וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המשטרה פשטה על לשכת גטאס; לא יורשה להצביע בכנסת במקביל למעצר

25.12.2016 / 19:40

השוטרים ערכו חיפושים בבית ובלשכה של הח"כ מהרשימה המשותפת, החשוד בהברחת טלפונים לאסירים ביטחוניים. במקביל, יו"ר הכנסת אימץ את חוות הדעת של היועץ המשפטי של המשכן, לפיה הח"כ לא ישתתף בהצבעות ולא ניתן יהיה למלא את מקומו

צילום: יוני ריקנר, עריכה: פיטר

.

המשטרה ערכה הערב (ראשון) חיפושים בביתו ובלשכתו הפרלמנטרית של ח"כ באסל גטאס, החשוד בהברחת טלפונים סלולריים לאסירים ביטחוניים בכלא קציעות. זאת, לאחר שיו"ר הכנסת, יולי אדלשטיין, הנחה את קצין הכנסת, ניצב יוסף גריף, לאשר את כניסת השוטרים למקום בסביבות השעה 17:30 ללשכתו הפרלמנטרית. על פי הנחיית אדלשטיין, לשוטרים יתלוו קצין הכנסת והיועץ המשפטי של המשכן, איל ינון.

במקביל, אדלשטיין החליט לאמץ את חוות הדעת של היועץ המשפטי לכנסת, לפיה גטאס לא יוכל להשתתף בהצבעות במשכן, ולא ניתן יהיה למלא את מקומו. לפי חוות הדעת, "חבר הכנסת השוהה במעצר, לרבות מעצר בית או חלופות מעצר אחרות המונעות ממנו להגיע למשכן הכנסת, אינו יכול להשתתף בהצבעות בוועדות הכנסת ובמליאה, וזאת על אף שבמליאת הכנסת לא ניתן למלא את מקומו". עם זאת, היועמ"ש ינון ציין כי בית המשפט רשאי לאפשר לח"כ עצור להשתתף בהצבעות אם הוא סבור שניתן לעשות כן מבלי לסכל את תכלית המעצר.

"בכנסת מאז ומתמיד יש הקפדה על כך שרק חברי כנסת הנוכחים בהצבעה יכולים להשתתף בה, ובהתאם לכך, גם חברי כנסת המרותקים למיטת חולים, השרויים באבל, השוהים בחו"ל וכיו"ב, אינם יכולים להצביע מרחוק", כתב ינון. "פריצת עקרון זה אינה אפשרית, בוודאי בהיעדר כל עיגון מפורש והסדרה מפורטת לכך".

עוד כתבות בנושא:
מעצרו של ח"כ גטאס הוארך בארבעה ימים: "חשש לפגיעה בשלום הציבור"
בתום חקירה 3 שעות: ח"כ גטאס נעצר בחשד להברחת טלפונים למחבלים
חסינותו של גטאס הוסרה רשמית; הח"כ התייצב לחקירה נוספת בלהב 433

לשכתו הפרלמנטרית של ח"כ באסל גטאס, הכנסת. 25 בדצמבר 2016. יוני ריקנר
אנשי משמר הכנסת מחוץ ללשכתו של גטאס, הערב/יוני ריקנר

ביום שישי האחרון, בית המשפט השלום בראשון לציון הורה על הארכת מעצרו של גטאס בארבעה ימים. השופט מנחם מזרחי קבע בהחלטתו כי "בשלב זה רחוקה הדרך לקבוע אם קיים חשד סביר לעבירה על חוק המאבק בטרור", אך כי קיים חשש ששחרור גטאס יפגע בשלום הציבור ועלול לשבש את החקירה. לאחר ההחלטה, קצין הכנסת הורה לסגור את לשכתו של הח"כ ולא לאפשר כניסה לאיש, מחשש לשיבוש החקירה.

חבר הכנסת חשוד בעבירות של קשירת קשר לביצוע פשע, מרמה והפרת אמונים ועבירות על פי פקודת שירות בתי הסוהר. העונש האפשרי על העבירות על פי פקודת שירות בתי הסוהר, ובפרט העברת טלפון נייד, הוא עד שלוש שנות מאסר. מצבו של גטאס עלול להיות חמור יותר אם יוכח שהפעולה נעשה לכאורה במטרה לפגוע בביטחון המדינה או לסייע לארגון טרור. במצב שכזה, העונש על העבירה עשוי להגיע עד לעשר שנות מאסר.

באסל גטאס בבית משפט השלום בראשון לציון 23 דצמבר 2016. יותם רונן
גטאס בהארכת מעצרו בית משפט השלום בראשון לציון, שישי/יותם רונן

גטאס נעצר ביום חמישי בתום חקירה של שלוש שעות ביחידת המשטרה להב 433. המעצר הגיע שעות אחדות לאחר שהכנסת אישרה את הסרת חסינותו. במהלך הדיון נשאל גטאס מי היה איש הקשר של האסירים שעבורם הבריח, על פי החשד, טלפונים סלולריים, והוא השיב: "אני לא מלשין". סנגורו, עו"ד נמיר אדלבי, הדגיש כי גטאס מכיר את איש הקשר, אך מבקש שלא לחשוף את זהותו.

גטאס שב ואמר בחקירה כי לא ידע מה היה במעטפות שנמסרו לו. "פעלתי מתוך עניינים הומניטריים ולא היה לי מושג שמדובר בטלפונים. גם את המכתבים לא קראתי", אמר לחוקרים.

באסל גטאס בבית משפט השלום בראשון לציון 23 דצמבר 2016. יותם רונן
גטאס בבית המשפט, שישי האחרון/יותם רונן

כאמור, שעות אחדות לפני המעצר הכנסת אישרה את הסרת חסינותו של חבר הכנסת. גטאס הסכים להסיר את חסינותו, ולכן ההחלטה התקבלה ללא הצבעה במליאה. כשהודיע על כך, אמר כי "יתמודד עם החשדות".

בהודעתו הפנה ביקורת כלפי היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט. לדבריו ביקש מנדלבליט "בצעד חריג וחסר תקדים שוועדת הכנסת תסיר את חסינותי בפני חיפוש ומעצר". לטענת גטאס, מנדלבליט "לא שש לעשות מעולם" דבר דומה בעניינו של חבר כנסת מכהן "גם בחמורות שבפרשות, שבהן חברי כנסת נחקרו ואף הורשעו בעבירות של שוחד, שחיתות, אונס ואף בחשדות חמורות בהרבה".

(עדכון ראשון: 17:09)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully