וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"אש בכל הכוח": המג"ד משחזר את הקרב הראשון מול דאעש בגולן

30.12.2016 / 16:20

"פתאום חמושים טיפסו בוואדי, הבנו שמתחיל אירוע חריג". צוות וואלה! NEWS חצה את הגדר בגולן עם מפקד גדוד הסיור של גולני ושחזר את הלילה הקפוא שבו ניהל צה"ל לראשונה קרב מול פעילי דאעש לפני כחודש והרג שמונה מהם. צפו בתיעוד ראשון מפעילות דאעש על הגבול

צילום: ניב אהרונסון ודו"צ, עריכה: שניר דבוש

כבר תקופה שבצה"ל עקבו אחר התבססות פעילי שוהדא אל ירמוכ במרחב משולש הגבולות. בשטח הסורי בדרום רמת הגולן היה מוצב נטוש של האו"ם, עליו השתלטו פעילי הארגון המזוהים עם דעאש. בהערכת המצב של גדוד הסיור בחטיבת גולני, החליט הסמג"ד להוציא למשימה את הפלחה"ן, פלוגת החבלה, ולשלוח לוחמים בפיקוד מפקד צוות למארב בוואדי מחשש שמא היקף הפעילים החמושים במתחם מצביע על כוונותיהם לחדור לשטח הישראלי. "הסמג"ד לא הבין מה הכוונות שלהם אבל מכיר היטב את היכולות ולכן החליט לקיים את הפעילות ובדיעבד הוא פעל בחוכמה", הסביר מפקד גדוד סיור גולני סא"ל דביר חבר.

הלוחמים חצו את גדר המערכת ופעלו במארב במספר מוקדים תוך כדי שהם מתצפתים אל הלילה, וממתינים דרוכים להתרחשויות. הלילה עבר. סמוך לשעה 07:00 בבוקר, 27 בנובמבר, זיהו התצפיות במרחב שני פעילים יוצאים ממוצב האו"ם ולא ברור האם הם חמושים. עד לאותם רגעים הכול היה שגרתי. מדובר בשטח סורי שמותר לפעילים לנוע בו. לכלל הכוחות שדיברו באמצעי הקשר היה ברור: אם החמושים ילכו בתוך וואדי סירח'אן וינסו לטפס לכיוון שטח מדינת ישראל הם יהפכו למטרה.

כוחות המארב התמקדו בשני החמושים כשלפתע מדווחות התצפיות על שני פעילים נוספים חמושים שמתחילים לטפס בתוך הוואדי. מפקד הצוות הבין כי לפניו מתחיל אירוע חריג והנחה את הלוחמים להיערך. לפתע נפתחת לעברם אש. בתחקיר המבצעי תארו הלוחמים כי הבחינו בקליעים פוגעים סמוך אליהם בסוללת העפר. לוחמי הפלחה"ן לא המתינו להנחיות מהפיקוד הבכיר ופתחו באש מקלעים לעבר ארבעת החמושים. אש נפתחה לעבר הכוח ממספר מוקדים נוספים מנשק קל ושוגרו פצצות מרגמה. "כוח מעטפת" בפיקודו של סגן מפקד פלוגת ה"עורב" וטנק של גדוד 74 שהמתינו בכוננות לאורך כל הלילה על הגבול הסתערו במהירות אל רכס עבאדין, תא שטח מעל וואדי סירח'אן לעברו התקדמו החמושים, והחלו לירות לעבר המתחם במטרה לשתק את מקורות האש. הירי התבצע בין היתר באמצעות טילי "גיל" ומקלע "קטלן" שמוצב על גבי ג'יפ "האמר" ממוגן. "זה פעל כמו קפיץ דרוך. אש שנמשכה כמה דקות. הכוח לא עלה בקשר וביקש אישורים, פעל עצמאית, והגיב נכון. המערכת פעלה בצורה אוטומטית", הוסיף סא"ל חבר.

חיל האוויר הצטרף לפעילות, תקף רכב ובו חמושים שנעו לכיוון המתחם ומאוחר יותר ביצע תקיפה נגד מוצב האו"ם שנהרס לחלוטין. לפי הערכות בצה"ל נהרגו בהתקפה המשולבת כשמונה פעילים חמושים, ללא נפגעים בקרב כוחות צה"ל. זו הייתה ההתנגשות הראשונה עם כוחות דעאש על גבול רמת הגולן. "אין לי ספק שהם הצטערו על מה שקרה", אומר סא"ל חבר.

כפיר חבר מג"ד גדסר גולני על רקע שרידים של מוצב האום שפעילי דעאש השתלטו עליו, בדרום רמת הגולן על גבול סוריה, דצמבר 2016. ניב אהרונסון
"אין לי ספק שהם הצטערו על מה שקרה". סא"ל חבר על רגע מוצב האו"ם שעליו השתלטו פעילי דאעש והוצץ על ידי חיל האוויר/ניב אהרונסון

התעסוקה המבצעית של גדס"ר גולני במרחב דרום רמת הגולן החלה לפני כארבעה חודשים תוך החלפת גדוד מילואים. בתחילה סיפרו להם על אירוע מעצב בחודש אוקטובר 2015 במהלכו ערבי אזרח ישראל המריא באמצעות מצנח רחיפה ממבוא-חמה ועבר לצד הסורי ומאז לא ידוע מה עלה בגורלו.

גדס"ר גולני התמקד במעקב אחר פעילי שוהדא אל ירמוכ המזוהים עם ארגון המדינה האסלמית דעאש, שמנהלים כמעט מדי יום קרבות עם ארגון ג'בהת אל-נוסרה תוך ניסיון לכבוש שטחים בגולן הסורי. שגרת יומם של לוחמי הגדס"ר בחודש הראשון הייתה מארבים גלויים וחשאיים, תצפיות וסיורים. "בהתחלה היינו קופצים לעבר כל מיני זיהויים סמוך לגבול. יש פה לא מעט חיות כמו דורבנים, צבאים וחזירי בר. היום כולם מבינים בגזרה שכשרואים דמויות חשודות עם מקלות וכלבים אז מדובר בציידי דורבנים", מחייך סא"ל חבר.

"היו מאז אירועים קטנים על הגדר. זיהוי של חמושים בקטע הצפוני של הגזרה. הם עמדו בעיקר עם הגב אלינו. בטוחים שהרעה לא תבוא מאתנו אלא ממזרח. מהמורדים. אנחנו היינו צריכים להיות ערניים כדי לראות שזה לא מתפתח ומתקרב אלינו. היה סטטוס קוו. היה ברור שהפעילות שלהם פנימית בסוריה והם לא מנסים ליצור הבנה חדשה בשטח. היינו רואים עימותים ביניהם רחוק מהגבול. חילופי אש. לא תמרונים גדולים".

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"
בסיס צהל בדרום רמת הגולן על גבול סוריה, דצמבר 2016. ניב אהרונסון
השער בגדר הגבול ברמת הגולן/ניב אהרונסון
"מהר מאוד הבנו שהאויב מסוגל להוציא התקפה בסדרי כוח הרבה יותר גדולים. זה יכול להיות שניים-שלושה מחבלים. זו יכולה להיות מחלקה. גם פלוגה"

למרות שהאיום נראה בתחילת התעסוקה המבצעית רחוק מאוד ביחס לגבול הישראלי, בגדס"ר גולני נערכו להשתנות של השטח עם כל המשתמע מכך. פחות לחשוב במונחים של חוליה אחת שתנסה לבצע התקפה אלא יותר לענות על השאלה למה האויב מסוגל ומולו להניח תכנית פעולה מעשית בשטח.

"מהר מאוד הבנו שהאויב מסוגל להוציא התקפה בסדרי כוח הרבה יותר גדולים. זה יכול להיות שניים-שלושה מחבלים. זו יכולה להיות מחלקה. גם פלוגה. אני צריך להיות ערוך לכל קשת האיומים. מאירוע בודד ועד אירוע משולב אפילו עם כלי משוריין שינסה לפרוץ גדר ולחדור פנימה לאחד היישובים הקרובים במרחב. גם התקפה משולבת של מספר מוקדים. זה משהו שאתה צריך לדעת להיערך אליו. אנחנו מאוד חזקים מלפנים אבל משאירים כוחות גם בקו אחורי", מספר מפקד גדס"ר גולני, תוך כדי שאנחנו נעים בג'יפ לעבר שער הגבול הסורי-ישראלי אותו פתחו לפני דקות אחדות גשש ולוחמים.

בסיס צהל בדרום רמת הגולן על גבול סוריה, דצמבר 2016. ניב אהרונסון
בסיס צה"ל בדרום רמת הגולן/ניב אהרונסון
"מוצב או"ם נטוש שהופך לאורך זמן למוצב קדמי של אויב פוטנציאלי זה דבר שלא היה אפשר להתקדם אתו ועלול להפוך לסכנה משמעותית. ולכן ברגע שהם העזו ופתחו באש על כוחותינו, התגובה הייתה מאוד חריפה"

הזמן חלף ובגדס"ר גולני העריכו כי החמושים במרחב מנסים לשנות את הסטטוס קוו. לא היה ברור מלכתחילה מדוע הם החליטו לאייש את מוצב האו"ם הנטוש שנמצא במרחק משמעותי מהכפר הסמוך ונמצא בתוך מובלעת במרחק של מאות מטרים מהגבול הישראלי. בתחילה העריכו בצה"ל כי מוצב האו"ם הפך לבית מעצר למורדים שנפלו בשבי בקרבות בצפון רמת הגולן הסורית, אך המצב בשטח השתנה. חמושים רבים החלו להגיע באופן די תדיר. בוצעו בו אימונים, מסדרים וסיורים חמושים במרחב.

"הבנו שיש כאן ניסיון של שוהדא אל ירמוכ לשינוי בסטטוס קו. המקום הוא בהחלט לא יציב. כרגע הם עסוקים בקרבות פנימיים אבל זה יכול להשתנות בלילה אחד. מוצב או"ם נטוש שהופך לאורך זמן למוצב קדמי של אויב פוטנציאלי זה דבר שלא היה אפשר להתקדם אתו ועלול להפוך לסכנה משמעותית. ולכן ברגע שהם העזו ופתחו באש על כוחותינו, התגובה הייתה מאוד חריפה ומאוד תקיפה", מספר מפקד גדס"ר גולני תוך כדי שהוא עומד בקצה גבעה שמשקיפה לעבר מוצב האו"ם הנטוש, שהופצץ על ידי חיל האוויר הישראלי ושרידיו התפזרו ברדיוס של קילומטר, למעט מגדל התצפית שנותר לעמוד על תלו ומכלאות בעלי החיים.

למרות חציית הגדר וצעידה במשך דקות לעומק השטח, מדגיש המג"ד שאנחנו בשטח ריבוני של מדינת ישראל. מולנו נחל הרוקאד שנשפך אל הירמוך ומשמש גבול גיאוגרפי טבעי בין ישראל למה שנשאר מסוריה. במעלה ההר ניתן לראות את הכפר הסורי עבאדין מוקף שטחי חקלאות ירוקים ובלבו מסגדים. מצפונה לעבאדין נמצא הכפר ג'מלה שהתכסה בעננים. מתוכם פועלים פעילי שוהדא אל ירמוכ. ספק השתלטו על בני הכפר ספק התקבלו בהבנה.

"אנחנו 100 מטר מהגבול כמו שהוא מסומן במפה", אומר סא"ל חבר, "כשאתה מתבונן על הרכס אתה מבין כמה טוב נערכו הכוחות לאפשרות שהחמושים יעלו למעלה. אנחנו כל הזמן צריכים לחשוב מה מסתתר מאחורי השקט. יש פה הרבה ארגונים ותת ארגונים. לכל אחד יש את האינטרסים שלו. כרגע יש אינטראקציה ביניהם, אבל הם יכולים להפנות אותה נגד האזרחים שלנו ולכן אנחנו חייבים להיות ערניים למה שקורה. רוב העימותים שלהם מתבצעים צפונה מכאן. ממש חילופי אש עזים. אבל כשאתה במצב של נחיתות באזור הזה אתה מגלה יצירתיות ולכן אני חושב שלמרות שהם במצב הזה לא הייתי מזלזל בהם".

בסיס צהל בדרום רמת הגולן על גבול סוריה, דצמבר 2016. ניב אהרונסון
"כשאתה במצב של נחיתות באזור הזה אתה מגלה יצירתיות". כוח צה"ל סמוך לגבול ברמת הגולן/ניב אהרונסון

תוך כדי ההליכה חזרה אל שער הברזל מסביר סא"ל חבר כי גדס"ר גולני פועל בדרום רמת הגולן בגלל מצרף יכולות, אך מזכיר כי ההיתקלות עם החמושים היא אירוע טקטי ואת לוחמיו הוא מכשיר למלחמה הגדולה בה יידרשו להפעיל יכולות וכישורים הייחודיים לגדס"ר גולני, בשונה מגדודים אחרים: נ"ט ארוך, ניידות, גמישות, מסת אש ממוקדת, חבלה, סיור ואיסוף מודיעין, שימוש מתוחכם בנגמ"ש ה"נמר".

סא"ל חבר היה בתפקידו הקודם ראש ענף גדודי סיור במרכז לאימוני יבשה בצאלים ונדמה שהוא, כמו מפקדי גדס"רים אחרים, עסוק בשאלת המיקום של הכוחות המובחרים במלחמה הבאה. היכן יוכלו למקסם את יכולותיהם ולהימנע מתכנון פעולות דומות לגדודים הסדירים האחרים בחטיבה.

"אנחנו עוסקים מאוד בשילוב הגדס"ר במערכה הבאה", פותח סא"ל חבר נושא לשיחה, "יש שינוי דרמטי בנוגע למה שהיה הגדס"ר בעבר ולמה שהוא נדרש היום. שדה הקרב הוא כבר לא חדש. יודעים שהאויב נעלם. ככה הוא בונה את עצמו. שלא יראו אותו. האתגר יהיה לאתר אותו וכמה שיותר מהר, בכל הטווחים וגם בתת קרקע. להלביש כמה שיותר מהר על הדברים האלה את החימוש. כוחות שלי מה'עורב' עוברים הכשרה בבית ספר לתותחנים בשבטה. לומדים איך לסגור מעגל אש ולהביא כמה שיותר מהר אש באירוע. אנחנו ממש מתאמנים על זה. היתרון של הגדס"ר היא בין היתר ביכולת לזהות ולאתר אויב. אם נפעיל את היכולות שלנו שאין בגדודים עם אמצעים שאי אפשר לדבר עליהם, נביא לסגירת מעגלי אש מהירים".

בסיס צהל בדרום רמת הגולן על גבול סוריה, דצמבר 2016. ניב אהרונסון
רק מגדל התצפית נותר על תלו במוצב האו"ם הנטוש שהופצץ/ניב אהרונסון

לפי גישתו של סא"ל חבר, בגדס"ר גולני מתחוללת מהפכה של ממש שכוללת שימוש ברחפנים בעומק השטח ומאפשרים תמרון מדויק. בנגמ"ש ה"נמר" בוצעו שיפורים קלים שיסייעו בין היתר לפעולות פריצה. בנוסף לכך, מדבר הסא"ל על הקמת צוותים חכמים שישלבנו טכנולוגיות חדשות ויכולות משולבות של פלוגות החבלה, הסיירת והעורב לכדי יחידות לוחמות שידעו לייצר פתרונות חדשים עבור החטיבה.

מפקד גדוד הסיור של גולני לא נותן לאירוע בוואדי סירח'אן להסיט את תשומת הלב של פקודיו מהאיום האמיתי שמרחף בגבול הצפוני. "החבר'ה שלנו עוברים מסלול מפרך ובקצה שלו אנחנו מצפים מהם לעצמאות מאוד גדולה ותגובות מהירות", אומר סא"ל חבר, "מעבר ליכולות אמל"ח הם מביאים גמישות, מהירות ויוזמה גדולה. באירוע הכוח הגיב תוך שניות. הבין שהוא במצב מלחמה ונכנס באש הכי גדולה עם כל מה שהיה לו. .בסופו של דבר הוא סיים בצורה מאוד טובה. זה מה שאנחנו מצפים מהמפקדים. זה אירוע טוב מאוד אבל אנחנו צריכים להיות ערוכים לאירועים יותר קיצוניים, יותר קשים. חייבים להבטיח שהתוצאות יהיו אותן תוצאות. השמדה של האויב".

שרידים של מוצב האום שפעילי דעאש השתלטו עליו, בדרום רמת הגולן על גבול סוריה, דצמבר 2016. ניב אהרונסון
שרידים של מוצב האום שפעילי דעאש השתלטו עליו, בדרום רמת הגולן על גבול סוריה, דצמבר 2016/ניב אהרונסון

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully