וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טראמפ לאחר נאום קרי: "האו"ם לא פותר בעיות, הוא יוצר אותן"

29.12.2016 / 0:51

כשנשאל לדעתו על נאום שר החוץ היוצא, שבו קרא לחזרה לגבולות 67', אמר הנשיא הנבחר כי הוא "מדבר בשם עצמו". בכירים במפלגה הרפובליקנית תקפו את קרי ואת אובמה, אך באירופה דווקא שיבחו: "הנאום מדגיש את נחיצות יישום הפתרון"

צילום: רויטרס, עריכה: יוסי אלטר

(בווידאו: נאום קרי בוושינגטון, אמש)

שעות אחדות לאחר שנשא שר החוץ של ארצות הברית ג'ון קרי את נאומו, שבו שטח את משנתו לפתרון הסכסוך הישראלי-פלסטיני, אמר הלילה (חמישי) הנשיא הנבחר דונלד טראמפ כי "האו"ם לא מממש את הפוטנציאל שלו". בהצהרה לעיתונאים בפלורידה אמר טראמפ כי "מתי ראיתם את האו"ם פותר בעיות? הוא לא. הוא יוצר בעיות". לאחר שנשאל לדעתו על נאום קרי בוושינגטון, אמר כי הנאום "מדבר בשם עצמו".

"היחס לישראל מצד האו"ם מאוד מאוד לא הוגן", הוסיף ואמר כי מדינות שהן "מקומות נוראיים" אף פעם לא מגונות בידי הארגון. טראמפ סירב לענות ישירות על השאלה אם ישראל צריכה להפסיק את הבנייה בהתנחלויות, ואמר כי הוא "מאוד חזק בענייני ישראל, וכי הוא מוכן ל-20 גינויים באו"ם".

טראמפ אמנם לא התייחס ישירות לקרי לאחר נאומו, אך זמן קצר לפני שנשא את הנאום תקף הנשיא הנבחר את הממשל היוצא, וברק אובמה בראשו. "ישראל, הישארי חזקה, 20 בינואר מגיע במהירות", כתב בחשבון הטוויטר שלו. "אי אפשר להמשיך לישראל בכזה תיעוב וחוסר כבוד. בעבר ארצות הברית הייתה ידידה אמיתית שלהם, אך כבר לא. זה התחיל עם הסכם הגרעין הנורא, ועכשיו זה (האו"ם)".

עוד בנושא:
בנט תוקף את קרי: "ציטט אותי וצדק - לא נקים מדינה פלסטינית"
נתניהו: "הטרור משתולל באזור - אבל קרי תוקף את ישראל"
ירושלים בירה משותפת ופתרון בעיית הפליטים: תכנית השלום של קרי

נאום מדיניות החוץ של דונלד טראמפ, וושינגטון. רויטרס
"הנאום מדבר בשם עצמו". טראמפ/רויטרס

יו"ר הרשות הפלסטינית, אבו מאזן, אמר בתגובה לנאום כי אם ישראל תקפיא את הבנייה בהתנחלויות הוא מוכן לחזור אל שולחן המשא ומתן, "במסגרת לוח זמנים שייקבע מראש ועל בסיס עקרונות החוק הבינלאומי". זאת, לדבריו, גם בהסתמך על החלטת מועצת הביטחון של האו"ם 2334 שהתקבלה בשבוע שעבר.

נאומו של שר החוץ האמריקני עורר סערה גם בקרב חברי המפלגה הרפובליקנית. הסנאטור מטעם מדינת טקסס טד קרוז אמר בתגובה לנאום כי "הנשיא אובמה ושר החוץ קרי מבזבזים כל דקה אחרונה בממשל שלהם כדי לזרוע הרס בתוך המדינה ומחוצה לה. הם פגעו בישראל באמצעות האו"ם ובאמצעות הנאום המחפיר של היום". לדברי קרוז, "ההיסטוריה תזכור את אובמה וקרי כאויבי ישראל".

גם הסנאטור הרפובליקני מטעם פלורידה, מרקו רוביו, תקף את קרי ואמר כי בנאומו במחלקת המדינה העביר ביקורת כלפי "אחת מבעלות בריתנו הקרובות ביותר". לדבריו, ממשל אובמה חותר תחת עמדתה המוסרית של ארצות הברית והדבר צריך לשמש אות אזהרה לממשלים בעתיד. "כאשר אנו נכשלים מלנקוט עמדה נגד אלה שמכחישים את זכות קיומה של ישראל אנו פוגעים לא רק בה, אלא גם באמינות שלנו", כתב רוביו בחשבון הפייסבוק שלו. עוד כתב כי הוא מצפה לעבוד יחד עם ממשלו של הנשיא הנבחר, דונלד טראמפ, להשבת היחסים עם ישראל על כנם.

נאום טד קרוז בוועידת המפלגה הרפובליקנית, קליבלנד, אוהיו, 21 ביולי 2016. AP
"ההיסטוריה תזכור את אובמה וקרי כאויבי ישראל". קרוז/AP

באירופה דווקא עמדו מאחורי עמדתו של קרי, שהציג מתווה הדומה לזה של הנשיא לשעבר ביל קלינטון בשנת 2000. שר החוץ של גרמניה, פרנק וולטר שטיינמאייר, אמר כי נאומו של עמיתו האמריקני, ג'ון קרי, מהווה אישור לכך שישנה רק דרך אחת לסיום הסכסוך בין ישראל לפלסטינים והיא פתרון שתי המדינות. בהודעה שפרסם משרדו נכתב כי "מאז נכנס לתפקיד פעל קרי ללא לאות לקידום פתרון הסכסוך בדרכי שלום. נאומו הערב הוא אות אזהרה ותזכורת לכך שיש למנוע מפתרון שתי המדינות להפוך לביטוי מרוקן מתוכן".

שר החוץ של צרפת, ז'אן-מארק איירו, שיבח גם הוא את קרי, וכינה את נאומו "ברור, אמיץ ומשדר מחויבות". לדבריו, צרפת חולקת את אמונתו בפתרון שתי המדינות שבמסגרתו ישראל תתקיים לצד מדינה פלסטינית בשלום ובביטחון. עוד אמר איירו כי הנאום "מדגיש את הנחיצות והדחיפות ביישום פתרון זה".

קרי מזהיר: "פתרון שתי המדינות נמצא בסכנה, לא יכולנו לעמוד מנגד". רויטרס
"ברור, אמיץ ומשדר מחויבות". קרי/רויטרס

בנאום ארוך שנשא במחלקת המדינה בוושינגטון אחרי ההחלטה נגד ההתנחלויות במועצת הביטחון, פירט אמש קרי את העקרונות הדרושים לפתרון הסכסוך, בהם חזרה לקווי 67' וקביעת מעמדה של ירושלים כשתי בירות. במסיבת עיתונאים שערך אמש ראש הממשלה בנימין נתניהו בתגובה לנאום, הוא גינה את דבריו של שר החוץ. "במשך יותר משעה עסק קרי באובססיביות בהתנחלויות וכמעט לא נגע בשורש הסכסוך - ההתנגדות הפלסטינית למדינה יהודית בגבולות כלשהם", אמר. "אני הופתעתי. זה מה שיש לשר החוץ של ארצות הברית, המעצמה הגדולה ביותר בתבל, להתמקד בו כאחד מהנאומים המסכמים במשך שעה שלמה?", המשיך נתניהו. "המזרח התיכון כולו עולה בלהבות, הטרור משתולל, ובמשך שעה שלמה מזכיר המדינה תוקף את הדמוקרטיה היחידה במזרח התיכון ששומרת על היציבות באזור?".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully