וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"זה למען חאלב": שוטר טורקי התנקש בחייו של שגריר רוסיה

השוטר, שלא היה בתפקיד, ירה באנדריי קרלוב בפתח תערוכה באנקרה ועשה זאת כנקמה על מעורבות רוסיה בסוריה. במוסקבה הגדירו זאת אירוע טרור ובאנקרה טוענים כי זה ניסיון "לפגוע ביחסים". טראמפ: "טרור אסלאמי קיצוני"

צילום: רויטרס, עריכה: ורד לידני

שגריר רוסיה בטורקיה אנדריי קרלוב נורה אמש (שני) למוות בתערוכת צילום בבירה אנקרה בידי שוטר מקומי שלא היה בתפקיד. במשרד החוץ במוסקבה הגדירו זאת "אירוע טרור". בסוכנות הידיעות הטורקית אנאדולו דיווחו כי היורה, שלפי עדי ראייה בזירה צעק "זה למען חאלב", חוסל בידי כוחות מיוחדים שהגיעו למקום. עוד שלושה בני אדם נפצעו בתקרית, אולם מצבם קל ולא נשקפת כל סכנה לחייהם. לפי דיווחים מקומיים, שמו של השוטר היה מבלוט מרט אלטינטש והוא היה מזוהה עם ארגון מקומי הקשור לג'בהת א-נוסרה.

בקרמלין נמסר כי הנשיא ולדימיר פוטין מעודכן בפרטים, וכי הוא שוחח עם הנשיא רג'פ טייפ ארדואן. בעקבות ההתנקשות בקרלוב, תוגברה האבטחה סביב השגרירות הרוסית בעיר. "הטרור לא יעבור, נילחם בו בנחישות", מסרה דוברת משרד החוץ במוסקבה מריה זחרובה. "הזיכרון מהדיפלומט הנפלא הזה, אדם שתרם כה רבות למען המלחמה בטרור, יישאר בלבנו לנצח".

לפי תיעוד מהתקרית, השוטר צעק "אללה אכבר" ו"זה למען חאלב" לפני שירה בשגריר, עם פתיחת התערוכה שעסקה שנושאה היה "רוסיה בעיניי הטורקים". "מי שגרם לאכזריות הזאת בסוריה, ישלם", צעק השוטר. "רק המוות יוציא אותי מכאן". באנקרה אסרו על כלי התקשורת המקומיים לדווח על האירוע, כפי שהם נוהגים לאחר כל אירוע טרור.

לקריאה נוספת בנושא
בתמיכת רוסיה: מועצת הביטחון אישרה שליחת פקחים למזרח חאלב
נחלצה מהתופת: הילדה בת השבע שצייצה מחאלב פונתה מהעיר

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
היורה חוסל. החמוש שירה בשגריר רוסיה/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אנדריי קרלוב במהלך נאומו אמש, לפני שנורה/מערכת וואלה!, צילום מסך

ראש עיריית אנקרה אמר כי המתקפה נועדה "לפגוע ביחסים בין טורקיה ורוסיה", שחודשו רק בקיץ האחרון אחרי חודשים ארוכים של משבר. הנתק החל בשל הפלת מטוס רוסי בסוריה בחודש נובמבר שעבר. בשבועות האחרונים מנהלות אנקרה ומוסקבה שיחות קדחתניות סביב המשבר בסוריה, אך בשל התמיכה של רוסיה במשטרו של בשאר אסד ובמתקפה בחאלב, התקיימו בימים האחרונים הפגנות נגדה בכמה ערים בטורקיה, כולל באנקרה ובאיסטנבול.

היום אמורים להיפגש במוסקבה שרי החוץ וההגנה של שתי המדינות יחד עם עמיתיהם מאיראן. לפי סוכנות הידיעות הרוסית אינטרפקס, שציטטה את יו"ר ועדת החוץ של הבית התחתון בפרלמנט של רוסיה, הוועידה תתקיים למרות ההתנקשות. במקביל, איראן הודיעה על השבתת מרבית נציגויותיה המדיניות בעיר טורקיה בעקבות ההתנקשות.

מחלקת המדינה של ארצות הברית גינתה אמש את ההתנקשות בשגריר. "אנחנו מגנים את האקט האלים הזה, לא משנה מה מקורו. מחשבותינו ותפילותינו עם הקורבנות ועם משפחותיהם", מסר דובר מחלקת המדינה ג'ון קירבי. גם האו"ם גינה את האירוע. "אנחנו מגנים את הירי בשגריר הרוסי. לא יכולה להיות הצדקה למתקפה כזו על דיפלומט או על שגריר", אמר דובר מטעם האו"ם, סטפן דוג'ריק.

הלילה מסר נשיא ארצות הברית הנבחר דונלד טראמפ: "אנו שולחים את תנחומינו למשפחתו של קרלוב, שנרצח בידי טרוריסט אסלאמי קיצוני". טראמפ, שביקש לגנות את המעשים, נהג לצאת נגד הנשיא ברק אובמה, שנמנע מלהשתמש במושג "אסלאם קיצוני".

נשיא טורקיה ארדואן אמר אמש בהודעה מצולמת שפרסם כי הוא שולח את תנחומי לפוטין ולמשפחתו של השגריר קרלוב. עוד אמר ארדואן כי שיתוף הפעולה שביצעו שתי המדינות בפינוי העיר חאלב שבסוריה הוא הוכחה לסולידריות ביניהן. פוטין מסר כי ההתנקשות היא "מזימה לחבל בתהליך השלום בסוריה".

(עדכון ראשון: 18:16)

בני ערובה באנקרה לאחר ההתנקשות בשגריר רוסיה בטורקיה אנדריי קרלוב, 19 בדצמבר 2016. AP
אנשים מסתתרים בזמן תקרית הירי בתערוכה באנקרה, אמש/AP
אנקרה לאחר הירי בשגריר רוסיה בטורקיה אנדריי קרלוב, 19 בדצמבר 2016. רויטרס
כוחות ביטחון באזור הירי באנקרה, אמש/רויטרס
אנקרה לאחר הירי בשגריר רוסיה בטורקיה אנדריי קרלוב, 19 בדצמבר 2016. רויטרס
אנקרה לאחר הירי בשגריר רוסיה בטורקיה אנדריי קרלוב, 19 בדצמבר 2016/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully