וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הרוחות סוערות בעדה הדרוזית עקב רצח הנערה בת ה-17

עדי חשמונאי ופואד סלמה

5.1.2017 / 18:43

רצח וג'דאן בת ה-17 בסמוך לתיכון בכסרא סמיע, זעזע את הקהילה והביא לסימון חשוד מרכזי בפרשה – נער שחיזר אחריה ונענה בשלילה. לאחר שנזרק לביתה רימון רסס, נאלצה משפחתו להגלות עצמה מהכפר. אבי הנרצחת: "המתיחות עצומה, אך אנחנו רוצים שהיא תהיה הקורבן האחרון"

צעדה לזכרה של וג'דאן אבו חמיד בת ה-17 שנרצחה השבוע/ספק 500

ברקע רצח וג'דאן אבו חמיד בת ה-17 מהכפר הדרוזי כסרא, בסוף השבוע הגלתה את עצמה מבחירה משפחתו של הנער שסומן בידי התושבים כחשוד המרכזי. למרות בקשתה של ההנהגה הרוחנית של העדה הדרוזית בישראל להרגיע את הרוחות והנוכחות משטרתית המופגנת שהוצבה סמוך לבית המשפחה, יומיים לאחר שרימון רסס הושלך לעבר המבנה, נפלה ההחלטה לעזוב את בית המשפחה שבכפר השכן סמיע.

"המשפחה עברה לכפר יאנוח כי היא פוחדת מנקמה", אמר לוואלה! NEWS מקורב למשפחה. "בהתחלה הם התנגדו, כי בהסכם ההודנא הראשון הוחלט לשמור על איפוק למשך חצי שנה עד שהתמונה תתבהר, והוא לא כלל דרישה מהמשפחה תצא מהכפר. בסוף, סב המשפחה הכריע ואמר שבגלל הסכנה הנשקפת ועל מנת להרגיע את הרוחות, עדיף לעזוב את הכפר".

עוד בוואלה! NEWS:
אישה ובן חמש נפצעו קשה ובינוני בתאונה ליד ירושלים; 3 נוספים נפצעו קל
"מנדלבליט נפגש עם נתניהו והודיע לו כי הבדיקה תהפוך לחקירה"
המשפחות שקנו דירה חדשה - וחיות כבר ארבע שנים בלי חשמל בקור מקפיא

וג'דאן אבו אחמד בת ה-17 מכפר כסרא. hledawy.net, אתר רשמי
הרצח זעזעז את העדה הדרוזית כולה. וג'דאן/אתר רשמי, hledawy.net

גופתה של וג'דאן אבו חמיד נמצאה בפארק הסלעים ביום שלישי שעבר בשעה 14:30, שעה אחת בלבד אחרי שסיימה את לימודיה בתיכון הרב-תחומי המשותף לכסרא וסמיע. הרצח שהתרחש לאור יום בפארק הנמצא מול ביתה, ובמרחק של כמאתיים מטרים בלבד מבית הספר שבו למדה, זעזע את העדה הדרוזית כולה. שעות אחדות אחרי הרצח, נעתר בית המשפט לבקשת המשטרה והטיל צו איסור פרסום על פרטי החקירה.

אבל למרות השאלות הרבות שנותרו פתוחות, זמן קצר אחרי הרצח שרטטו תושבי כסרא את הנסיבות שהובילו לכאורה לרצח והצביעו על חשוד אחד: תלמיד כיתה י"ב, תושב הכפר השכן סמיע, שאבו חמיד לא נענתה לחיזוריו, ומתוך ייסורי אהבתו הנכזבת רצח אותה. לאחר מכן כבר נפוצו עדויות שטענו כי בעבר תקף הנער את וג'דאן מאחר שסירבה להיענות לחיזוריו. "כל הסיפורים על התקיפות הן שמועות בלבד. זה תלמיד שקט מאוד ולא שמעתי אף פעם שהוא הציק לה", אמר בשיחה עם וואלה! NEWS נזיר רבאח, מנהל בית הספר. "אם תלמיד מציק לתלמידה אז יש לנו יועץ טיפולי וצוות שלם שמטפל בזה. כאן לא היה מצב כזה".

"לא היו סימנים מקדימים ואותו באופן אישי אנחנו לא הכרנו", הוסיף בהזאת אבו חמיד, אביה של וג'דאן. "אני יודע שמערכת החינוך בודקת את עצמה ואני מקווה שהיא תערוך חקירה פנימית על ההתנהלות ועל הכשל, שבגללו אירוע כזה קרה לאור יום וכל כך קרוב לבית הספר ולבית", הוסיף. "עם זאת, יש כאן מתיחות גדולה והמסר שאני מנסה להעביר מאז הרצח הוא שאנחנו חיים בשני כפרים שכנים, אנחנו מכירים אחד את השני. אני מקווה שהכול יירגע ושווג'דאן תהיה הקורבן האחרון של האלימות".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"מקווה שוג'דאן תהיה קורבן האלימות האחרון". משפחת אבו חמיד בצעדה לזכרה/מערכת וואלה!, צילום מסך

מאז הרצח, בכפר הגלילי הקטן הרוחות רק ממשיכות להתלהט. בשבוע שעבר התקיימה תהלוכה נוספת לזו שהייתה בסוף השבוע שלפני כן בכפר כסרא במחאה על אלימות כלפי נשים, וביום שבת נערכה תהלוכה דומה בכפר הסמוך – סמיע. אבל נדמה כי התהלוכות הללו מבקשות לעמעם את המתיחות בין שני הכפרים התאומים, שגאתה לשיאים חדשים מאז היוודע דבר הרצח המזעזע.

"אני פונה אליכם ומבקש, אל תעשו דברים מסוכנים ואל תיכנסו לבעיות ולמצבים לא נעימים למעננו או בשמנו", קרא אבו חמיד, אביה של וג'דאן בתהלוכה שהתקיימה ביום רביעי האחרון בכפרו. "העמידה שלכם לצדנו צריכה להיות אצילית, אל תאכזבו אותנו ואל תגרמו לשמה של בתנו להיות קשור לתקלות ולבעיות".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"אל תעשו דברים מסוכנים, עמדו לצדנו בצורה אצילית". צעדת מחאה לזכר וג'דאן בכסרא סמיע/מערכת וואלה!, צילום מסך

מעשי ההתנכלות והחשש המוחשי מנקמה החלו להתעורר שעות אחדות בלבד אחרי שהתגלתה גופתה של וג'דאן. המקום הראשון שבו הורגשה מתיחות היה בית הספר התיכון בו למדו וג'דאן והנער מסמיע שסומן כחשוד בידי התושבים. בין שני הכפרים כסרא וסמיע, החולקים, בין היתר, מועצה מקומית ותיכון, שוררים במשך שנים ארוכות יחסי אהבה-שנאה. אחרי היוודע דבר הרצח המזעזע, ועל רקע המתיחות בין הכפרים שלובתה מחדש, החליטה ההנהגה הרוחנית של העדה להשבית את הלימודים בבית הספר למשך יומיים. מיד לאחר השביתה החלה חופשת הסמסטר ומנהיגי העדה קיוו כי עד 9 בינואר, מועד החזרה ללימודים, הרוחות יירגעו.

אחרי תהלוכת המחאה שהתקיימה בכסרא, הושלך צמיג בוער לחצר בית הספר וחזון ההנהגה לפיוס נראה רחוק אף יותר. הכפשות וגידופים כלפי צוות בית הספר והמנהל, תושב סמיע, המשיכו להחריף בימים הבאים. יו"ר ועד ההורים של בית הספר פינה את מקומו לטובת סגנו, בשל קרבתו למשפחת הנער מסמיע. בשיחה עם וואלה! NEWS, אישר נזיר רבאח, מנהל בית הספר, כי ישיבת המורים שהייתה אמורה להתקיים בתיכון השבוע, הועתקה לכפר פקיעין בשל המתיחות הגוברת באזור.

"ישבנו בפקיעין כי לבית המשפחה הקרוב לבית הספר ממשיכים להגיע מנחמים והחלטנו שלא להציק בנוכחותנו מתוך רגישות, ובגלל המתיחות", אמר רבאח. "זה היה צפוי שתהיה התפרצות של רגשות לאור האסון. כרגע הרשות המקומית, רשת עמל, פורום ראשי הרשויות הדרוזיות וגופים חיצוניים נוספים עוזרים לנו", סיפר. "אין ספק שיהיה קשה לחזור ללימודים, אבל כל הגורמים התגייסו לעזרתנו: צוותים של פסיכולוגים, עובדים סוציאליים, הרשות המקומית, המשטרה, מועצת התלמידים, ועד ההורים וכדומה. אני מאמין שהדברים יחזרו לשגרה. המשפחה אצילית, מבינה ומקבלת את האובדן לפי אמונת העדה הדרוזית".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
שעות לאחר הקבורה הולך רימון רסס לעבר ביתו של הנער מסמיע. הלווייתה של וג'דאן/מערכת וואלה!, צילום מסך

ביום רביעי האחרון ב-22:00 בערב, התקיימה ההלוויה בהשתתפות אלפים, בהם מאות שייחים, ראשי הרשויות הדרוזיות ונכבדי העדה. בהלוויה נישאו הספדים על ידי השייח מואפק טריף, המנהיג הרוחני של העדה הדרוזית בישראל, וכן נציג משפחת הנרצחת ד"ר זיאד אבו חמיד. השניים בישרו על הסכם ההודנא שהושג וקראו לשמור על איפוק עד לסיום חקירת המשטרה.

שעתיים בלבד אחרי הקבורה, הושלך כאמור רימון רסס לעבר ביתו של הנער מסמיע. משפחתו של הנער נחשבת לאמידה, מכובדת ומוכרת בעדה. לפני כמה שנים שכלה המשפחה קרוב שנפל בעת מילוי תפקידו בכוחות הביטחון. מקורבי המשפחה מעידים כי ההתמודדות עם השכול הייתה ממושכת וקשה מנשוא. אולם כעת, במקביל לסערת הרגשות והאבל, הם מעידים, נאלצת המשפחה להתמודד עם מציאות מורכבת וקשה הרבה יותר.

"אחרי שהמשפחה עזבה את הכפר, הם שלחו לבית שלהם מישהו שיביא להם כמה דברים. ברגע שהוא הדליק את האורות בבית, התקשרו אליהם אנשים מוועדת ההודנא ואמרו שהבית צריך להיות נטוש ושאסור להם להדליק את האורות", אמר מקורב למשפחה בשיחה עם וואלה! NEWS. "המשפחה של הנער נמצאת עכשיו במצב יותר מורכב ממשפחתה של וג'דאן. גם אם יתברר שהבן שלהם ביצע את הרצח, למה הם אשמים? זאת לא משפחה עבריינית, הם לא אנשים רעים, אז למה אנשים כל כך רעים אליהם? מבחינתם זה אסון כבד שהם לא יודעים איך לעכל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully