וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בשל ציד וסחר בלתי-חוקי: החיה המהירה בעולם בסכנת הכחדה מלאה

27.12.2016 / 12:00

מחקר חדש קובע כי בטבע נותרו כמה אלפי צ'יטות בלבד, והן עומדות בפני סכנות רבות, בעיקר מצד בני האדם. באסיה נמחקה אוכלוסיית הנמרים המהירים כמעט לחלוטין, והסחר בגוריה בשוק השחור נמשך ללא הפרעה

צי'טה רצה. צילום מסך
איבדה 91% מבית הגידול ההיסטורי שלה. צ'יטה/צילום מסך

7,100 צ'יטות בלבד נותרו בטבע, והחיה המהירה בעולם מתקדמת לעבר הכחדה מלאה – כך עולה ממחקר חדש שפורסם אתמול (שני) במגזין המדעי PNAS. לפי המחקר, פעולות בני האדם דחקו את הטורף מחוץ ל-91% מבתי הגידול ההיסטוריים שלו והוא עומד בפני סכנת ציד, מחסור בטרף, סחר בלתי-חוקי בגורים ובעור, ודריסה בכבישים שהוקמו באזורי המחייה שלו.

המחקר מעלה כי יותר ממחצית הצ'יטות בעולם נמצא בדרומה של אפריקה. באסיה נמחקה אוכלוסיית החיה כמעט לחלוטין, וכיום ישנן רק כ-50 צ'יטות באזור קטן באיראן. דוגמא למצב העגום של אוכלוסיית הצ'יטה ניתן למצוא בזימבבוואה, שם מספר הצ'יטות ירד מ-1,500 ב-1999 ל-170-150 ב-2015.

עוד בוואלה! NEWS:
משולש אהבה בספארי: קרנף שניסה לגנוב את לבה של קרנפית - נדחף למים
"הלם תרבות": דובי פנדה שנולדו בארה"ב מתקשים להסתגל לחיים בסין
לאן נעלם תלום-השן? סיפורו של הדולפין שהגיח לאחר עשור של שקט

תאומי צ'יטה, ארה"ב. GettyImages
1,200 גורים נמכרו בעשור האחרון/GettyImages

"הצ'יטות צריכות את המרחבים הגדולים", אמרה שרה דוראנט מהאגודה הזאולוגית של לונדון, שהובילה את המחקר. "הממצאים שלנו מראים כי הפגיעה בבתי הגידול והאיומים הנוספים מובילים לכך שהחיה חשופה הרבה יותר לאפשרות של הכחדה מאשר סברו החוקרים בעבר", הדגישה. לפי המחקר, כיום כ-77% מבתי הגידול של הצ'יטות נמצאים מחוץ לשמורות הטבע ולאזורים מוגנים אחרים, דבר שמגדיל את הסכנות האורבות להן.

הצ'יטה מסוגלת לגמוע מרחק של 29 מטרים בשנייה, ונחשבת לחיה הזריזה ביותר בטבע. כעת מוגדרת החיה באופן רשמי כ"פגיעה" – דרגה אחת מתחת לחיה הנמצאת בסכנת הכחדה. אולם, עורכי המחקר, על ההגדרה לעלות בדרגה ל"סכנת הכחדה" עקב הממצאים. הסחר בחיה נמשך ללא הפרעה, ולפי אחד מהגופים הפועלים לשימורה, כ-1,200 גורי צ'יטה נמכרו למדינות הנמצאות מחוץ לאפריקה בעשר השנים האחרונות. מנתוני הגוף עולה כי 85% מאותם הגורים מתו במהלך העברתם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully