וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המשרד להגנת הסביבה: זיהום אוויר חריג בתחנות רכבת בת"א ובבת ים

3.1.2017 / 17:10

המשרד התריע בפני אוכלוסיות רגישות כי בתחנות השלום ויוסטפל התגלו ממצאים חריגים ויש לצמצם שהייה בהן. במקביל, זומנו מנהלי הרכבת לשימוע. רכבת ישראל: "ההחלטה תביא לכאוס תחבורתי"

צילום: אבי כהן ומאצ'י הוף, עריכה: טל רזניק

(בווידיאו: עומסים בגוש דן בשל השבתת רכבות בתל אביב, ספטמבר 2016)

המשרד להגנת הסביבה יחד עם משרד הבריאות התריע היום (שלישי) מזיהום אוויר גבוה בתחנות הרכבת השלום שבתל אביב ויוסטפל שבבת ים. ההתרעה רלוונטית במיוחד לאוכלוסייה רגישה כמו חולי לב, חולי ריאות, קשישים, ילדים ונשים בהיריון, ומהותה קריאה לצמצום זמן השהות בתחנות הללו. כמו כן, בצעד אכיפתי החליטו במשרד להגנת הסביבה לזמן את מנהלי רכבת ישראל לשימוע במשרד בנושא.

לדברי המשרד, בשתי התחנות קיים חשש לבריאות הציבור לאור חריגות חוזרות ונשנות של חלקיקים נשימים עדינים וחנקן דו-חמצני. כיום ישנן עדויות לכך שחשיפה לרמות גבוהות של מזהמי אוויר, כפי שנמצאו בתחנות, מגדילות את הסיכון לבריאות הציבור.

המשרד להגנת הסביבה נימק את ההתרעה והצעד האכיפתי נגד הרכבת בכך שחוק אוויר נקי אוסר על גרימת זיהום אוויר בלתי סביר, ולפיו על רכבת ישראל לדאוג לאיכות אוויר נאותה העומדת בתקנים בתחנותיה. המשרד ורכבת ישראל פועלות יחד לעמידה בתקנים והפחתת זיהום האוויר ובין היתר מתקיים ניטור רמות זיהום האוויר.

עוד ידיעות בוואלה! NEWS:
סוכרת ופרקינסון בפנים, סרטן השד - בחוץ: סל הבריאות לשנת 2017
עדת ראייה לירי בחיפה: "הפצוע נפל על הרצפה וצעק: 'ירו בי'"
תיעוד בלעדי: מנהיג הציבור החרדי ליטאי בן ה-103 משוחרר מבית החולים

רכבת ישראל בתחנה. שלומי גבאי
במהלך השימוע יוכלו מנהלי רכבת ישראל להשמיע טענותיהם לחריגות/שלומי גבאי

בבדיקות האחרונות כאמור, עלו ממצאים חריגים. מהמשרד להגנת הסביבה נמסר כי משום שלא יושמו פתרונות הולמים שיפחיתו את זיהום האוויר בתחנות, הוחלט על הליך אכיפה נגד הרכבת, שבמסגרתו נשלחה התראה למנהלים והם זומנו לשימוע במחוז תל אביב של המשרד. השימוע יתקיים בשבוע הבא, אז יוכלו בהנהלת הרכבת להשמיע את טענותיהם.

"המשמעות היא סגירתם המידית של קווי הרכבת בת"א"

ברכבת ישראל לא קיבלו את הצעדים של המשרד להגנת הסביבה, וטענו כי "ההזמנה לשימוע נמסרה על אף שהרכבת נוקטת בכל האמצעים שעומדים לרשותה למציאת פתרונות מקצועיים מידיים לנושא, הן בארץ והן בחו"ל, ולמרות שפרויקט חשמול קווי הנוסעים של החברה, שכידוע, נמצא כבר בעיצומו, צפוי לצמצם את זיהום האוויר כבר עם הפעלת קו הרכבת המחושמל הראשון, מהרצליה לירושלים, ולסייע בפתרון הבעיה, בטווח של שנים אחדות".

בנוסף לכך, גינו ברכבת את פרסום ההתרעה, ומסרו כי "מאחר והרכבת אינה מתכוונת לפעול בניגוד לדין, המשמעות האופרטיבית של החלטת המשרד להגנת הסביבה היא סגירתם המידית, המלאה או החלקית, של קווי הרכבת העוברים בתל אביב".

כך, טוענים ברכבת, להחלטה של המשרד להגנת הסביבה השלכות על כמאה אלף נוסעים ביום שיאלצו לוותר על שירות הרכבת. "החלטת המשרד עלולה לגרום לכאוס תחבורתי ולשימוש באלפי רכבים ואוטובוסים במקום ברכבות שיביאו להגברה משמעותית של הסיכון בדרכים ולאי הפחתה בזיהום האוויר לאור עשרות אלפי מכוניות נוספות ואוטובוסים בכבישים במקום רכבות", נמסר. עם זאת הם הבהירו כי כל עוד לא ניתן צו מהמשרד להגנת הסביבה, תנועת הרכבות בתחנות תתנהל כסדרה, על פי לוחות הזמנים המתוכננים.

תחנת רכבת ההגנה, תל אביב. 26 בדצמבר 2016. אבי כהן
"נפעל לשכנע את המשרד להגנת הסביבה כי האינטרס הלאומי מחייב המשך תנועת הרכבות"/אבי כהן

עוד טענו ברכבת כי "המשרד מאיים להביא לסגירת תחנות הרכבת העמוסות ביותר בישראל ובפועל להשבתת כל תנועת הרכבות אל מטרופולין תל אביב וממנו. רכבת ישראל תפעל לשכנע את המשרד להגנת הסביבה כי האינטרס הלאומי מחייב את המשך תנועת הרכבת במקביל לשיתוף פעולה בין הצדדים במציאת פתרון כולל לסוגיה והכל לטובת ציבור הנוסעים בישראל".

השר להגנת הסביבה זאב אלקין הסביר כי משרדו "רואה בזיהום האוויר מתחבורה כאחד מהאיומים הסביבתיים הקשים ביותר על חיי ובריאות תושבי ישראל". עוד הוא הוסיף כי "בכל שנה מתים בישראל בטרם עת כ-2,500 איש מפגעי זיהום אוויר, כאשר רוב התרומה לזיהום האוויר היא זיהום אוויר מתחבורה. לכן, אנחנו רואים בחומרה רבה את רמות הזיהום האוויר הגבוהות שהתגלו בתחנות הרכבת השלום ויוספטל שמאיימות על בריאות הציבור, במיוחד על האוכלוסיות הרגישות. חובתנו מצד אחד להזהיר את הציבור ומצד שני לצאת למאבק נחוש מול רכבת ישראל, על מנת למצוא פתרונות לבעיית זיהום האוויר בתחנות אלו. החיים של כולנו והבריאות של כולנו אינם בני ערובה של אף חברה תחבורתית - גדולה וחשובה ככל שתהיה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully