וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הלחימה באוקראינה מסלימה, ואובמה מחריף את הסנקציות על רוסיה

הממשל של נשיא ארה"ב היוצא הטיל עיצומים על אנשי עסקים וחברות רוסיים בשל סיפוח קרים והתמיכה בבדלנים, ובמוסקבה זועמים ומקווים שטראמפ יבטל את הסנקציות. צבא אוקראינה והמורדים ניהלו קרבות קטלניים, העזים ביותר זה זמן רב

צילום: סרטוני גולשים, עריכה: יאיר דניאל

ארצות הברית הטילה אתמול (שלישי) סנקציות על שבעה אנשי עסקים רוסים ושמונה חברות וגופי ממשלה במוסקבה בשל סיפוח חצי האי קרים ומעורבותה של רוסיה בעימות במזרח אוקראינה - כך מסר משרד האוצר בוושינגטון ובקרמלין כינו זאת "פעולה עוינת". בימים האחרונים הסלימה הלחימה במזרח אוקראינה, בין הצבא לבדלנים הפרו-רוסים, חרף הסכם הפסקת אש בין הצדדים שהושג בפברואר אשתקד.

העיצומים החדשים הושתו כחודש לפני שהנשיא ברק אובמה יעזוב את הבית הלבן ויפנה את המקום לדונלד טראמפ, ששיבח את נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ומעוניין ביחסים טובים בין שתי המעצמות. מועמדו של טראמפ לשר החוץ, מנכ"ל תאגיד האנרגיה אקסון מוביל, רקס טילרסון, מתנגד לסנקציות על רוסיה, שממנה קיבל אות ידידות ב-2013.

מתוך שבעת אנשי העסקים הרוסים, שישה מהם היו מנהלים ב"בנק רוסיה" או בחברות הבת שלה ABR, ובבנק "סוביבנק". "בנק רוסיה" ו"סוביבנק" הוכנסו לרשימת הסנקציות כבר ב-2014, ו-ABR השנה. לפי הודעת משרד האוצר של ארצות הברית, לאיש העסקים השביעי יבגני פריגוזין יש קשרים ענפים עם משרד ההגנה של רוסיה. על גורמים אמריקניים פרטיים או חברות אמריקניות נאסר לקיים קשרים עסקיים עם אותן חברות או גורמים.

טנקים של צבא אוקראינה מתקדמים לעבר הגבול של חצי האי קרים לנוכח המתיחות מול רוסיה. 12 באוגוסט 2016. AP
טנקים רוסיים בחצי האי קרים, אוגוסט/AP

בנוסף לכך, הושתו עיצומים על 26 חברות בת של בנק החקלאות של רוסיה ושל חברת הגז נובטק, שכבר נמצאות תחת סנקציות מאז 2014. הסנקציות עליהן יחסית מצומצמות, והן אוסרות על אמריקנים לנהל עמן עסקים במקרים מסוימים. נובטק היא יצרנית הגז הפרטית הגדולה ביותר ברוסיה והמנכ"ל שלה לאוניד מיחלסון הוא אחד מעשירי המדינה.

"זאת תגובה לכיבוש הלא-חוקי של קרים על ידי רוסיה והמשך התוקפנות כלפי אוקראינה", מסר ג'ון סמית', המנהל בפועל של תחום הנכסים הזרים במשרד האוצר. "מטרת הסנקציות הן המשך הלחץ על רוסיה באמצעים פיננסים ופגיעה בפעולות התומכות באלימות ובחוסר היציבות באוקראינה".

סגן שר החוץ של רוסיה סרגיי ריבקוב אמר לסוכנות הידיעות הרוסית טאס כי מדובר בפעולה עוינת מצד הממשל היוצא של אובמה וכי מוסקבה תגיב לסנקציות בעיצומים משלה על ארצות הברית. יו"ר הבית התחתון של הפרלמנט, ונלטינה מטביינקו, אמרה במסיבת עיתונאים אתמול כי היא צופה שממשל טראמפ יוביל לשיפור היחסים. מטביינקו, בעלת ברית קרובה של פוטין, אמרה כי היא בטוחה שתהיה הקלה על הסנקציות או ביטול מלא שלהן בשנה הבאה.

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio
רקס טילרסון בפגישה עם ולדימיר פוטין. AP
במוסקבה מקווים שהוא יבטל את הסנקציות. טילרסון ופוטין/AP

ביום ראשון התנהלו קרבות עזים בין צבא אוקראינה למורדים. בקייב טענו כי הדפו מתקפה של הבדלנים שניסו לכבוש שטחים נוספים סביב העיירה האסטרטגית דבלצבה. לפי צבא אוקראינה, חמישה חיילים משורותיו ועוד 25 מורדים נהרגו בקרוב. הבדלנים, מצדם, טענו כי סיכלו מתקפה של צבא אוקראינה באזור והרגו עשרה חיילים.

זאת הייתה התקרית הקטלנית ביותר בין צבא אוקראינה לשתי הרפובליקות הבדלניות של לוהנסק ודונייצק, שאינן מוכרות על ידי הקהילה הבינלאומית ותלויות ברוסיה. הבדלנים השתלטו על דבלצבה בפברואר 2015 אחרי קרבות עזים ובאותו חודש נחתם הסכם במינסק, שנועד להוביל להפסקת אש יציבה. עם זאת, הארגון לביטחון ולשיתוף פעולה (OSCE), שאנשיו אמורים לפקח על יישום ההסכם, אומר כי הוא מופר על בסיס יומי וכי שני הצדדים מונעים מהפקחים להגיע לקו החזית.

לפי צבא אוקראינה, במהלך הקרבות האחרונים תקפו המורדים גם עיירה אסטרטגית בסמוך לעיר הנמל מריופול שבשליטתם. כיבוש של העיר יצור רצף טריטוריאלי בין חצי האי קרים למזרח אוקראינה ובקייב חוששים שמריופול תהיה המטרה העתידית של הבדלנים ושל מוסקבה עם תתחדש הלחימה בהיקף מלא.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully