וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הקהילה היהודית בוושינגטון במתח: באיזה בית כנסת תתפלל איוונקה?

24.12.2016 / 17:43

על רקע הדיווחים על כך שבתו של טראמפ ובעלה, המנהלים אורח חיים יהודי-אורתודוקסי, יעברו עמו לבירה האמריקנית, היהודים בעיר, דמוקרטים ברובם, תוהים אם הם יצטרפו אליהם לתפילות השבת. "נקבל אותם בזרועות פתוחות, הפוליטיקה נעצרת בדלת"

צילום מסך

בעוד חודש בדיוק יושבע דונלד טראמפ לנשיא ה-45 של ארצות הברית, אך בימים האחרונים הקהילה היהודית בוושינגטון לא מתעסקת רק בתכניות לעתיד של הנשיא הנבחר, אלא בדיווחים ההולכים וגוברים על כך שבתו איוונקה וחתנו ג'ראד קושנר, המנהלים אורח חיים יהודי-אורתודוקסי, יעברו להתגורר בבירה האמריקנית לייעץ לו מקרוב. כיוון שאפשרות זו נראית ממשית יותר ויותר, סיקרו ביממה האחרונה בהרחבה הן ב"וושינגטון פוסט" והן ב"פוליטיקו" את הרחשים בקרב יהודי העיר סביב השאלה היכן יתפללו הבת הראשונה של ארצות הברית ובעלה.

העובדה שלראשונה אי-פעם לנשיא המכהן יהיו בני משפחה יהודים מעוררת עניין רב בארצות הברית, והשם החם ביותר בבורסת השמות של בתי הכנסת שאליו הם ישתייכו הוא "קשר ישראל" - בית כנסת אורתודוקסי השואב אליו דמויות בפרופיל ציבורי גבוה מאוד, ובהן בין היתר שר האוצר האמריקני היוצא ג'ק לו.

"אני מעריך שהדבר הראשון שהם ישקלו זה להיות במרחק הליכה מהבית הלבן, כך שביום שבת הם יוכלו ללכת מהבית הלבן ברגל לבית הכנסת במסגרת ההלכה", אמר לוואלה! NEWS אדם המתפלל ב"קשר ישראל". "שלא כמו ניו יורק או בירושלים, אין פה הרבה מקומות, ואם אתה רוצה להיות במרחק הליכה מהבית הלבן, 'קשר ישראל' זו האופציה האורתודוקסית היחידה מבחינת בית כנסת שעובד במתכונת מלאה שבעה ימים בשבוע".

בית הכנסת "קשר ישראל", שכונת ג'ורג'טאון, וושינגטון, ארה"ב. דצמבר 2016. עמרי נחמיאס
"האופציה האורתודוקסית היחידה". בית הכנסת "קשר ישראל"/עמרי נחמיאס

אהרון קייאק הוא מתפלל ותיק בבית הכנסת, שמשמש כיועץ אסטרטגי המזוהה עם המפלגה הדמוקרטית, ואף עמד בראשות ועד פעולה נגד המועמדות של טראמפ, בעיר שלמעלה מ-90% מתושביה הצביעו עבור קלינטון. למרות זאת, הוא הבהיר כי ישמח לקבל את הזוג בזרועות פתוחות, וכי בבית הכנסת "הפוליטיקה נעצרת בדלת".

"אני עוד לא יודע אם הם אכן עוברים לגור כאן בעיר, אבל אין שאלה – 'קשר ישראל' יקבל את איוונקה ג'ראד והמשפחה שיבואו ויהיו חלק מהקהילה שלנו", אמר לוואלה! NEWS. "ב'קשר ישראל' יש דמוקרטים, רפובליקנים, חברי מכוני מחקר, ויש אינטלקטואלים עם דעות שונות, אבל כשזה נוגע לחיים יהודיים, לתפילות, הפוליטיקה נעצרת בדלת".

הוא הסביר כי ניגודים אידיאולוגים בבית הכנסת הם דבר שבשגרה. "יכול להיות מקרה שבו הגבאי יעבוד כל השבוע להביס את המועמד שלי, אבל בשבת הוא יקרא לי לעלות לתורה", ציין. "אם נצטרך ליישב כל מחלוקת לא נוכל לנהל תפילות. לא נמצא מניין שמוכן להתפלל יחד".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
איוונקה ודונלד טראמפ במסע הבחירות באשטון פנסילבניה, ספטמבר 2016. GettyImages
"תתקבל בזרועות פתוחות". איוונקה טראמפ ואביה/GettyImages

לדברי קייאק, "כדי להיות קהילה חזקה, אתה צריך לכבד את האמונות השונות של כל אחד ואחד, ואמונות פוליטיות הן לא הדת שלנו. זה אומר שבזמן שלכולנו יש אמונות פוליטיות חזקות מחוץ לקירות בית הכנסת, אנחנו באים הנה יחד ומתפללים. אז כמובן שכל המשפחה מוזמנת הנה".

ומה אומרים בהנהלת בית הכנסת? אילנית ג'ייקוביץ, נשיאת "קשר ישראל", אמרה גם היא לוואלה! NEWS כי איוונקה טראמפ מוזמנת להגיע למקום. "אנחנו כמובן נקבל כל אחד שיהיה מעוניין לקחת חלק בקהילה האורתודוקסית-המודרנית כאן במרכז וושינגטון הבירה, בין אם זה איוונקה וג'ראד או כל אחד אחר שבא לעיר לעבוד או לבקר, הקהילה שלנו פתוחה בפני כולם", אמרה.

בית הכנסת "קשר ישראל" מגדיר עצמו "אורתודוקסי - מודרני" וממוקם בשכונת ג'ורג'טאון היוקרתית שבצפון מערב וושינגטון הבירה. הוא נוסד בשנת 1915, ובשנת 1931 עבר לבניין בו הוא שוכן עד היום, ברחוב N, הנמצא בין בתי מגורים, מעט מעל רחובות הקניות והבילויים. מדובר במבנה בעל שתי קומות, כאשר בקומה התחתונה ישנו בית מדרש ואולם תפילה קטן, ובקומה השניה אולם תפילה מרכזי שיכול להכיל כמאה מתפללים והוא כולל גם את עזרת הנשים. בית הכנסת פועל שבעה ימים בשבוע, כאשר גם בימי החול פוקדים אותו מתפללים לתפילות שחרית וערבית. לאחרונה השלים גיוס של רבע מיליון דולר לצורך שיפוצים בבניין הישן.

בית הכנסת "קשר ישראל", שכונת ג'ורג'טאון, וושינגטון, ארה"ב. דצמבר 2016. עמרי נחמיאס
"כל המשפחה מוזמנת". בית הכנסת "קשר ישראל"/עמרי נחמיאס

אפשרויות אחרות שפתוחות בפני בני הזוג הן בית הכנסת של חב"ד בשכונת קלורמה, שנמצא גם הוא במרחק הליכה מן הבית הלבן, וכן בית הכנסת "אוהב שלום". מדובר אמנם בבית כנסת אורתודוקסי הממוקם על רחוב 16, שבקצה שלו נמצא הבית הלבן, אך המרחק בין שתי הנקודות הוא למעלה מתשעה קילומטרים, מה שהופך את אפשרות זו לפחות ריאלית.

בנוסף, מה שככל הנראה יפחית עוד יותר את המוטיבציה של השניים להגיע להתפלל במקום המרוחק היא העובדה שהרב של בית הכנסת, שמואל הרצפלד, נחשב למבקר חריף של טראמ. בוועידת השדולה הפרו-ישראלית "אייפאק" הוא אף הוצא מן האולם לאחר שנעמד במהלך נאומו של הנשיא הנבחר, אז מועמד בפריימריז הרפובליקנים, וצעק: "אל תקשיבו לאיש הזה, הוא רשע, הוא מעורר השראה לגזענים".

במקביל, ה"וושינגטון פוסט" דיווח כי הזוג מחפש גן ילדים עבור ילדיהם, וכי אחת האופציות הנשקלות היא גן הילדים בהפעלת בית הכנסת הקונסרבטיבי "עדת ישראל" הנמצא בצפון מערב
העיר. בבית הכנסת לא הגיבו לשאלה של העיתון בנושא.

בית הכנסת "קשר ישראל", שכונת ג'ורג'טאון, וושינגטון, ארה"ב. דצמבר 2016. עמרי נחמיאס
בית הכנסת "קשר ישראל"/עמרי נחמיאס

איוונקה טראמפ, בתו של הנשיא הנבחר, היא אחד האנשים הקרובים אליו ביותר. לפני כשבועיים הצהיר טראמפ כי בניו דונלד טראמפ ואריק ינהלו את עסקיו, אולם לא נקב בשמה של איוונקה, דבר שהעלה שורה של ספקולציות באשר לתפקיד לא רשמי שיהיה לה בבית הלבן. היא נחשבת לבת המקורבת ביותר לטראמפ, ובוועידה הדמוקרטית בחודש יולי היא היתה הנואמת האחרונה לפני אביה, והיתה זו שהציגה אותו והזמינה אותו לעלו לבמה. בעלה, ג'ראד קושנר, נחשב ל"מוח" מאחורי קמפיין הבחירות, ולאדם שטראמפ מכבד מאוד את מילתו, בין היתר בשאלה של מינויים או פיטורים של דמויות בכירות בקמפיין הבחירות. טרם נישואיהם של הזוג, התגיירה איוונקה ומאז מנהלים השניים אורח חיים יהודי מסורתי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully