וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו: "אמרתי לקרי שחברים לא לוקחים חברים למועצת הביטחון"

25.12.2016 / 11:22

בעקבות אימוץ הצעת ההחלטה נגד ההתנחלויות באו"ם, יתכנס הקבינט המדיני ביטחוני בהמשך היום כדי לשקול את צעדיה של ישראל. ראש הממשלה זימן את כל שגרירי המדינות החברות במועצה בישראל לשיחת נזיפה. כמו כן, קרא לשרים "לנהוג בקור רוח במעשים ובדיבורים"

צילום: רוני כנפו, עריכת וידאו: ניר חן

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר בהצהרה שהעניק הבוקר (ראשון) לפני ישיבת הממשלה כי שוחח עם שר החוץ של ארצות הברית, ג'ון קרי, לפני אימוץ הצעת ההחלטה נגד ההתנחלויות במועצת הביטחון של האו"ם ביום שישי. "אמרתי לו ביום חמישי שחברים לא לוקחים חברים למועצת הביטחון", אמר נתניהו. בהמשך היום צפוי להכנס הקבינט המדיני ביטחוני לדון בהשלכות המהלך ובתגובות לו. כמו כן, נתניהו הורה לזמן את שגרירי המדינות החברות במועצת הביטחון בישראל לשיחת נזיפה.

"אני שותף לרגשות הכעס והתסכול של חברי הממשלה מול ההחלטה הלא מאוזנת והעוינת ביותר למדינת ישראל,
שהתקבלה באופן בלתי ראוי על ידי מועצת הביטחון", אמר. "אין לי שום ספק שממשל אובמה יזם אותה ועמד מאחוריה ותיאם את הניסוחים ודאג להעבירם, בניגוד מפורש למדיניות האמרינקית המסורתית שהתחייבה לא לנסות לכפות תנאים של הסדר קבע במוצעת היבטחון. זו הייתה התחייבות מפורשת של הנשיא אובמה להמנע מצעדים כאלה".

לאחר מכן, הורה לשרים "לנהוג בתבונה באחריות וגם בקור רוח. זה אומר גם במעשים וגם בדיבורים". "אני מבקש מהשרים לנהוג באחריות בהתאם להנחיות שינתנו היום בישיבת הקבינט אחרי ישיבת הממשלה. ביקשתי ממשרד החוץ להכין תכנית פעולה מול האו"ם וארגונים בינלאומיים אחרים שצוצג בקבינט ועד אז נבחן צעדים נוספים".

עוד בנושא:
"אובמה אנטישמי": המתנחלים רואים בהחלטת האו"ם פתח להחלת ריבונות
טראמפ: "ההפסד הגדול לישראל באו"ם יקשה על תהליך השלום"
בעקבות התמיכה באו"ם: נתניהו ביטל ביקור של ראש ממשלת אוקראינה

ראש הממשלה בנימין נתניהו בישיבת הממשלה הבוקר, 25 בדצמבר 2016. רוני כנפו
נתניהו בישיבת הממשלה הבוקר/רוני כנפו

נתניהו כבר הודיע על שורת תגובות דיפלומטיות להחלטה – ובראשן ביטול ביקורו המתוכנן של ראש ממשלת אוקראינה השבוע, החזרת השגרירים מניו זילנד וסנגל להתייעצויות, והפסקת המימון לחלק מארגונים הקשורים לאו"ם. ואולם, בימין מצפים לפעולות נוספות, ולצד מתקפות על ה"ארגון העוין והצבוע" ו"ממשל אובמה שהפקיר את ישראל", שרים וח"כים העלו הצעות ודרישות לאופן התגובה של ממשלת ישראל.

sheen-shitof

עכשיו בישראל

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס

בין דרישה לסיפוח מידי להמתנה לממשל טראמפ

מרבית הקולות קוראים לצעדים של סיפוח והחלת ריבונות. "עוברים מנסיגות לריבונות" הייתה הכותרת שנתן יו"ר הבית היהודי שר החינוך נפתלי בנט, שקרא להחיל "בהקדם האפשרי" את החוק הישראלי במעלה אדומים. בן סיעתו, שר החקלאות אורי אריאל, אמר שהממשלה צריכה להצביע על כך כבר הבוקר, וחברי כנסת אחרים בסיעה קראו לקידום חקיקה שתחיל את הריבונות על יהודה ושומרון. בינתיים, על שולחן הכנסת מונח חוק מעלה אדומים, עליו חתומים ראשי השדולה למען ארץ ישראל, יואב קיש ובצלאל סמוטריץ', אך קיש סירב בסוף השבוע להעלותו כבר ביום ראשון לסדר היום של ועדת שרים לחקיקה ומתעקש להמתין לאחר חילופי הממשל בארצות הברית.

בנט ביקר היום בכותל המערבי, שם נשא דברים. "בחנוכה בעוד עשר שנים ההחלטה תיוותר זיכרון רחוק, וביהודה ושומרון יגורו לבטח שלושה מיליון ישראלים. אנחנו עומדים פה בכותל, בבירת ישראל זה 3,000 שנה", אמר. שלשום מועצת הביטחון קיבלה החלטה מביכה שקובעת שהשטח הזה הר הבית והכותל הוא שטח כבוש. הבירה שלנו 3,000 שנה. שום החלטה לא יכולה לשנות המציאות. עם לא יכול להיות כובש בארצו.

"החלטה זו תיזרק לפח האשפה של ההיסטוריה ואנחנו נישאר פה לנצח נצחים. אלפי טרוריסטים בכל העולם שואבים עידוד מהצלחתם של חבריהם הטרוריסטים הפלסטינים. המערב כבר משלם מחיר על עמדה זו. ישראל צריכה לעשות חשבון נפש על התנהלותה ב-25 השנים האחרונות. הקונספציה שאם רק נרצה את העולם נקבל סימפתיה הסתיימה בטילים על נתב"ג, במנהרות ובהחלטת מועצת הביטחון. יש שתי אלטרנטיבות - כניעה או ריבונות. הגיע הזמן לעבור לריבונות. כבר בתקופה הקרובה נצא לדרך להחלת הריבונות על מעלה אדומים ועל שטחי C. הגיע הזמן להחזיר לעצמנו את היוזמה".

שר החינוך נפתלי בנט נותן הצהרה בכותל לאחר החלטה 2334 של האו"ם בשישי האחרון, 25 בדצמבר 2016. נועם מושקוביץ
"נותרנו עם שתי אפשרויות - כניעה או ריבונות". בנט/נועם מושקוביץ

גם השר לביטחון פנים, גלעד ארדן (הליכוד), אמר שצריך להודיע על סיפוח מידי של גושי ההתנחלויות ולחדש את הבנייה בכל חלקי הארץ. שר התיירות יריב לוין אמר ש"התשובה שלנו צריכה להיות נחרצת - חידוש תנופת הבניה בהתיישבות וקידום הליך הסיפוח תוך תיאום מלא עם ידידינו בממשל החדש".

בשבועות האחרונים, על רקע הדיונים סביב חוק ההסדרה ועמונה, גם בלשכת נתניהו וגם בכירים נוספים בליכוד אמרו שיש להימנע ממהלכים הצהרתיים עד אחרי 20 בינואר ולהמתין לכניסתו של ממשל טראמפ, שצפוי להיות ידידותי לישראל. לפיכך, ייתכן שדווקא אפשרויות תגובה נוספות שהוצעו על ידי הפוליטיקאים בסוף השבוע, שמתמקדות ברשות הפלסטינית, יקודמו בימים הקרובים.

יו"ר ועדת החוץ והביטחון, ח"כ אבי דיכטר (הליכוד), אמר שבמועצת הביטחון היה "פיגוע מדיני" וכי "חייבים לבחון תגובה הולמת שתפזר את האשליות בצד הפלסטיני". סגן שר הביטחון, אלי בן דהן, אמר שהצעד הפלסטיני באו"ם הוא הפרה של הסכמי אוסלו - ולכן צריך להודיע על ביטולם. בשלב הראשון, בן דהן קרא לשלול את תעודות האח"מ מכל בכירי הרשות הפלסטינית, מהיו"ר אבו מאזן ומטה, ולהפסיק את התמיכה הכספית הישראלית המועברת אליהם.

יו"ר יש עתיד יאיר לפיד במסיבת עיתונאים על החלטת האו"ם, 24 בדצמבר 2016. אבי כהן
מתעסקים בריבים פנימיים באופוזיציה. לפיד, אמש/אבי כהן

גם באופוזיציה הגיבו לאירועים בהצעות ייעול ותגובה, שכנראה יידחו כולן על הסף. יו"ר האופוזיציה יצחק הרצוג קרא ליו"ר כולנו שר האוצר משה כחלון להתפטר מהממשלה, "ולעצור את נתניהו לפני שיהיה מאוחר מדי". יו"ר יש עתיד יאיר לפיד, קרא לראש הממשלה למנות שר חוץ וראש מל"ל באופן מידי. ח"כ נחמן שי (המחנה הציוני) פנה ליו"ר ועדת החוץ והביטחון בדרישה לזמן את נתניהו לדיון דחוף בנושא "כישלונה המדיני של ישראל במועצת הביטחון של האו"ם".

אבל באופוזיציה, כמו באופוזיציה, היו עסוקים אתמול גם בריבים פנימיים. אחרי שלפיד תקף במסיבת עיתונאים את מפלגות השמאל שבירכו על החלטת מועצת הביטחון, יו"ר מרצ, זהבה גלאון תקפה אותו בחריפות ואמרה כי "זה לא קרה בגלל שאין כסף להסברה או שאין לישראל שר חוץ או ראש מל"ל. זה קרה בגלל ההתנחלויות והכיבוש. בגלל מדיניות, הדבר הזה שגם נתניהו וגם לפיד מפחדים לדבר עליו".

(עדכון ראשון: 09:00)

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully