וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קושי בקואליציה: בכולנו מסתייגים מהחוק האוסר חקירת ראש ממשלה

3.1.2017 / 6:00

ראש הסיעה טען כי אין מקום להצעת חוק כזו ובמפלגה רמזו כי אם ההצעה תפגע בשלטון החוק, יתנגדו לה בוועדת השרים. "בדמוקרטיה יש מנגנונים. הם צריכים לעבוד באין מפריע והממשלה צריכה למשול"

צילום: ערוץ 10 ובני בן סימון, עריכה: שמרית גולדשטיין

(ראש הממשלה בנימין נתניהו נחקר על ידי שוטרי יאח"ה, אמש)

הצעת החוק הקוראת לאסור על חקירת ראש ממשלה מכהן נתקלת בקשיים בתוך הקואליציה, עם התנגדות מטעם סיעת כולנו. יו"ר הסיעה, ח"כ רועי פולקמן, טען כי אין מקום להצעת החוק הזו ו"בדמוקרטיה יש מנגנונים, מערכת משפט, משטרה, תקשורת. הם צריכים לעבוד באין מפריע והממשלה צריכה למשול". פולקמן רמז להתנגדות של כולנו להצעת החוק, אף שאינה אמורה להשפיע על ראש הממשלה בנימין נתניהו בשל העובדה שקשה לחוקק חוק רטרואקטיבי.

"לא חושב שיש מקום לסוג כזה של חקיקה", אמר פולקמן. "כמובן, אני מקווה שאין שום דבר ומאחל שראש הממשלה ימשיך בעבודתו בלי בעיות של חקירות, אבל כל העיסוק במילה משילות כאילו משילות היא רק יציבות והרחקה של כל מגנון פיקוח על הממשלה היא גישה שאינה נכונה או מקובלת".

עוד בוואלה! NEWS:
היועמ"ש: במהלך החודש האחרון נאספו ראיות שהצדיקו חקירת נתניהו
השביתה בגנים ובבתי הספר תתקיים? בית הדין ידון בצו המניעה
הכבאים דיווחו מזירת הרצח בירושלים: "דחוף – יש ילדים בפנים"

יו"ר כולנו משה כחלון עם חברי הסיעה  רועי פולקמן ומירב בן ארי בבית הנשיא, מרץ 2015. טלי מאייר
פולקמן לצד יו"ר המפלגה כחלון וחברת הסיעה מרב בן ארי/טלי מאייר

פולקמן אמר כי חקירת ראש ממשלה צריכה להתנהל ללא הפרעות: "בשביל זה יש גורמים שלא פותחים בקלות בחקירות, יש גורמים שיודעים להעריך מתי, ומקווה שגם במקרה הזה, הדבר הזה יסתיים במהרה בלי להשפיע על עבודת הממשלה ועבודתו של ראש הממשלה". באשר להצעת החוק המגבילה חקירה של ראש ממשלה מכהן, הסביר פעם נוספת כי "כל היום יש עיסוק בטפל. פעם בבית המשפט, פעם בתקשורת ופעם במה מותר ובמה אסור, אנחנו צריכים להתעסק במדינה".

פולקמן גם התייחס בריאיון לרדיו "מורשת", לכך שההצעה נועדה לאפשר לראש ממשלה שרוצים לחקור אותו לנהל את המדינה ללא הפרעות. "אין סוף ליוזמות האלה", אמר. "אבל בדמוקרטיה יש מנגונים, יש מערכת משפט, יש משטרה, יש תקשורת, הם צריכים לעבוד באין מפריע".

בכולנו רמזו שאם ההצעה מהווה פגיעה בשלטון החוק, יתנגדו לה. "כשהחוק יגיע לוועדת שרים לחקיקה נגבש עמדה בהתאם לעמדות המפלגה בנושא שלטון החוק", נמסר מהמפלגה.

דודי אמסלם. עומר מירון
"מחליפים ראש ממשלה בקלפי ולא באמצעות מני יצחקי". אמסלם/עומר מירון

הצעת החוק שנועדה לאסור על חקירת ראש ממשלה מכהן היא של ח"כ דודי אמסלם (הליכוד) ולפיה תיאסר חקירה פלילית אלא אם מדובר בעבירות ביטחון, מין, אלימות וסמים. ההצעה מהווה למעשה תיקון לחוק יסוד הממשלה לאסור חקירה כזו בעבירות של שוחד, מרמה והפרת אמונים. "מאחר שאין זה ראוי כי ראש הממשלה לא ייתן את הדין על עבירות אלה", הסביר אמסלם, "מוצע לקבוע כי תקופת כהונתו לא תבוא במניין תקופת ההתיישנות של העבירה, וכך יהיה ניתן לחקור אותו בעניינה לאחר תום תקופת כהונתו. ‏ב-20 השנים האחרונות כל ראשי הממשלה נחקרו וזה שיתק את מערכות המדינה. המצב הנוכחי בלתי נסבל. מחליפים ראש ממשלה בקלפי ולא באמצעות מני יצחקי".

יו"ר הקואליציה ח"כ דוד ביטן הצהיר כי יקדם את ההצעה כבר במושב הנוכחי של הכנסת, אך לאור ההתנגדות של מפלגת כולנו, הוא עלול כעת להיתקל בקשיים. עם זאת, שרת המשפטים איילת שקד הביעה תמיכה בהצעה. "אני רוצה לחשוב על מכלול חזק יותר שיכול לחזק את המשילות", אמרה שקד לרדיו דרום. "ראש הממשלה צריך להיות כמו כל אדם אחר, לא צריך להיות הבדל, אבל על מנת לאפשר לו לנהל את ענייני המדינה כמו שצריך, יש לשקול את זה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully