויות אחרות הופנו הרווחים למימון פעילויות אחרות של העמותות המפעילות את הצהרונים.

כבר בדוח מבקר המדינה משנת 2014 נמצאו פערים גדולים בין הרשויות השונות. בעוד שנמצאו רשויות שהסדירו את העלות להורים באמצעות קשר עם מפעילי הצהרונים, רשויות אחרות לא פיקחו על גובה השכר שגובים המפעילים או קבעו שכר מבלי להסתמך על תחשיב עלויות.

בעקבות המלצות ועדת טרכטנברג משנת 2011, החל משרד החינוך להפעיל מסגרות לימודיות משלימות במסגרת תוכנית ציל"ה - צהרוני יום להעשרה. במהלך השנים הוחלט כי התוכנית לא תורחב ואף קיצצו בהקצבות לפעילות ברשויות. דוח מרכז המחקר השווה בין מודל התקצוב שבנה משרד החינוך עבור צהרוני ציל"ה, המופעלים במימון המדינה ברשויות המקומיות המשתייכות לאשכולות חברתיים כלכליים נמוכים, לבין צהרונים שמפעילות הרשויות המקומיות עצמן.

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

השיער נושר? מכשיר הפלא האמריקאי ישים לזה סוף במהירות

בשיתוף HairMax

בצהרונים של משרד החינוך: 660 שקלים בחודש - לפחות

על פי הדוח, העלויות לצהרון במסגרות המפוקחות על ידי משרד החינוך הן 660 שקלים בחודש בגני ילדים לגילאי שלוש עד חמש ו-509 שקלים בצהרונים לילדים בכיתות הנמוכות בבתי הספר, כלומר עד גיל שמונה. הפעילות במסגרות אלה עוסקת ברובה בהעשרה וכוללת בנוסף סיוע בהכנת שיעורי בית וארוחה חמה. העלות אינה כוללת פעילות בזמן חופשות מערכת החינוך, העסקת סייעת נוספת והוצאות תפעול שונות, שעשויות להגדיל את התשלום.

גדר הפרדה בין גן ילדים חרדי לגן ילדים חילוני בירושלים. מגד גוזני
עד 1,170 שקלים לילד בגילאי שלוש עד חמש. ילד מחוץ לגן ילדים/מגד גוזני

ההבדלים בין מודל ההפעלה של צהרוני ציל"ה ובין אופני ההפעלה של הצהרונים מטעם הרשויות המקומיות, וכן בין צהרוני רשות אחת לאחרת, יוצרים שונות רבה בעלות ההפעלה של הצהרונים בין הרשויות.

מתוך בחינה של 15 רשויות מקומיות שהשיבו על פניית מרכז המחקר והמידע של הכנסת נמצא כי טווח המחירים עבור שהיית ילד בצהרון נע בין 625 שקלים ל-1,170 שקלים לילד בגיל גן, ובין 710 ל-1,240 שקלים לילד בגיל בית הספר. כך למשל, באחת מהרשויות הגובות סכום נמוך יחסית הסביר כי הרשות נדרשת להקצות משאבים מתקציבה לכיסוי עלות ההפעלה של הצהרונים.

בחודשים האחרונים הונחה על שולחן הכנסת הצעת חוק של ח"כ יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו) המבקשת ליצור פיקוח על מחירי הצהרונים ברמה הארצית. הצעת חוק זו הגיעה ביולי האחרון לוועדת שרים לחקיקה ובעקבות מכבש לחצים שהופעלו מצד מרכז השלטון המקומי נדחתה ההצעה בשלושה חודשים והיא צפויה לחזור לאישור בוועדת השרים.

מחר יתקיים בלשכת עורכי הדין כנס בנושא שינוי בחינוך הבלתי פורמלי שיעסוק בהצעת החוק להסדרת הפיקוח על החינוך הבלתי פורמלי בישראל. לצד ח"כ מלינובסקי שיזמה את הכנס יגיע גם יו"ר ועדת החינוך, ח"כ יעקב מרגי (ש"ס), ראש לשכת עורכי הדין, עו"ד אפי נווה, סגן ראש עיריית תל אביב אסף זמיר ופעילים חברתיים נוספים ממחאת הצהרונים והקייטנות.

ח"כ מלינובסקי אמרה עם פרסום דו"ח הביניים כי יש "להילחם ביוקר המחייה ולאפשר מסגרות חינוכיות בסיסיות, צהרונים, קייטנות וחוגים עירוניים במחירים מפוקחים וסבירים". לדבריה, "תפיסת החינוך הבלתי פורמלי חייבת להשתנות מתפיסה כלכלית לתפיסה חברתית ולכן החינוך הבלתי פורמלי צריך להיות שווה ונגיש לכל כיס ולכל משפחה. אלו הם שירותים בסיסיים המגיעים לכל ילד ואין סיבה שהרשויות המקומיות ירוויחו כל כך הרבה כסף משירותים אלו. לכל ילד מגיע ליהנות מחוגים מעשירים ולפי הצעת החוק כל רשות מקומית תוכל לבחור חוג אחד במחיר מפוקח מתחומי המדעים, אומנות והספורט. המצב כפי שהוא היום, בו כל רשות גובה מחירים ככל העולה על רוחה לא יכול להימשך".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully