וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טראמפ: על ארה"ב להטיל הערב וטו על ההחלטה באו"ם נגד ההתנחלויות

22.12.2016 / 15:33

נשיא ארה"ב הנבחר הפציר בממשלו של אובמה להיצמד למדיניות המסורתית של וושינגטן, לקראת ההצבעה במועצת הביטחון על ההצעה המצרית. הקבינט יתכנס הערב כדי לדון בהתפתחויות. היום נחשף בוואלה! NEWS שקרי אמר לפלסטינים שארה"ב לא תטיל וטו

צילום: רויטרס, עריכה: ניב מעוז

נשיא ארצות הברית הנבחר דונלד טראמפ אמר היום (חמישי) כי על הממשל של ברק אובמה להטיל וטו במועצת הביטחון של האו"ם על הצעת ההחלטה המצרית על ההתנחלויות. בהצהרה שמסר בנושא אמר טראמפ כי "הדרך היחידה לשלום היא משא ומתן ישיר בין ישראל לפלסטינים. בשעה 22:00 שעון ישראל תתקיים ההצבעה בניו יורק, ובירושלים מפעילים לחצים גדולים על וושינגטון כדי שתמשיך במדיניות המסורתית שלה. הקבינט יתכנס בשעה 17:00 כדי לדון בהתפתחוית.

"ההצעה תשים את ישראל בעמדה רעה מאוד במשא ומתן והיא מאוד לא הוגנת עבור כל הישראלים", מסר הנשיא הנבחר. "השלום יגיע רק דרך משא ומתן ישיר בין הצדדים, ולא דרך כפיית תנאים על ידי האו"ם. הבוקר אמר לוואלה! NEWS גורם ישראלי בכיר כי שר החוץ של ארצות הברית ג'ון קרי אמר למשלחת פלסטינית שביקרה בוושינגטון החודש כי וושינגטון לא תטיל וטו. עם זאת, סאיב עריקאת, שהשתתף באותה משלחת, הכחיש זאת.

מאז שנודע על המהלך, מנהלים בלשכת ראש המשלה, במשרד החוץ, בשגרירות בוושינגטון ובשגרירות באו"ם מגעים אינטנסיביים בניסיון ללחוץ על על הבית הלבן להיצמד למדיניות המסורתית ארוכת השנים, ולהטיל וטו על החלטות נגד ישראל באו"ם. ראש הממשלה בנימין נתניהו ביטל את השתתפותו באירועים שנקבעו להיום ברקע ההצבעה במועצת הביטחון.

המועמד הרפובליקני לנשיאות דונלד טראמפ וראש הממשלה בנימין נתניהו במהלך פגישתם בבניין טראמפ בניו יורק, ספטמבר 2016. לשכת העיתונות הממשלתית
טראמפ ונתניהו בניו יורק, ספטמבר/לשכת העיתונות הממשלתית

לפי גורמים מדיניים, זהו ניסיון אחרון של אובמה "לעשות משהו" נגד ההתנחלויות, אך ישראל מצפה שארצות הברית תעמוד במדיניות ארוכת שנים שלה, "שחוצה ממשלים, ולפיה משא ומתן מקיימים באופן ישיר - בדיוק כפי שאובמה אמר בנאום באו"ם ב-2011". לדבריהם, "אם וושינגטון לא תטיל וטו, יש כאן הפרת התחייבות שלה. זו תהיה נטישת עמדה מסורתית, רגע לפני חילוף ממשלים".

שבועות האחרונים אמר שגריר ארצות הברית בישראל דן שפירו כמה פעמים כי וושינגטון לא תתמוך בהצעת החלטה חד-צדדית, אולם בשל הנוסח המרוכך שהגישו המצרים, לא ברור אם בוושינגטון אכן מפרשים אותה כחד-צדדית. בפברואר 2011, כשהפלסטינים הביאו למועצת הביטחון הצעת החלטה דומה בעניין ההתנחלויות, ממשל אובמה הטיל וטו – את האחרון בכהונתו. שגריר ישראל באו"ם, דני דנון, קיים בשבועות האחרונים שורה של פגישות עם מקבילתו האמריקאית סמנתה פאוור בנושא.

לפי הצעת ההחלטה, "להקמת ההתנחלויות בידי ישראל אין תוקף חוקי והיא מהווה הפרה מחפירה של החוק הבינלאומי ומכשול אדיר לפתרון שתי המדינות ולשלום בר-קיימא". עוד נכתב כי "עצירת הבנייה בהתנחלויות היא הכרחית עבור הצלת פתרון שתי המדינות". זמן קצר לאחר שפורסמה הצעת ההחלטה, כתב נתניהו בחשבון הטוויטר שלו: "על ארצות הברית להטיל וטו על ההחלטה האנטי-ישראלית".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully