וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפרוטוקולים של פרשת ילדי תימן ייחשפו היום: "תשובות לשאלות לא פתורות"

28.12.2016 / 6:00

ארכיון המדינה יפרסם את חומרי ועדת כהן-קדמי, שהוקמה לפני 21 שנים כדי לחקור את אחת מהפרשות המסתוריות בהיסטוריה של מדינת ישראל. "אחי מת, והאחות קשקשה עם צבע אדום על תעודת הלידה", סיפרה בת 70 שאחיה נעלם

צילום: רוני כנפו ועמותת עמר"ם, עריכת תוכן: לירן מוסלי וסיגל סיריוס, תחקיר: אסתי סדקה ועומר שליט, הפקה: תום רוכלין, עריכת וידאו: ניר חן

(מייסד עמותת עמר"ם בנושא היעלמות ילדי תימן בריאיון לאולפן וואלה! NEWS)

21 שנה לאחר שהוקמה ועדת החקירה הממלכתית לבדיקת פרשת היעלמותם של ילדי תימן, יחשוף היום (רביעי) ארכיון המדינה את חומרי הוועדה, בהם עדויות ופרוטוקולים. חומרי החקירה יפורסמו חלקם בכלי התקשורת ובמלואם באתר האינטרנט של ארכיון המדינה, שיושק מחר במסיבת עיתונאים בהשתתפות ראש הממשלה, בנימין נתניהו, השר לשיתוף פעולה אזורי, צחי הנגבי, שרת המשפטים, איילת שקד, ח"כ נורית קורן (הליכוד) וגנז המדינה ד"ר יעקב לוזוביק.

משפחות רבות שלא יודעות מה עלה בגורל יקיריהן מצפות למצוא תשובות לשאלות הלא פתורות. תמר גורייש, בת 70 מראש העין, היא בת למשפחה כזו. כשהייתה בת שנתיים וחצי ילדה אמה את אחיה הקטן. לאחר הלידה האם לא הרגישה טוב והתינוק נלקח לבית ילדים. גורייש סיפרה כי אמה הייתה מגיעה מדי יום לבקרו, עד שיום אחד הודיעו למשפחתה כי הוא מת. "האחות קשקשה עם צבע אדום על תעודת הלידה", שחזרה גורייש בשיחה עם וואלה! NEWS. "אבא שלי לא שאל יותר מדי שאלות, הם היו עולים חדשים, מאוד נאיביים".

חשיפת החומרים משמחת אותה. "אני מקווה שהרבה אנשים יצליחו לפתור את הבעיות האלה כבר, זה יהיה הרבה יותר קל לאנשים שנשארו עם שאלות לא פתורות לגבי קרוביהם עם געגועים מאוד גדולים". לדברי גורייש, שאת עדותה ריכז שלומי חתוכה מעמותת עמר"ם למען ילדי תימן, "כשילד מת, באיזשהו שלב עוברים לסדר היום, אבל נשאר משהו בזיכרון, משהו ממנו נשאר בחשיבה, הוא נמצא, הוא איננו, לא יודעת מה קרה לו, כל השנים ככה זה היה עם אימא ואבא שלי".

לקריאה נוספת:
חוקר פרשת ילדי תימן: "מי שדורש לפרסם מסמכים יתאכזב, לא היו חטיפות"
פרשת ילדי תימן: הממשלה אישרה לחשוף את חומרי ועדת החקירה
"מצאנו 22 ילדים בעשרה קברים": האיש שפתח את קברי ילדי תימן

ארכיון המדינה פותח את התיעוד הנוגע לפרשת היעלמות ילדי תימן ואחרים, 27 בדצמבר 2016. דנה ירקצי באמצעות סמארטפון של וואווי, דנה ירקצי
"זה יקל על מי שנשארו עם שאלות לא פתורות". ארכיון המדינה/דנה ירקצי, דנה ירקצי באמצעות סמארטפון של וואווי

פרשת ילדי תימן החלה בשנותיה הראשונות של מדינת ישראל, כשהורים לתינוקות שעלו מתימן וממדינות אחרות התבשרו שהתינוקות שלהם מתו בלידה, מבלי שזכו מעולם לראות את גופותיהם. הרשויות מסרו להם כי הם נקברו לבדם. ההורים גם לא קיבלו תעודות פטירה ואת פרטי הנתיחה שלאחר המוות. זה שנים שהמשפחות טוענות כי התינוקות נלקחו מהן ונמסרו לאימוץ ללא ידיעתן.

ועדת כהן-קדמי, השלישית שעסקה בנושא, הוקמה בשנת 1995 בעקבות הסערה הציבורית שהתעוררה לאחר התבצרותם של הרב עוזי משולם וחסידיו בבית ביהוד, במסגרת מאבקו לחשיפת פרשת היעלמותם של מאות ילדים לעולים מתימן בתקופה שלאחר קום המדינה. התבצרות זו הסתיימה במותו של אחד ממאמיניו, שלמה אסולין, ששירת אז כחייל, בידי המשטרה.

במשך כשבע שנים בדקה הוועדה 1,053 מקרים. מתוכם נקבע כי 979 ילדים מתו, 69 הוגדרו "עלומים" (מקרים שבהם לא נמצאה עדות למיקומם הנוכחי של הילדים, ד"י), 13 מהם נותרו בתימן, וחמישה אותרו. הוועדה קבעה כי אפשרי שחלק מהתינוקות נמסרו לאימוץ על ידי עובדות סוציאליות. מסקנות הוועדה פורסמו ב-2001 ועל תוכן הפרוטוקולים הוטל חיסיון בהוראת ממשלה עד שנת 2071. משפחות הילדים לא קיבלו את ממצאי הוועדה וטענו כי הילדים לא מתו אלא נחטפו והועברו לאימוץ אצל משפחות אחרות, מעוטות או חשוכות ילדים.

ד"ר דב לויטן, חוקר טענות על חטיפת ילדי תימן, בריאיון לאולפן וואלה. מערכת וואלה!
המשפחות טענו כי הילדים לא מתו, אלא נחטפו. עולים מתימן בתקופה שלאחר קום המדינה/מערכת וואלה!

לאחרונה התעוררה מחדש הדרישה לחשיפת הפרוטוקולים, בין היתר הודות לעבודת עמותת עמר"ם והפעיל החברתי שלומי חתוכה, שאספו עשרות עדויות ממשפחות עולים מתימן, וכן מהמזרח ומהבלקן, והעלו אותן לאתר אינטרנט, הנושא את שמה. חשיפת חומרי הוועדה היום באה בהמשך לפניית שרת המשפטים שקד וח"כ קורן למנות שר שיטפל בסוגיה. ראש הממשלה מינה את השר הנגבי לטיפול בנושא. בעקבות אישור הממשלה הוחלט כי יפורסמו לציבור הפרוטוקולים החסויים של ועדת כהן-קדמי משנת 2001, וכן רשימות שנתפסו על ידי הוועדה, מידע על התנהלות רשויות הרווחה באותה עת ועוד.

לאחר עבודה של חודשים ספורים, בשיתוף ארכיון המדינה ומשרד המשפטים, הציג בחודש שעבר השר הנגבי בישיבת הממשלה את עמדתו, לפיה יש לחשוף ולפרסם את המסמכים בהתאם לעקרונות החשיפה שמפורטים בהצעת ההחלטה, וההחלטה עברה פה אחד. היקף החומר שייפתח מכיל מאות אלפי עמודים. כלל החומרים נסרקו, נבדקו, קוטלגו, ויועלו לאתר האינטרנט של ארכיון המדינה, המלווה בכלי חיפוש.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully