וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפינוי מחאלב מתעכב: חמושים הציתו אוטובוסים של משטר אסד

אוטובוסים שהיו אמורים לפנות תושבי כפרים שיעיים במערב סוריה במסגרת ההסכם בין הממשל לאופוזיציה הוצתו, ותושבי מזרח חאלב נותרו להמתין. ארה"ב ורוסיה הסכימו על נוסח החלטה במועצת הביטחון

צילום: רויטרס, עריכה: אוהד פיטר

חמושים הציתו היום (ראשון) חמישה אוטובוסים שנועדו לפינוי אזרחים מהכפרים השיעיים פועה וכפריא שבמחוז אידליב במערב סוריה, המכותרים על ידי כוחות האופוזיציה. בכך, מתעכב יישום ההסכם בין כוחות הממשל למורדים, שנועד לאפשר את פינוי מזרח חאלב, לאחר שכוחות המשטר השתלטו על חלקיה של העיר שהיו בשליטת האופוזיציה.

בסרטונים שפורסמו ברשתות החברתיות נראים לוחמי האופוזיציה החמושים קוראים קריאות שמחה לאחר הצתת האוטובוסים הירוקים של משטר אסד, לפני שאלה הספיקו להגיע לכפרים. בטלוויזיה הסורית הממלכתית דווח כי "טרוריסטים חמושים" אחראים למתקפה, וברשת "אל-מיאדין", התומכת במשטר אסד, נטען כי האחראים לכך הם אנשי "ג'בהת פתח א-שאם", לשעבר "ג'בהת א-נוסרה". מנגד, גורמים בארגוני המורדים טענו כי "סוכנים" של הממשל אחראים לכך.

עוד בוואלה! NEWS:
אובמה על המשבר בחאלב: האחריות על אסד ובעלי בריתו, והדם על ידיהם
פינוי חאלב הופסק; צבא אסד "מחסל את מוקדי ההתנגדות האחרונים"
מורשת מוכתמת בדם: המסר של אובמה לרודני העולם - ההשמדה משתלמת

תושבי חאלב נושאים את חפציהם דרך חורבות העיר/רויטרס

כמה שעות לאחר התקרית, שיירה של אוטובוסים שנכנסה הבוקר למזרח חאלב לפינוי התושבים ולוחמי האופוזיציה טרם יצאה לדרכה. זאת, לאחר שבסוף השבוע קרס ההסכם שבמסגרתו כבר פונו כ-6,000 מורדים ותושבים לשטחים שבשליטת האופוזיציה. בהמשך, על פי הדיווח ברשת "אל-מנאר" של ארגון חיזבאללה, אמורים להתפנות עוד 1,500 תושבים מהעיירה מדאיא, המכותרת בידי נאמניו של הנשיא בשאר אסד.

מוקדם יותר דיווח הארגון הסורי לזכויות אדם כי ג'בהת פתח א-שאם, לשעבר ג'בהת א-נוסרה, מונע את הפינויים מפועא וכפריא. פינוי שני הכפרים היה תנאי שעליו התעקשה איראן במסגרת המגעים להשלים את פינוי המורדים והפצועים ממזרח חאלב שנכבשה מחדש על ידי צבא סוריה.

תושבים רבים עדיין לכודים במזרח חאלב וסובלים מתנאים קשים בשל החורף המכה בעיר. בעקבות המצב ההומניטרי הקשה, העלתה צרפת הצעת החלטה בנושא לחברות מועצת הביטחון של האו"ם. לשון ההצעה "מדגישה כי פינוי האזרחים חייב להיות מרצון וליעדים לבחירת התושבים, ויש להגן על התושבים שבוחרים להתפנות, כמו גם על אלה שיעדיפו להישאר בבתיהם".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
שגריר רוסיה באו"ם ויטלי צ'ורקין בדיון על אוקראינה במועצת הביטחון של האו"ם, מרץ 2014. רויטרס
"ההצעה הצרפתית היא אסון". צ'ורקין/רויטרס

ההחלטה עוד קוראת להצבת פקחים בינלאומיים בחאלב, אך רוסיה, בעלת בריתה של סוריה המסייעת לה במאבקה במורדים, הכריזה כי תטיל וטו - כפי שעשתה בשישה מקרים נוספים מאז החלה המלחמה ב-2011. "אנחנו לא יכולים לתמוך בה ולהרשות לה לעבור, כי זה אסון", הסביר שגריר רוסיה באו"ם ויטלי צ'ורקין.

צ'ורקין הציג הערב הצעת החלטת אלטרנטיבית, ובמהלך הערב התקיימו דיונים בין חברות המועצה, עד שמסרו גורמים דיפלומטים כי המדינות הגיעו לנוסח מוסכם. "אנחנו מצפים להצביע פה אחד על הנוסח מחר ב-9:00 (16:00 שעון ישראל)", הכריזה שגרירת ארה"ב באו"ם סמתנה פאוור, בתום שלוש שעות של דיונים. צ'ורקין אישר כי "אני חושב שיש לנו נוסח טוב, והסכמנו להצביע מחר בבוקר".

(עדכון ראשון: 15:29)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully