וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קרי על הצעת ההחלטה של האו"ם: "לא יכולנו להטיל וטו במצפון נקי"

לאחר התקפות חריפות מצד ישראל נגד הצעת ההחלטה שקוראת לעצור את הבנייה בהתנחלויות, והימנעות ארצות הברית מהטלת וטו, הגן הממשל האמריקני על המהלך. "עתיד השלום נמצא בסכנה, יש לקדם את פתרון שתי המדינות"

צילום: לע"מ, יוסי אלטר

לאחר הטענות החריפות שנשמעו מישראל נגד ממשל ארצות הברית והעומד בראשו, הנשיא ברק אובמה, על כך שלא הוטל וטו על הצעת ההחלטה נגד ההתנחלויות שאושרה במועצת הביטחון של האו"ם, גיבה אמש (שישי) שר החוץ האמריקני ג'ון קרי את המהלך, ואמר כי "לא יכולנו לעמוד בדרכה של ההחלטה במצפון נקי".

בהצהרה שפרסם שעות אחדות לאחר אישור הצעת ההחלטה מסר קרי כי "ארצות הברית פעלה במטרה אחת: לשמר את האפשרות של פתרון שתי המדינות, שכל ממשל אמריקני בעשורים האחרונים הסכים כי הוא הדרך היחידה להגיע לשלום".

עוד בנושא:
נתניהו: ההחלטה באו"ם בזויה – נבטל הנזקים עם ממשל טראמפ
ארה"ב לא הטילה וטו: האו"ם אימץ את ההחלטה נגד ההתנחלויות
הרפובליקנים זועמים: "אובמה - הנשיא הכי אנטי-ישראלי בהיסטוריה"

ועידת גזי החממה ברואנדה, אוקטובר 2016. AP
"צעדים חסרי תקדים להרחבת ההתנחלויות". קרי/AP

"עתיד השלום נמצא בסכנה בגלל טרור, אלימות והסתה מתמשכת, כמו גם צעדים חסרי תקדים להרחבת ההתנחלויות", המשיך. "בעוד שאנו לא מסכימים עם כל חלקי ההחלטה, היא מגנה באופן צודק את פעילותה של ההתיישבות, וקוראת לשני הצדדים לקדם את השלום ולדון על סיום הסכסוך".

בהצהרתו התייחס קרי גם להסכם הסיוע הביטחוני, שהיקפו 38 מיליארד שקלים ונחתם בין ארצות הברית לישראל בספטמבר האחרון. "הממשל הזה גאה להיות התומך הגדול ביותר בביטחונה של ישראל, כולל חבילת הסיוע הרחבה בהיסטוריה", אמר. "את ההתחייבות לביטחון ישראל קיימנו גם היום. כולנו מבינים שעצירת ההתנחלויות בעצמה לא תסיים את הסכסוך. אנו מקווים ששני הצדדים ינצלו את הרגע הזה כדי לקדם באופן בהול עתיד של שלום ושגשוג שמגיע לשניהם".

קרי צפוי להציג תכנית לחזון הממשל לתהליך השלום בין ישראל לפלסטינים בנאום שיישא בימים הקרובים. בנאומו, יציג קרי "תכנית מקיפה" לפתרון שתי המדינות שמתייחסת גם לנושא ההתנחלויות, אך לא רק. "יש לו כמה רעיונות על איך ממשיכים מכאן והוא מצפה לחלוק אותם בקרוב", אמר נציג מחלקת המדינה האמריקנית במשא ומתן בין ישראל לפלסטינים, פרנק לוינשטיין.

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"
בן רודס יועצו של אובמה. AP
ביטל את ביקורת טראמפ על המהלך. רודס/AP

הבית הלבן הגן גם הוא על הימנעותה חסרת התקדים של המדינה בהצבעה, שכן הטילה וטו על כל הפעמים שבהן נערכה הצבעה דומה בעבר, ומסר כי האצת ההרחבה של ההתנחלויות מסכנת את פתרון שתי המדינות. בן רודס, סגן יועץ הבית הלבן לביטחון לאומי, ביטל את הביקורת על המהלך מצד הנשיא הנבחר דונלד טראמפ. "לא יכולנו להטיל וטו על החלטה שהביעה דאגה על אותן המגמות שמסכנות את פתרון שתי המדינות במצפון שקט", אמר.

"לחלוטין לא ניסינו לנקום", אמר רודס ל-CNN. "במשך עשורים, המדיניות של שתי המפלגות הייתה התנגדות להתנחלויות. הסיבה שנקטנו בצעד הזה היא העובדה שבמשך שנים ראינו האצה בבניית ההתנחלויות. למעשה, אם המגמה הזו תימשך, פתרון שתי המדינות יהיה בלתי-אפשרי. השלום שאנשים אומרים שהם מעוניינים בו יהיה בלתי אפשרי".

מוקדם יותר מתח טראמפ ביקורת חריפה על ממשל אובמה, לאור הימנעות ארצות הברית אשר הביאה לאישור הצעת ההחלטה. "הכל הנוגע לאו"ם - דברים ייראו אחרת אחרי ה-20 בינואר", כתב בחשבון הטוויטר שלו, בהתייחסו לתאריך השבעתו לתפקיד. במהלך הדיון במועצת הביטחון התייחסה שגרירת ארצות הברית באו"ם, סמנתה פאוור, להימנעות האמריקנית, ואמרה כי "ההחלטה תואמת לעמדותינו ההיסטוריות הנוגעות להתנחלויות מאז ממשל רייגן. יש להביא לסיומן של ההתנחלויות הישראליות".

דיון של מועצת הביטחון של האו"ם בנושא חאלב, 19 בדצמבר 2016. רויטרס
"העלאת ההצעה היא 'מחטף' של קרי ואובמה". מועצת הביטחון/רויטרס

הצעת ההחלטה כוללת שני חלקים. הראשון מתייחס ברובו להחלטות קודמות של מועצת הביטחון ומבקש לאשרר אותן, בעוד החלק השני מציג צעדים שנועדו "ליצור תנאים שיקדמו את פתרון שתי המדינות". בין הצעדים האלה נמצא ההכרזה לפיה להתנחלויות אין כל תוקף חוקי והן מהוות "הפרה בוטה של החוק הבינלאומי ומכשול לפתרון שתי המדינות ולהשגת שלום בר קיימא". בנוסף, בחלק זה מועצת הביטחון חוזרת על דרישתה מישראל להפסיק מיד כל בנייה בהתנחלויות, כולל במזרח ירושלים. כמו כן, נקראות כל המדינות "להבחין בין שטחי ישראל ובין השטחים שנכבשו ב-1967".

גורמים מדיניים בישראל כינו מוקדם יותר את העלאתה מחדש של ההצעה "מחטף" והאשימו את נשיא ארצות הברית, ברק אובמה, ואת שר החוץ בממשלו, ג'ון קרי, כי הם עומדים מאחורי הצעד כחלק מ"קנוניה עם הפלסטינים". לדברי הגורמים אובמה מתכוון לכפות על הנשיא הנבחר, דונלד טראמפ, את מדיניותו נגד ישראל, בטרם זה ייכנס לתפקיד ויוכל להשפיע על עיצובה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully