וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בריטניה נגד קרי: מתמקד רק בהתנחלויות, הסכסוך סבוך יותר

דובר מטעם ראש הממשלה מיי ביקר את נאום שר החוץ האמריקני, על אף שלונדון תמכה בהצעה נגד ההתנחלויות במועצת הביטחון. "לא מאמינים שהדרך לנהל משא ומתן היא להתמקד רק בנושא אחד"

צילום: בני בן סימון, עריכה: יוס אלטר

בריטניה תקפה היום (חמישי) את נאום שר החוץ של ארצות הברית ג'ון קרי על כך שהתמקד בבנייה בהתנחלויות. דובר מטעמה של ראש הממשלה תרזה מיי אמר "כי אנחנו לא מאמינים שהדרך לנהל משא ומתן היא להתמקד רק בנושא אחד, הבנייה בהתנחלויות, כשברור שהסכסוך בין הישראלים לפלסטינים הוא סבוך הרבה יותר". קרי אמר אתמול כי ההתנחלויות פוגעות בסיכוי לפתרון שתי המדינות.

עמידתה של מיי לצד עמדתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו מגיעה חרף תמיכתה של לונדון בהצעת ההחלטה במועצת הביטחון נגד ההתנחלויות. שגרירה של בריטניה בישראל זומן לשיחת הבהרה בעקבות ההצבעה, יחד עם יתר שגרירי המדינות שהצביעו בעד. כמו כן, דווח כי דיפלומטים בריטים קידמו את ההחלטה שאותה הגישו ניו זילנד, מלזיה, ונצואלה וסנגל.

עוד על המשבר באו"ם
קרי נזכר מאוחר מדי: פתרון שתי המדינות לא בסכנה - הוא כבר מת
במגרש המשחקים של ישראל וארה"ב: קרי לא רלוונטי וטראמפ הבריון

ראשת ממשלת בריטניה תרזה מיי, בחריין, 6 בדצמבר 2016. רויטרס
יוצאת נגד הנאום של קרי. ראש ממשלת בריטניה מיי/רויטרס

הדובר מטעמה של מיי ביקר גם את דבריו של קרי על כך שממשלת ישראל היא "הימנית ביותר אי-פעם". לדבריו, "אנחנו לא סבורים שיאה לתקוף את הרכבה של ממשלה דמוקרטית של בעלת ברית. הממשלה מאמינה כי המשא ומתן יצליח רק אם הוא יתקיים בין שני הצדדים בתמיכת הקהילה הבינלאומית".

"אנו מאמינים כי הדרך היחידה לשלום בר-קיימא במזרח התיכון היא פתרון שתי המדיניות וכי הבנייה בשטחים הפלסטיניים הכבושים היא לא חוקית, ולכן תמכנו בהצעה 2334", אמר הדובר, אך הדגיש: "אולם ההתנחלויות רחוקות מלהיות הבעיה היחידה בסכסוך. אזרחי ישראל צריכים לחיות ללא פחד מטרור, שעמו הם מתמודדים זמן רב".

עוד באותו נושא

ביידן הזהיר, אבל לאובמה לא היה מה להפסיד: מאחורי ההצבעה באו"ם

לכתבה המלאה
מזכיר המדינה של ארה"ב ג'ון קרי בנאום לאחר קבלת החלטה 2334 באו"ם , וושינגטון, 28 בדצמבר 2016. AP
זוכה לכתף קרה מבריטניה. קרי, אתמול/AP

בנאום ארוך שנשא במחלקת המדינה בוושינגטון, פירט קרי את העקרונות הדרושים לפתרון הסכסוך, בדומה למתווה שכבר הציג הנשיא לשעבר ביל קלינטון ב-2000. העיקרון הראשון שהציג קרי הוא חזרת ישראל לגבולות '67 לצד חילופי שטחים המוסכמים על שני הצדדים, כמו גם הכרה בשתי מדינות לשני עמים – יהודית וערבית, פתרון מציאותי לפליטים הפלסטיניים, הכוללים פיצוי וצעדים נוספים, הספקת החלטה מוסכמת על ירושלים כבירת שתי המדינות כולל גישה חופשית למקומות הקדושים, סיפוק צרכי הביטחון של ישראל וסיום הסכסוך.

שר החוץ הוסיף כי "על חברים לומר את האמת גם כשהיא קשה", כתגובה לדבריו של ראש הממשלה, "שחברים לא לוקחים חברים למועצת הביטחון". מלשכתו של נתניהו יצאה הודעה תקיפה: "נאום מוטה נגד ישראל, שעסק באובססיביות בהתנחלויות וכמעט לא נגע בשורש הסכסוך - ההתנגדות הפלסטינית למדינה יהודית בגבולות כלשהם". לפני הנאום, הנשיא הנבחר דונלד טראמפ תקף אף הוא את הממשל היוצא.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully