וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אש פרצה במכל דלק בבתי הזיקוק במפרץ חיפה: "פצצה מתקתקת"

השריפה כובתה פעם אחת, התלקחה מחדש וכעת היא נמצאת תחת שליטה. כל הכבישים שנחסמו נפתחו מחדש, והתושבים רשאים לצאת מבתיהם. ארגונים סביבתיים: "התעשייה במפרץ מאיימת על הציבור". צפו בתיעוד ממעוף הציפור

צילום: דוברות המשטרה וערן גילווארג, עריכה: ניר חן

שריפה פרצה הבוקר (ראשון) במכל דלק בבתי הזיקוק במפרץ חיפה מסיבה שטרם התבררה, ואיימה להתפשט למכלים הסמוכים של בזן תוך סכנת ממשית לחיי אדם. 30 צוותי כיבוי שהוקפצו למקום נאבקים בלהבות ופועלים לצינון המכל. הדליקה כובתה, פרצה מחדש וכעת היא נמצאת תחת שליטה ונעשים מאמצים אחרונים לכיבויה. המשרד להגנת הסביבה הורה על חקירת נסיבות האירוע.

תושבי האזור התבקשו תחילה שלא לצאת מבתיהם, אך לאחר זמן מה הוסרה ההנחייה, והתושבים נתבקשו להמשיך בשגרת יומם, אך לא להגיע לאזור השריפה. בעקבות השריפה נסגרו לתנועה כמה כבישים באזור, אך עם היחלשות הלהבות הם נפתחו מחדש, והתושבים הורשו לפתוח חלונות ולצאת מבתיהם.

חדר מצב מיוחד נפתח במשרד להגנת הסביבה. במאמצי הכיבוי משתתפים כוחות של כבאות והצלה, איגוד ערים חיפה להגנת הסביבה וחברת החשמל. "זה לא נגמר עד שזה לא נגמר", אמר דובר כבאות חיפה אורי צ'יבוטרו. "אנחנו מחכים לאגור קצף כיבוי ייעודי לשריפות בתעשייה והקירור המכלים. ברגע שתהיה את כמות האמצעים הדרושה ניתן מכה ונגמור עם זה".

לקריאה נוספת:
איך זה שעדיין לא סילקו מחיפה את מכל האמוניה המסוכן? | יונה יהב, דעה
תקלה שנייה בשבוע בבתי הזיקוק בחיפה; נציגי בזן הגיעו לשימוע
"חיפה נחנקת": 250 איש הפגינו נגד הרחבת בתי הזיקוק
עיריית חיפה מאיימת: נעתור נגד ההחלטה להרחיב את מפעלי בז"ן

שריפה בבית זיקוק בחיפה, 25 בדצמבר 2016. ערן גילווארג
סיבת השריפה לא ידוע. אש במכל דלק בבתי זיקוק בחיפה/ערן גילווארג
שריפה שהתחדשה בבית זיקוק במפרץ חיפה, 25 בדצבמר 2016. אלי אשכנזי
האש התחדשה כעבור שעה קלה. שריפה במפעלי בזן, היום/אלי אשכנזי
כיבוי האש בבתי הזיקוק בחיפה, 25 בדצמבר 2016. ערן גילווארג
שלבי הכיבוי האחרונים/ערן גילווארג

אבנר מימון, מנכ"ל קבצות בזן, אמר כי חלק מהמכלים במקום ישנים ועוברים שיפוץ אחת לתקופה. "האש פרצה מסיבה שאינה ברורה באחד המכלים שבמתחם הקבוצה. במכל היה כ-10% מנפחו מלא בחומר יחסית דליק מסוג איזומרט. לאחר כשעתיים של מאמצי כיבוי האש אכן דעכה וחשבנו שהשגנו שליטה על האירוע. לצערי, כמו שיכול לקרות באירועים כאלה, האש התלקחה מחדש וכרגע נמצאת בתהליך של בערה גבוהה. כוחות הכיבוי ואנחנו נמצאים ביחד עם המשטרה וכל כוחות החירום בתהליך של מאמץ לכבות את זה בשנית. אני מאמין שנוכל לעשות את זה בזמן הקרוב.

"מנענו את התפשטות האש לכיוון מכלים נוספים, כפי שאנחנו מתרגלים, וכוחותינו שעוברים הכשרה מיוחדת בחו"ל עושים את המוטל עליהם ונאבקים באש. מקווה שהאירוע יהיה לקראת סיומו בתוך שעתיים", אמר. מבזן נמסר כי השריפה לא מהווה סכנה מידית לסביבה הקרובה. "מדובר במכל אחד של כ-12 אלף קו"ב, כאשר פחות מ-10% נמצאים במכל. אין נפגעים והכוחות כיבוי רבים עוסקים במניעת התפשטות האש לסביבה. המכל לא נמצא בקרבת מתקני הייצור", אמרו.

מדוברות כבאות והצלה נמסר כי האש פרצה במכל בנזין שהיה בתהליך ריקון. "עיקר המאמץ מושקע בקירור המכלים הסמוכים", נמסר.

שריפה בבית זיקוק בחיפה, 25 בדצמבר 2016. ערן גילווארג
עננת העשן מעל מפעלי בז"ן בחיפה, הבוקר/ערן גילווארג
שריפה בבית זיקוק בחיפה, 25 בדצמבר 2016. ערן גילווארג
התושבים התבקשו להישאר בבתיהם. מפעלי בז"ן, הבוקר/ערן גילווארג

ראש עיריית חיפה, יונה יהב, אמר כי האירוע הוא קריאת השכמה לממשלה. "אנחנו נלחמים בכל המישורים נגד החלטת המדינה להפוך את חיפה למחסן דלק. אתם רואים מה עלול להתרחש אם האיומים יהפכו למציאות. ממשלת ישראל, תתעוררו. הסבלנות שלנו פוקעת. אנחנו מדברים על חיי אדם, ולכן אנחנו צריכים לעבוד מהר", אמר בריאיון לאולפן וואלה! NEWS.

"התעשייה הפטרוכימית במפרץ חיפה - פצצה מתקתקת"

ח"כ דב חנין (הרשימה המשותפת), יו"ר השדולה הסביבתית-חברתית בכנסת, אמר כי המקרה הנוכחי מדגיש את החשיבות באימוץ ההמלצות הסביבתיות. "מפרץ חיפה הפך כבר מזמן לסיר לחץ שמאיים להתפוצץ, ובו ריכוז גבוה בצורה קיצונית של דלקים, חומרים מסוכנים ומפעלי תעשייה מזהמים. ועדת-המשנה לענייני תכנון וסביבה במפרץ חיפה, בראשה עמדתי בכנסת הקודמת, הגישה המלצות ברורות שאומצו בידי הכנסת. במרכזן: להפחית זיהומים וסיכונים, במקום להגביר אותם. אני קורא לממשלה ליישם את המלצות ועדת-המשנה בתור מפת דרכים לשמירה על חייהם ובריאותם של תושבי המפרץ, ובמסגרת זאת - לא לקדם את התכנית המסוכנת להרחבת בתי הזיקוק ולהקמת נמל דלקים חדש".

חברת הכנסת יעל כהן פארן (המחנה הציוני) אמרה כי השריפה מעלה לסדר היום הציבורי את הסכנה הנשקפת מהמפעלים בעיר. "בתי הזיקוק מסכנים את ביטחון הציבור, הם מרעילים את האוויר, ועכשיו גם מעמידים את התושבים בסיכון של התלקחות והתפשטות השריפה. מצבור כל כך גדול של דלקים בקרבת אוכלוסייה הוא סכנה משמעותית לציבור".

ראשוני. תיעוד ממסוק של השריפה בחיפה. מערכת וואלה! NEWS
השריפה בבז"ן ממעוף הציפור, הבוקר/מערכת וואלה! NEWS
שריפה בבית זיקוק בחיפה, 25 בדצמבר 2016. ערן גילווארג
"ממשלת ישראל, תתעוררו". שריפה במפעלי בז"ן, הבוקר/ערן גילווארג
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
30 צוותים הוקפצו למקום. בתי הזיקוק בחיפה, הבוקר/מערכת וואלה!, צילום מסך

לדבריה, הממשלה כושלת בהגנה על האזרחים. "ממשלת ישראל לא למדה מהשריפה בכרמל, ולא למדה מהשריפה האחרונה שאת הנזקים שלה עוד לא תיקנו. אסור לחכות לאסון גדול במפרץ חיפה, הממשלה צריכה להבין שאסור שתעשייה מזהמת ומסוכנת תהיה כל כך קרובה לאוכלוסיה אזרחית נרחבת".

מור גלבוע, מנכ"ל מגמה ירוקה, אמר כי המפעלים בסביבה מהווים סכנה מידית. לדבריו, הממשלה מעדיפה את האינטרס של בעלי ההון על חשבון הציבור. "התעשייה הפטרוכימית במפרץ חיפה, ובראשן בתי הזיקוק, היא פצצה מתקתקת. אנחנו לא זקוקים לנס חנוכה, אנחנו זקוקים למנהיגות אחראית שתרחיק את המפעלים המזהמים מריכוזי אוכלוסייה כל כך צפופים. ממשלת ישראל נדרשת לספק תשובות למיליון תושבים שחיים בסמוך למתחם הכי מזוהם ומסוכן בארץ", אמר.

שריפה שכבותה בבית זיקוק במפרץ חיפה, 25 בדצבמר 2016. ערן גילווארג
סכנה ברדיוס של 150 מטר. המכל לאחר פעולות הכיבוי, הבוקר/ערן גילווארג
שריפה שכבותה בבית זיקוק במפרץ חיפה, 25 בדצבמר 2016. ערן גילווארג
מכל הדלק בבזן, היום/ערן גילווארג
שריפה בבית זיקוק בחיפה, 25 בדצמבר 2016. סלבה סטרקין, מערכת וואלה! NEWS
עשן מיתמר באזור השריפה בבתי הזיקוק, הבוקר/מערכת וואלה! NEWS, סלבה סטרקין
שריפה בבית זיקוק בחיפה, 25 בדצמבר 2016. סלבה סטרקין, מערכת וואלה! NEWS
העשן בשמי חיפה, הבוקר/מערכת וואלה! NEWS, סלבה סטרקין
שריפה בבית זיקוק בחיפה, 25 בדצמבר 2016. עידן הר שלג, מערכת וואלה! NEWS
בתי הזיקוק בחיפה/מערכת וואלה! NEWS, עידן הר שלג

"הסיפור העצוב של התעשייה שמזהמת כבר עשורים רבים את אזור חיפה והקריות, הוא סיפור עגום של מנהיגות כושלת שנכנעת ללחצים בלתי פוסקים של משפחת עופר ובעלי הון אחרים, שמבקשים להרחיב את פעילותם העסקית למטרות ייצוא על חשבון חייהם של אלפי אזרחים שחולים ומתים כל שנה מזיהום האוויר שמשתולל באזור. אולי עכשיו תבין סוף סוף ממשלת נתניהו, שהגיע הזמן לעצור את כל התכניות להרחבת בתי הזיקוק והתעשייה המזהמת באזור ולקדם תכנית חירום לאומית לצמצום משמעותי של התעשייה המסוכנת לרווחתם ולביטחונם של מאות אלפי האזרחים שנפגעים ממנה".

ד"ר רויטל גולדשמיד, תושבת חיפה ופעילת סביבה, אמרה כי העיר בסכנה מתמדת. "פעם שנייה החודש שאני מוצאת את עצמי נוסעת במצב חירום, באמצע יום עבודה, להוציא את הילדים מהמסגרות ולהרחיקם משריפה שמאיימת על חייהם. עד מתי יאחסנו חומרים מסוכנים במרכז אוכלוסייה צפוף בחיפה? לא מספיק האיום היומיומי של תחלואה, עכשיו גם איום ישיר על חיינו", אמרה.

תושבת קרית אתא סיפרה כי מדובר בשערורייה. "כשהשריפה פרצה חשבתי על הגרוע מכל, שכל המפרץ יבער. היה ממש מפחיד. אנחנו ממש חיים על לוע של הר געש. אני שוקלת ברצינות לעזוב את האזור", אמרה.

(עדכון ראשון: 09:50)

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
שריפה במכל דלק במפעל בז"ן, מפרץ חיפה, הבוקר/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
שריפה במכל דלק במפעל בז"ן, מפרץ חיפה, הבוקר/מערכת וואלה!, צילום מסך
שריפה שהתחדשה בבית זיקוק במפרץ חיפה, 25 בדצבמר 2016. ערן גילווארג
התחדשות השריפה בשעות הצהריים/ערן גילווארג
שריפה שהתחדשה בבית זיקוק במפרץ חיפה, 25 בדצבמר 2016. ערן גילווארג
שריפה שהתחדשה בבית זיקוק במפרץ חיפה, 25 בדצבמר 2016/ערן גילווארג

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully