וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זה רשמי: האלקטורים בחרו בדונלד טראמפ לנשיא ארה"ב

20.12.2016 / 2:20

הנשיא הנבחר קיבל יותר מ-270 קולות מצירי המדינות, חרף נציגים בודדים שהצביעו בשונה מהכרעת הבוחרים. ב-6 בינואר יוכרזו התוצאות במושב מיוחד של הקונגרס. טראמפ: "עשינו זאת". סנדרס: "חייבים לשנות את השיטה"

צילום: רויטרס, עריכה: שמרית גולדשטיין

הנשיא הנבחר של ארצות הברית דונלד טראמפ קיבל הלילה (שלישי) יותר מ-270 הקולות הנבחרים מקרב 538 האלקטורים, ובכך אושרה באופן רשמי בחירתו לבית הלבן. למרות שינוי קל מהתוצאות הצפויות על פי ההצבעה בקלפיות בתחילת החודש שעבר, בעקבות כמה צירים שהצביעו באופן שונה מאופן הבחירה של האזרחים שאותם הם מייצגים, המועמד הרפובליקני גרף כצפוי מספיק קולות.

הצירים אינם מחויבים על פי החוקה להצביע על פי הכרעת האזרחים, אולם החוק במרבית המדינות מחייב אותם לעשות כן ושינוי הבחירה באופן מסיבי לא אירע כבר יותר ממאה שנים. צירים בודדים הכריזו כי הם מצביעים לשר החוץ לשעבר קולין פאוול, למשל, אולם קולותיהם נפסלו. כך גם ציר אחד מוורמונט, שביקש להצביע למועמד הדמוקרטי ברני סנדרס, שהפסיד בפריימריז לשרת החוץ לשעבר הילרי קלינטון. ההצבעה הלילה נחשבת למבוכה עבור קלינטון, שגם לאחר הדיווחים על "מרד אלקטורים" נגד טראמפ, ננטשה על ידי יותר צירים ממנו.

טראמפ בירך על ניצחונו הרשמי וכתב בעמוד הטוויטר שלו: "עשינו זאת. תודה לכל התומכים הנהדרים שלי, זכינו כרגע באופן רשמי בבחירות, למרות הדיווחים המעוותים והבלתי מדויקים באמצעי התקשורת".

עוד בוואלה! NEWS:
חבר האלקטורים מתכנס - ומתנגדי טראמפ במאמץ נואש לעצור אותו
מרוסיה לאיי הבהאמס: החשיפה שעשויה לסבך את שר החוץ של טראמפ
עם תותחי מים וצעירות בשמלות: טראמפ סיים את מסע הניצחון

נשיא ארה"ב הנבחר דונלד טראמפ עם נשים צעירות הלבושות בגדים דרומיים מסורתיים, אלבמה, 17 בדצמבר 2016. רויטרס
ייכנס לבית הלבן בעוד חודש. טראמפ, בסוף השבוע/רויטרס

סנדרס התייחס לשיטת ההצבעה האמריקנית ולפער בין הצבעת האזרחים להכרעה על ידי הנציגים, בהודעה שפרסם בחשבון הטוויטר שלו. "טראמפ קיבל שני מיליון וחצי קולות פחות מקלינטון, ובכל זאת הוא ימונה בקרוב לנשיא", כתב. "ברור שבחברה דמוקרטית זה לא אמור לקרות. אנחנו חייבים לשנות את שיטת ההצבעה". טראמפ עצמו הביע גם הוא ביקורת חריפה על שיטת הבחירות בעבר, אולם זנח אותה לאחר היוודע דבר נצחונו בספירת הנציגים – אך לא במניין קולות הבוחרים.

מערכת הבחירות הנוכחית, גם אחרי שנגמרה, ממשיכה להיות הכול פרט לשגרתית, והדיווחים על כמה אלקטורים סוררים ששקלו להמרות את פי הבוחרים הציפו בימים האחרונים את כלי התקשורת בארצות הברית. כמה מהנציגים נעדרו מההצבעה במדינותיהם, בשל התנגדותם למנות את טראמפ לנשיא.

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"
המועמדת הדמוקרטית לנשיאות הילרי קלינטון והמועמד לשעבר לראשות המפלגה הדמוקרטית ברני סנדרס בעימות, מיאמי, ב9 במרץ 2016. AP
"טראמפ קיבל שני מיליון וחצי קולות פחות". קלינטון וסנדרס/AP

מקרים של אלקטורים סוררים כבר אירעו בעבר, אולם הם נדירים ביותר. למשל, בשנת 2000, האלקטורית ברברה לט-סימונס מוושינגטון הבירה החליטה שלא להצביע, אף שהייתה מחויבת להצביע לאל גור. זאת, כמחאה על היעדר זכות ההצבעה של תושבי העיר בבית הנבחרים. עם זאת, מעולם לא קרה שהצבעה של אלקטור סורר גרמה לשינוי התוצאה הסופית של המרוץ לנשיאות, וגם הפעם תרחיש זה לא קרה.

בתום ההצבעה היום בכל מדינה ומדינה, המעטפות עם התוצאות יעברו למושב מיוחד של שני בתי הנבחרים בקונגרס. ב-6 בינואר ייערך כינוס מיוחד שבו סגן הנשיא ג'ו ביידן יקריא את התוצאות ויכריז באופן רשמי על טראמפ כנשיא ה-45 של ארצות הברית. הוא ייכנס לתפקידו באופן רשמי בדיוק שבועיים אחר כך, ב-20 בינואר.

(עדכון ראשון: 0:38)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully