וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"אנחנו יושבים על חבית נפץ": זעם בחיפה אחרי האש בבתי הזיקוק

25.12.2016 / 19:39

ברקע מאמצי הכיבוי הסופיים של מכל הדלק במתחם בזן, הפגינו עשרות במושבה הגרמנית בעיר. "בנס זה נגמר בלי נפגעים", אמרה מפגינה. מנכ"ל בזן: "דליקה במכל היא חלום הבלהות של כל בית זיקוק"

צילום: ערן גילווארג, עריכה: אוהד פיטר

עשרות בני אדם, בהם תושבי חיפה ופעילי סביבה, הגיעו הערב (ראשון) להפגנה במושבה הגרמנית בחיפה בעקבות השריפה שאירעה במכל דלק בבתי הזיקוק במתחם בזן במפרץ בעיר, שסיבתה עדיין לא התבררה. בתוך כך, הודיע המשרד להגנת הסביבה כי ריכוזי זיהום האוויר הנמדדים בשעה זו בחיפה נמוכים, ולכן הוסרה ההתרעה להימנע משהייה שלא לצורך בחוץ. עם זאת, במשרד להגנת הסביבה מסרו כי מאחר שהסיכון מהתלקחות מחודשת במכל עדיין קיים, המשרד ממליץ לציבור להיות קשוב לעדכונים של המשטרה, כבאות והצלה והמשרד.

"זו הייתה אזהרה", קבעה ליאורה גל שהשתתפה בהפגנה, כחלק מקבוצה שחבריה מכנים אותה "נפגעי עוטף בזן". המפגינים צעקו "בחיפה ובקריות, ילדים רוצים לחיות" ו"פחות בזן, פחות סרטן". גל סיפרה כי במקום לחגוג חנוכה, הגיעה להפגנה עם ילדה?. "קיבלנו תזכורת נוראית. בנס זה נגמר כך. חבית חומר הנפץ שעליה אנחנו יושבים הייתה יכולה להתפוצץ", הוסיפה. גל העידה כי הגיעה לחיפה כדי לגור "בעיר נורמלית של חיים משותפים, אבל גיליתי שאני יושבת על חבית של חומר נפץ".

לקריאה נוספת:
איך זה שעדיין לא סילקו מחיפה את מכל האמוניה המסוכן? | יונה יהב, דעה
משרד הבריאות מתנגד לדרישת בז"ן - וקושר בין הזיהום לבין תחלואה
תקלה שנייה בשבוע בבתי הזיקוק בחיפה; נציגי בזן הגיעו לשימוע

שריפה שהתחדשה בבית זיקוק במפרץ חיפה, 25 בדצבמר 2016. ערן גילווארג
המכל בוער. בית הזיקוק, חיפה/ערן גילווארג

האש במכל בבית הזיקוק פרצה הבוקר, כובתה, פרצה מחדש כעבור כמה שעות ושוב כובתה. מאמצי הכיבוי הסופיים יימשכו אל תוך הלילה. מנכ"ל בזן, אבנר מימון, אמר היום בעקבות השריפה כי עדיין לא ברור מה גרם לה. "אנחנו לא יודעים מה הסיבה, מכל כזה לא נדלק ככה סתם", מסר הערב לעיתונאים. הוא הודיע כי לאחר כיבוי האש בשנית, המצב נמצא תחת שליטה והוסיף כי בחברה יתחקרו את הדליקה.

"מרבית המאמצים שלנו מעבר לכיבוי היו לסביבה הקרובה כדי למנוע התפשטות. אני חושב שדווקא הדליקה במובן מסוים ובמהירות שבה היא כובתה מאפיינת את המקצועיות של המפעל הזה. דליקה במכל היא חלום הבלהות של כל בית זיקוק, והצלחנו להתמודד איתו במקצועיות רבה".

הצעה שאסור לפספס

תתחדשו לחג עם סדרת tami4edge וקבלו סחלב חגיגי מתנה

לכתבה המלאה
כיבוי האש בבתי הזיקוק בחיפה, 25 בדצמבר 2016. ערן גילווארג
מאמצי הכיבוי של המכל. בית הזיקוק, חיפה/ערן גילווארג

הבוקר מסרה החברה כי במכל שיכול להכיל 12 אלף קוב של חומר דלק מסוג איזומרט היו פחות מ-10% מהכמות. עם זאת, הערב טען מימון כי במכל היו כ-600 קוב של איזומרט, המהווים 10% מיכולת ההכלה של המכל. זאת, אף שבשירות הכבאות וההצלה אישרו כי מלאי הדלק היה ככל הנראה גבוה יותר, משום שאם היה מדובר על אלף קוב, הדלק כבר היה אמור להתכלות אחר הצהריים, כשלוש שעות בטרם כובתה האש בשנית.

"מה שהטריד אותנו זה הסביבה, אבל הצלחנו להשתלט על העניין ולמנוע התלקחות נוספת". בהתייחס לתקלות אחרות במתחם שאירעו בשנים האחרונות במתחם, מסר מימון כי הן לא קשורות זו לזו. "זה קומפלקס גדול ומורכב ומצליחים בכל פעם בכל תקלה להשתלט על העניין". לשאלה כיצד תימנע התקלה הבאה השיב: "על ידי מצוינות תפעולית והגברת ההצטיידות והערנות, אנחנו עושים את זה כל הזמן".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully