וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הלך לעולמו יוסי ג'ינו, מגיבורי סיירת מטכ"ל ומראשוני המסתערבים

22.12.2016 / 10:13

ג'ינו, בן 69, יובא היום למנוחות במושבה מגדל, שבה גדל. מרבית פעילותו בשטחי אויב, שם פעל לעתים לבדו, נותרה חסויה עד היום. הוא היה מראשוני המזרחים ביחידת העילית שהורכבה בעבר בעיקר מבני קיבוצים ומושבים. בנותיו ספדו לו: "היה אבא מדהים"

יוסי ג'ינו לוחם סיירת מטכ"ל לשעבר שנפטר הלילה בביתו בשנת 2006. באדיבות המשפחה
לוחם מיתולוגי. יוסי ג'ינו עם חבריו ליחידה, משמאל/באדיבות המשפחה

יוסי ג'ינו, לוחם מיתולוגי בסיירת מטכ"ל, הלך אתמול (רביעי) לעולמו בגיל 69. הוא יובא היום בשעה 15:00 למנוחות בבית העלמין שבמושבה מגדל שבכנרת, שבה נולד והתגורר. ג'ינו היה מראשוני המסתערבים של יחידת העילית של צה"ל. מרבית הפעולות שביצע נותרו עלומות וחסויות עד היום. אתו פעלו גם שניים שהיו לחבריו הקרובים ולבכירים במערכת הביטחון - ח"כ אבי דיכטר, לשעבר ראש השב"כ, ותת-אלוף (במיל') דב צדקה ("פופי"), ראש המנהל הישראלי ברצועת עזה.

ג'ינו נולד במושבה מגדל שליד הכנרת בשנת 1947 ונקרא על שם סבו, יוסף, שהיה חייל בגדוד ה-38 של קלעי המלך במלחמת העולם הראשונה. גם אביו של יוסי, פנחס, היה איש ביטחון, מפקד אזור מגדל ב"הגנה" ומסתערב בשורות הפלמ"ח. בשנת 1965 התגייס ג'ינו לסיירת מטכ"ל וביחד עם צדקה היה מבין המזרחים הראשונים ביחידה הסודית שהורכבה בעיקר מקרב בני קיבוצים ומושבים.

על החברות ביניהם אמר היום צדקה לוואלה! NEWS כי "מדובר בזוגיות שהחלה ב-1965 ונקטעה אתמול. מת לי אח. החברות בינינו היתה חברות עצומה, ללא כל תנאי. היינו מוכנים לעשות הכל אחד בשביל השני. יהיה לי קשה להמשיך בלעדיו".

יוסי ג'ינו לוחם סיירת מטכ"ל לשעבר שנפטר הלילה בביתו בשנת 2006. באדיבות המשפחה
ג'ינו גויס גם על ידי המוסד. ג'ינו בכורדיסטן/באדיבות המשפחה

בשנת 1969 השתחרר ג'ינו משירות סדיר וגויס על ידי המוסד כדי לסייע לכוח הלוחם של המנהיג הכורדי מוסטפה בראזני. בתפקיד זה שירת שנה, ומאז ועד שנת 1992 הוא שירת לסירוגין בסיירת מטכ"ל. בין לבין הוא שירת גם באבטחה של שגרירויות ישראל בבריטניה ובנורבגיה, אחרי מחדל המבצע של המוסד בעיירה לילהאמר.

בתפקיד שמילא ביחידה רב הנסתר על הגלוי. תפקידו היה לחדור למדינות אויב ולהביא מידע מודיעיני חשוב, ולעתים עשה זאת כשהוא לבדו. לפני עשר שנים בכתבה שנכתבה ב"הארץ" על ידי רוני הדר, סיפר ג'ינו: "(תפקידי היה) להגיע לשטח אויב בעומק ולהביא מודיעין, לחיל האוויר בעיקר. לבוא לעשות את העבודה ולחזור מבלי שירית כדור אחד מהנשק שלך, כמה שפחות הרוגים לנו ולהם ככה יותר טוב. היה מדובר בכל פעם במדינה עוינת אחרת. כבר אמרו לי שיש לי נשמות כמו שני חתולים, זאת אומרת 18 נשמות.

אין לי הסבר אחר איך יצאתי משם בשלום. ברגע שחצית את הגבול אתה נרגש, אתה נרעש, אתה נפעם. הלב דופק כמו אלף התקפים ואתה נושם את האוויר, אז כל החושים שלך פתאום באים לידי ביטוי. אתה הופך לסוג מאוד מסוים של לוחם - לוחם וחיה. כל צעד וכל רחש נשמע ואתה הולך לפעמים ברגל, לפעמים ברכב עשרות ומאות קילומטרים, משימות שנמשכות ימים ולילות, לעתים שבועות. ואתה יודע שזה רק אתה ואלוהים ואין אף אחד בעולם הזה שיוכל לחלץ אותך משם חי".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית

"בדיחה טובה או סיפור יכולים לחלץ אותך"

צדקה אמר לוואלה! NEWS כי "זו הייתה פעילות מקצועית ובלתי רגילה, שקיימת ביחידה עד היום. עשינו דברים שהם פורצי דרך בתחום המודיעין ובתחום המבצעיות, שאפשרו לקברניטי המדינה לישון יותר בשקט". הוא ציין כי בפעילות המיוחדת שהובילו "היו כל הזמן עליות מדרגה שלא ייאמנו. לא היה קיבעון, כל הזמן טיפסנו על הגרף".

העיתונאי גיל טבת, שנפגש שעות ארוכות עם ג'ינו, סיפר עליו: "יוסי ג'ינו היה אדם מצחיק. מהמצחיקים שהכרתי. הסיפור והחידוד והצ'יזבט היו בעבורו גם כלי עבודה. הוא היה מסביר ש'בדיחה טובה או סיפור יכולים לחלץ אותך מתשאול מטריד של שוטר או חייל ולהציל את חייך. אבל בשביל זה אתה צריך להבין מהר מי האיש שמולך, מה מעמדו, מה הוא ראה בטלוויזיה שלשום, מי הוא הזמר הפופולרי באותה מדינה ומה הבדיחה הרווחת אודותיו. כי יש לך הזדמנות אחת להפיל אותו מצחוק, לפני שחלילה תיאלץ להרוג אותו'.

ג'ינו היה אומר שבמקרה והבדיחות לא עזרו הוא לימד את עצמו להקיא. 'תקיא פעם על רגליים של שוטר ותאמין לי שהוא יניח לך להמשיך בדרכך' הוא היה אומר. מהמשפטים שלא ידעת ולא תדע אם הם אמת או בדיה. קשה לדמיין את ג'ינו, הפלח הבוטה, מתחבר עם הקיבוצניקים ובני הטובים המופנמים והממושמעים של היחידה. אבל החיבור הזה והשכלולים שלו לאורך השנים הניבו הרבה מבצעים מתוחכמים - ג'ינו וחברו הקרוב 'פופי' צדקה היו עסוקים לא מעט בפערים ביניהם, המזרחיים המעטים ביחידה באותן שנים, לבין העמירם לוינים, הלבנים", אמר טבת.

יוסי ג'ינו לוחם סיירת מטכ"ל לשעבר שנפטר הלילה בביתו בשנת 2006. באדיבות המשפחה
השתחרר משירות ב-1992. ג'ינו, מימין, וצדקה/באדיבות המשפחה

בשנת 1992 השתחרר ג'ינו סופית משירות הקבע ביחידה, אחרי עוד מבצע בעומק מדינת אויב. החיים באזרחות ובעולם העסקים לא תמיד האירו לו פנים והוא חווה כמה כשלונות כלכליים. לאחר מכן עמד בראש קבוצה של יוצאי צבא דרום לבנון (צד"ל) שעסקה בשימור ושיחזור חוות חפציבה שליד חדרה, המשמשת אתר הדרכה של חברת חשמל.

ג'ינו הותיר אשה, אתי, ושלוש בנות - עדי, נטע ונועה. נטע ונועה סיפרו כי "היה אבא מדהים. השקיע בנו את כל כולו. איש של נתינה, למשפחה ולחברים. עזר לנו בכל, תמך וליווה. כל כך דאג לנו ותמיד היה שם בשבילנו. הגיע לכל מקום ובכל שעה שהיינו צריכות. הדאגה שלו אלינו היתה אין סופית, עד רגעיו האחרונים".

שר הביטחון לשעבר משה יעלון ספד לג'ינו, ואמר כי "יוסי היה לוחם נועז, קר רוח, מתוחכם, יצירתי, יודע להתערות בשטח. אחד שידעת שיוליך אותך בבטחה אל היעד, רחוק ככל שיהיה, וישיב אותך חזרה לישראל". עוד הוסיף יעלון, כי "הוא היה אגדה בחייו, ולא בכדי. כשמוניתי לפקד על סיירת מטכ"ל החזרתי את יוסי לשירות קבע ביחידה, כי היתה חשיבות ליכולותיו וניסיונו. ליוסי יש חלק מרכזי בכמה מהמבצעים הגדולים של סיירת מטכ"ל. מה יוסי היה מעל הכול? איש של אנשים. הוא ידע לכבוש את לבם מיד. בחיוך, בהומור, בחום רב, מענטש אמיתי, חבר של אמת. יהי זכרו ברוך".

יוסי ג'ינו לוחם סיירת מטכ"ל לשעבר שנפטר הלילה בביתו בשנת 2006. באדיבות המשפחה
ג'ינו בחיק משפחתו/באדיבות המשפחה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully