וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מהפיגוע בברלין עד החיסול במילאנו: כך חמק המחבל מהאינטרפול

דב גיל-הר, שליח וואלה! NEWS לברלין

23.12.2016 / 15:00

לאחר שגרם למותם של 12 בני אדם, הצליח אניס עמרי לעבור שלוש מדינות ולגמוא כאלף קילומטרים עד שנתפס במקרה באיטליה. כעת, הרשויות בגרמניה יצטרכו לספק תשובות על המחדלים שאפשרו לו לנוע חמוש באקדח ברחבי היבשת

ספק 500

חיסולו של אניס עמרי, המחבל שביצע את פיגוע הדריסה בשוק חג המולד בברלין וגרם למותם של 12 בני אדם, שם סוף למצוד שהתנהל אחריו בכמה מדינות באירופה מאז הימלטותו מזירת המתקפה ביום שלישי. עם זאת, תפיסתו של עמרי באיטליה הלילה חושפת את המחדל הגדול בהתנהלות גורמי האבטחה והביטחון בגרמניה ובאירופה כולה – שאפשר למחבל חמוש באקדח לעבור לא פחות מארבע מדינות עד ללכידתו במקרה.

מסעו של עמרי התחיל באזור ברלין שבגרמניה, שם חטף משאית ורצח את נהגה בדרך לביצוע הפיגוע. לאחר המתקפה, על אף פעילותם של כוחות רבים מטעם המשטרה המקומית שאף הציבו מחסומים בעיר, הצליח עמרי להימלט. על פי החשד, הוא ברח מברלין עד שהגיע לפריז שבצרפת. בשלב זה, כשזהותו החלה להתגלות, הוא המשיך במנוסתו תחת אפם של גורמי הביטחון בצרפת והאינטרפול.

עוד בנושא:
הפיגוע בברלין: "החשוד היה במעקב מחשש לתכנון פיגועים - אך הוא הופסק"
מצוד ברחבי גרמניה אחרי המחבל: "נמצאו טביעות אצבעותיו במשאית"
מאות בהלוויתה של דליה שנרצחה בברלין: "היו זוג שאוהב את החיים"

המחבל מהפיגוע בברלין נורה בתום חילופי אש במילאנו, 23 בנובמבר. מתוך טוויטר, צילום מסך
גופת המחבל במילאנו, הלילה/צילום מסך, מתוך טוויטר
מסלולו של המחבל אניס עמרי באירופה. google maps, צילום מסך
מסלולו של המחבל אניס עמרי באירופה/צילום מסך, google maps

על פי פרטי החקירה הראשונית, עמרי עלה על רכבת מפריז לטורינו שבאיטליה. משם, המשיך ברכבת נוספת למילאנו, שבה חוסל הלילה לאחר שנתפס במקרה בידי כוח משטרה מקומי. השוטרים ביקשו מעמרי להזדהות, הוא סירב ופתח לעברם באש תוך צעקות "אללה אכבר". הוא נורה למוות ואחד השוטרים נפצע בתקרית. במהלך מסעו הארוך שבו גמע יותר מאלף קילומטרים, הסתובב עמרי בחופשיות כשלגופו אקדח.

כעת, על הרשויות בגרמניה לספק תשובות לשאלות הרבות שעולות בעקבות הטיפול בפרשה – החל מהתנהלות כוחות הביטחון ואבטחתם הרופפת, ועד העובדה כי עמרי, שבקשתו למקלט סורבה עוד ביוני, טרם גורש מאדמת גרמניה. הרשויות במדינה המתינו לקבלת מסמכים מתוניסיה, ארץ מוצאו של עמרי, כדי לגרשו, אלא שהם הגיעו רק יומיים לאחר הפיגוע.

העובדה שעמרי היה תחת מעקב מודיעיני של גורמי ביטחון ולמרות זאת הצליח להוציא לפועל פיגוע גם היא מטילה סימן שאלה גדול על התנהלות הרשויות. השאלה העולה היא כיצד הצליח להימלט המחבל מהמשטרה הגרמנית, וגם המעברים התכופים שביצע בין מדינות בימים האחרונים מצריכים בחינה מחדש של הרשויות בצרפת ובאיטליה.

המחבל מהפיגוע בברלין נורה בתום חילופי אש במילאנו, 23 בנובמבר. מתוך טוויטר, צילום מסך
מילאנו, הלילה/צילום מסך, מתוך טוויטר
מודעות המבוקש של אמרי אניס החשוד הטוניסאי בביצוע פיגוע הדריסה בשוק חג המולד בברלין, 22 בדצמבר 2016. AP
מסמכיו המזויפים של עמרי/AP

כלי תקשורת בגרמניה דיווחו בימים האחרונים כי עמרי בן ה-24 היה קשור לגורמים אסלאמיים קיצוניים. טביעות אצבעותיו נלקחו מהמשאית, שאותה חטף מאזרח פולין ונמצאה בזירת המתקפה. לפי אחד הדיווחים בגרמניה, תושבים במתחם מגורים בדורטמונד זיהו אותו בתמונות וסיפרו כי הוא היה מיודד עם גרמני ממוצא סרבי שנעצר בחודש שעבר בחשד לתמיכה בדאעש, הארגון שקיבל אחריות על הפיגוע. בניו יורק טיימס אף דווח כי הוא היה ברשימה האסורה לטיסה.

בין 12 הנרצחים בפיגוע הייתה גם דליה אליקים, תושבת הרצליה, שבעלה רמי עדיין מאושפז בבית החולים בברלין. מאות בני משפחה וחברים הגיעו להלווייתה של אליקים בעוד אחדים מתוכם נשארו לצד מיטתו של בעלה בגרמניה. גופתה של אליקים בת ה-66 הוטסה לישראל הלילה לאחר שמשרד החוץ הודיע כי גופתה זוהתה.

זיכרון לקורבנות פיגוע הדריסה בשוק חג המולד בברלין. גרמניה, 21 בדצמבר 2016. AP
זרים ונרות לזכר נרצחי הפיגוע בשוק בברלין, השבוע/AP
אתר זיכרון לקורבנות הפיגוע בברלין, גרמניה. 20 בדצמבר 2016. AP
נרות ופרחים לזכר הנרצחים בברלין, השבוע/AP

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully