וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תושבים בעמונה מתחרטים שוויתרו על מאבק: "המתווה הוא פלופ"

2.1.2017 / 13:46

קצת יותר מחודש נותר עד שתושבי המאחז הבלתי חוקי יידרשו לעזוב את בתיהם, וההכנות להעתקת בתיהם לאזור אחר על הר עמונה עדיין לא החלו. "יש הרגשה שהממשלה מורחת את הזמן", אומר אחד התושבים

עריכת וידאו: ניר חן

(בווידאו: השר ארדן על פינוי עמונה, בחודש שעבר)

שבועיים לאחר שתושבי המאחז הבלתי חוקי עמונה קיבלו את מתווה הממשלה הכולל פינוי מרצון, החיים במאחז מתנהלים כשגרה. ללא סיסמאות המאבק שנותרו מרוססות על מבנים, וצמיגים שפוזרו בצדי הכביש כדי לחסום כוחות שיגיעו לפנות תושבים, איש לא היה חושב שרק לפני שבועיים התכוננו במקום למאבק.

דבר לא מרמז כי בתום הארכת מועד פינוי המאחז ב-45 יום, שיסתיימו ב-8 בפברואר, הבתים לא יישארו במקומם. חלק מהתושבים אף עסוקים באיטום הגג למזג האוויר הסוער, ולא לאריזת הבית. אך מתחת לפני הקרקע הרוחות גועשות, וקולות המתנגדים לקבלת המתווה הולכים וגוברים. לדברי חלק מהתושבים במקום, עצם העובדה שדבר לא התקדם בפועל בנוגע לחלקות נכסי הנפקדים, כשבועיים לאחר שהסכימו למתווה, מרמז שמדובר למעשה בפלופ.

עוד בוואלה! NEWS:
פינוי מוסכם - או דחיית המתווה: מחכים לתשובת תושבי עמונה

עמונה, 19 בדצמבר 2016. ניב אהרונסון
עמונה, בחודש שעבר/ניב אהרונסון

"חלק מהתומכים מתחילים לפקפק באמינות המתווה, ומתחרטים שתמכו", אומר תושב המקום. תושב אחר, שהצביע בעד המתווה, מציין כי "לא בטוח שזה בכוונה, וככה הביורוקרטיה עובדת, אבל זה מתסכל. יש כאלו שחושבים שהממשלה רצתה לכבות שריפה, ולאחר שוויתרנו על המאבק הם מורחים את הזמן ואולי לא מתכוונים לממש אותו על חלקות נכסי הנפקדים על הר עמונה".

עוד עולה משיחה עם תושבים כי בפגישת נציגיהם עם ראש לשכת ראש הממשלה יואב הורביץ לפני כשבוע וחצי, הובהר כי במידה ופתרון נכסי הנפקדים בהר עמונה לא יתממש בשל קשיים משפטיים, הסעיף על הקמת התנחלות חדשה בשטח אחר לא מקובל עליהם, למרות שחתמו עליו.

לדברי אחד הנוכחים בפגישה, "הגענו עם החלטה שפתרון של העברה למקום שאינו על ההר לא מקובל עלינו, אבל לפני שהספקנו לומר זאת הייתה הרגשה שהורביץ מושך לשם, ומנסה לשים את כל כובד משקלו על הפתרון הזה". נציגי עמונה הבהירו לו את התנגדותם לפתרון הזה ובזה תם הדיון מבחינתם.

עדיין אין פתרון ב"חלקות המריבה" על הר עמונה

התושבים עדיין מחכים לתשובה בנוגע לחלקה 38, שהייתה אמורה להיות הראשונה שתאוכלס על ההר, אך מתעכבת בשל התנגדות שהוגשה באמצעות עמותת "יש דין" בשם אדם פלסטיני שטוען בעלות על החלקה. גם הצווים שעליהם חתם ביום חמישי האחרון אלוף פיקוד מרכז, שמורים על פירוק שותפות בחלקה 30 מוכנים, אך מחכים לחוות דעת היועץ המשפטי לאזור יהודה ושומרון.

לדברי חלק מהתושבים, "הכול קורה לאט מידי ביחס למה שדובר איתנו", ולכן הם חוששים שהמתווה לא ימומש. "כל יום אומרים לנו מחר, וזה נדחה ונדחה", אומר תושב. "עברו שבועיים מאז שהסכמנו למתווה ושום דבר לא זז וזה מתסכל את התושבים", הוא מעיד.

גם חזרה מהסכמה לפינוי עומדת על הפרק, כפי שמסביר אחד התושבים. "אם השבוע לא תירשם התקדמות, נצטרך להחליט מה עושים. מאבק אינו פשוט, ולא ברור אם הפעילים שהיו פה ירצו לשוב. בכלל התושבים שילמו מחיר בעקבות ההסכמה למתווה מול הפעילים ומול המתנגדים". "לא מעט מתחרטים שהסכימו לפינוי שקט. לפחות היינו מתפנים בכבוד מתוך מאבק", הוא מצר.

מתפלל צופה על עמונה, 18 בדצמבר 2016. רויטרס
מתפלל צופה על עמונה, בחודש שעבר/רויטרס

חלק מהתושבים מפנים אצבע מאשימה למטה מאבק עמונה, על כל שלאחר שסירבו למתווה הקודם, בדקו ללא תיאום עם התושבים מתווה משופר. בעקבות המגעים הללו ולמורת רוחם של חלק מהתושבים, המתווה עלה לדיון ולהצבעה, ועכשיו חלקם מתחרטים. עד תום 45 הימים, בוחנים הגורמים הרשמיים אפשרויות לבצע את מתווה נכסי הנפקדים, אך כרגע, מסתמן כי יהיה קשה ללכת על המהלך כי ההתנגדויות שהוגשו לחלקות אלו נראות אמינות.

גם בארגון זכויות האדם "יש דין" שוקלים את צעדיהם, וכשיהיה ברור מה בכוונת המדינה לעשות ייתכן שהם יעתרו נגד המתווה לשיכונם מחדש של תושבי המאחז על חלקות אחרות בהר עמונה. במידה ועתירה כזו תוגש קשה לשער איך יפסוק בג"ץ בנושא אך ללא ספק נלקחת בחשבון גם האפשרות שבג"ץ לא יאשר את המתווה וידרוש שכלל התושבים והמבנים יורדו מכל שטח ההר.

"אין פתרון בטוח", מדגיש אחד התושבים, "לא בטוח שהליכה עם המתווה נכונה ולא בטוח שסירוב יהיה הדבר הנכון. נצטרך לראות כיצד המצב יתקדם, ואז נחליט מה הצעדים הבאים".

תומכי עמונה ששהו ביישוב עוזבים את לאחר ההחלטה על קבלת ההסכם. 18 בדצמבר 2016. הלל מאיר, תצפית TPS
ההכנות למאבק בעמונה בחודש שעבר/תצפית TPS, הלל מאיר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully