וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שרים נגד כחלון: "העביר 230 מיליון שקל לתכנית שלא הכרנו"

21.12.2016 / 21:19

בקואליציה הופתעו לגלות כי הסכום עשוי להיות מוקצה למענק לנשים שישובו מחופשת הלידה בטרם סיומה. "גחמה פוליטית של כולנו", אמר אחד השרים. אחרים התרעמו על היוזמה, שנבחנת כחלק מהתוכנית להארכת חופשות הלידה

צילום: ערוץ הכנסת, עריכה: ניב מעוז

(ההצבעה על תקציב המדינה בקריאה ראשונה, בחודש שעבר)

שר האוצר משה כחלון בוחן יוזמה להענקת תמריצים לנשים שיבחרו לקצר את חופשת הלידה שלהם, כחלק מהתוכנית להארכת חופשות הלידה. במהלך ישיבת הממשלה שבה נידון הקיצוץ הרוחבי הנדרש במסגרת התקציב הדו שנתי, כחלון הציג סעיף שלשמו יוקצו 230 מיליון שקלים, תחת הכותרת "מענק השתלבות בעבודה". ההצעה עוררה מורת רוח בקרב חלק מהשרים, מפני שמעולם לא הובאה בפני הממשלה לדיון - אך בכל זאת הוכנסה לתוך הקיצוץ הרוחבי, עוד לפני שגובשה הצעה שאותה ניתן לבחון. "זו גחמה פוליטית של מפלגת כולנו", אמר לוואלה! NEWS אחד השרים.

באוקטובר מינה כחלון את חברת סיעתו, רחל עזריה, לעמוד בראש צוות שיבדוק את משמעות הארכת חופשת הלידה מ-14 שבועות, כנהוג בחוק כיום, ל-16 שבועות בעקבות הצעת חוק שהגישה עזריה בקיץ לתיקון חוק עבודת נשים. הצוות טרם החל לעבוד, אך אחד הרעיונות שנבחנים באוצר, לצד הארכת חופשות הלידה, הוא מענק חזרה לעבודה לנשים יולדות שיבחרו לא לנצל את מלוא חופשת הלידה. עלות הארכת חופשת הלידה מוערכת ברבע מיליארד שקלים לכל שבוע.

שר האוצר משה כחלון בוועידת המודיע בנושא כלכלה ועסקים, 20 בנובמבר 2016. ניב אהרונסון
בישיבת הממשלה הסביר כי המענק הוא חלק מההצעה שלא קודמה/ניב אהרונסון

בישיבת הממשלה שבה הציג כחלון את הקיצוץ ואת התוכניות, החוקים וההסכמים שהוא נועד לממן – כמו הפתרון למפוני עמונה, דחיית שידורי תאגיד השידור הציבורי, מיגון אוטובוסים ביהודה ושומרון ומימוש הסכמים קואליציוניים עם המפלגות - השרים הופתעו לגלות את "מענק ההשתלבות בעבודה" וביקשו להבין מהו, מפני שמעולם לא הוצג בפניהם. כחלון הסביר כי מדובר בחלק מהתוכנית להארכת חופשת ההורות אחרי לידה, המבוססת על הצעת החוק פרטית של חברת סיעתו רחל עזריה, שהונחה על שולחן הכנסת אך מאז לא קודמה.

חלק מהשרים – בהם גלעד ארדן, אופיר אקוניס, זאב אלקין, יריב לוין ואיילת שקד - מחו על כך שהצעת חוק פרטית מתוקצבת עוד לפני שהגיעה לקריאה טרומית. "זה דבר חסר תקדים, שהצעת חוק פרטית עתידית מובאת כחלק מקיצוץ רוחבי", אמר אחד השרים. כמו כן, עלו תהיות לגבי הסתירה בין התמריצים לחזרה לעבודה לבין הכוונה להאריך את חופשת הלידה, ואחרים טענו שמדובר בתוכנית לא חברתית, משום שהיא תעודד נשים במעמד סוציו-אקונומי נמוך לחזור לעבוד במהרה. בשלב כלשהו, כחלון אף איים כי אם התוכנית לא תאושר, גם עמונה וגם התאגיד לא יקבלו תקצוב. בשלב זה התערב ראש הממשלה בנימין נתניהו ואמר כי מדובר בחלק מהפשרות הנגזרות במסגרת דיוני התקציב.

גורם באוצר אמר בתגובה: "עצוב שהסעיף היחיד שהפריע לשרים מסוימים בקיצוץ הרוחבי, הוא 230 מיליוני שקלים עבור נשים יולדות בישראל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully