וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תושבי עמונה לראש הממשלה: קיבלנו את מתווה הפינוי החדש

בתום כינוס בבית הכנסת בעפרה, הצביעו תושבי המאחז בעד המתווה לפינוי בהסכמה, שלפיו מספר המשפחות שיוכלו להישאר על ההר יוכפל. 45 תושבים הצביעו בעד ו-29 התנגדו. הממשלה אישרה קיצוץ רוחבי שיאפשר את יישום המתווה

צילום: ניב אהרונסון, עריכה: ניר חן.

תושבי עמונה הצביעו היום (ראשון) ברוב גדול בעד המתווה החדש לפינוי מוסכם של המאחז. בתום כינוס שנמשך משעות הבוקר בבית הכנסת בעפרה, 45 תושבים הצביעו בעד ו-29 התנגדו.

"תושבי עמונה החליטו להשהות את המאבק לעת הזו ולתת סיכוי להסדרת עמונה בכפוף לחתימת הסכם מול משרד ראש הממשלה", נמסר ממטה המאבק של תושבי המאחז. "נמשיך לעמוד על המשמר ולבחון אם המדינה תעמוד בהתחייבותה לבנות בעמונה בתים ומבני ציבור חדשים", בהתייחסות לחלקה שאליה יועבר המאחז.

לדברי מטה המאבק, "אם המדינה לא תעמוד בהתחייבותה לא נהסס מלחדש את המאבק ביתר שאת על הישוב שלנו ועל ארץ ישראל כולה". עוד נמסר כי "אנחנו מודים לאלפי התומכים בני הנוער והמשפחות שהגיעו לעמונה בימים האחרונים ולעשרות האלפים שתמכו בנו מהבית. ארץ ישראל חבה לכם. עם ישראל חב לכם".

פינוי עמונה || סיקור מיוחד:
המדינה תקצץ יותר ממיליארד שקל למימון החרדים, עמונה ורשות השידור
לקראת פינוי עמונה: מאות הגיעו למאחז, שב"ס פינה אגפים לקליטת עצורים
שבת הדמדומים של עמונה: הבדלה אחרונה על הגבעה שהפכה לסמל

מאחז עמונה בוקר קבלת מתווה פשרה נוסף לפניי הפינוי המיועד ל-25 בדצמבר, 18 בדצמבר 2016. רויטרס
התושבים במהלך הדיון. בית הכנסת בעפרה, היום/רויטרס

לאחר החלטת התושבים, שרי הממשלה אישרו את הקיצוץ הרוחבי במשרדי הממשלה, בגובה 1.25 מיליארד שקלים, מהתקציב לשנת 2017. הקיצוץ נועד לאפשר את יישום מתווה עמונה, כמו גם לדחות את הפעלת תאגיד השידור הציבורי ולהוסיף תקציב לחינוך התורני. השרים גלעד ארדן וחיים כץ היו היחידים שהתנגדו למהלך.

ההחלטה קובעת כי משרד האוצר יעביר באופן מיידי תשעה מיליון שקלים, לצורך הקמת תשתיות ומבני ציבור באתר הזמני שיוקם למפוני עמונה בעפרה. מיד לאחר הקמת התשתיות, משרד הביטחון יציב במקום מבנים יבילים לשימושם של התושבים. בנוסף, משרד הביטחון יקצה עוד שלושה מיליון וחצי שקלים לשכירת חדרי אירוח ומבני ציבור בתקופת הביניים עד שהאתר יהיה מוכן, ו-15 מיליון שקלים נוספים יוקצו למועצה האזורית בנימין ל"הוצאות מיוחדות" בתקופת הביניים.

בנוסף, הממשלה תקצה עוד 70 מיליון שקלים להקמת השכונה החדשה בשילה, שבות רחל, שחלקו יוחזר בעתיד על ידי מכירת המגרשים. ההחלטה קובעת גם פיצויים לתושבי עמונה ועפרה המפונים, בסכום כולל של כ-40 מיליון שקלים, שהתנאים לחלוקתם ייקבעו תוך 45 יום. העברת הפיצויים מותנית בחתימה על כתב ויתור לפיו התושבים מוותרים על כל תביעה או טענה נגד המדינה ומי מטעמה בענין הפינוי.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן
עשרות בני נוער הגיעו למאחז עמונה כדי להתנגד יחד עם תושבי המאחז לפינוי, 16 בדצמבר 2016. תצפית TPS
התושבים יידרשו לוותר על הזכות לתביעות כלשהן בנוגע לפינוי. עמונה, היום/תצפית TPS

הפרסום של ארגון "יש דין" מוקדם יותר היום, ולפיו אותר אחד הבעלים של חלקה 38 שאליה מיועדים חלק מהתושבים להעתיק את ביתם, הביא להלהטת הדיון. יו"ר מטה המאבק, אביחי בוארון, אמר כי מדובר ב"התלבטות אמיתית".

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר כי המתווה החדש לפינוי בהסכמה של עמונה, שהציג הבוקר לתושבי המאחז בתום דיון עם שר החינוך נפתלי בנט, הוא הטוב ביותר שממשלתו יכלה לגבש. "בחודשים האחרונים, ובמיוחד בשבועות ובימים האחרונים ואתמול עד לפנות בוקר, עשינו מאמצים גדולים כדי להביא לפתרון מוסכם בעמונה", אמר נתניהו בפתח ישיבת הממשלה. "קיימנו עשרות דיונים, הבאנו הרבה מאוד הצעות - חלקן מחוץ לקופסה, הצעות מאוד יצירתיות - ועשינו את זה מתוך רצון טוב ואהבת ההתיישבות".

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר החינוך נפתלי בנט בישיבת ממשלה. אוגוסט 2016. אמיל סלמן, פול צלמים
"מאמצים גדולים לפתרון בהסכמה". נתניהו, לפני חודשיים/פול צלמים, אמיל סלמן

לדבריו, תושבי עמונה צריכים להעריך את עבודת הממשלה ולקבל את המתווה החדש. "לא הייתה ממשלה שדאגה יותר להתיישבות ואין ממשלה שדואגת לה יותר. אני חושב שראשי עמונה שהיו איתי ועם השר בנט עד הבוקר במשרדי יכולים להגיד שעשינו והתאמצנו. אני יכול רק לקוות שתושבי עמונה, שדנים עכשיו בהצעת המתווה, יקבלו אותה. זו תהיה ההחלטה הנכונה להם, להתיישבות, למדינת ישראל ולעם ישראל".

ח"כ בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי) הגיב להחלטת תושבי המאחז, וטען כי "אנשי עמונה הם אנשי התקווה. דרישתם הצודקת הדביקה ממשלה שלמה והבאנו את חוק ההסדרה". לדבריו, "אחיזתם בתקווה שניתן יהיה לחוקק חוק שיסדיר את ההתיישבות, כמו גם האמונה שניתן להשאיר את היישוב על ההר, הכריעה ויצרה מציאות".

נערכים לקראת פינוי מאחז עמונה. דצמבר 2016. ניב אהרונסון
"הדביקו ממשלה שלמה". סמוטריץ' בעמונה/ניב אהרונסון

המתווה החדש סוכם בפגישה לילית בנוכחות נתניהו ובנט ביחד עם יו"ר מטה המאבק בוארון, רב היישוב יאיר פרנק, וראש המועצה האזורית שומרון יוסי דגן, שמעורב במאמצי התיווך בשבועיים האחרונים. בוארון ופרנק הציגו הבוקר את המתווה לתושבים.

לפי המתווה, מספר המשפחות שיוכלו להישאר על חלקה 38 הסמוכה לעמונה הוכפל מ-12 משפחות במתווה הקודם ל-24 בנוכחי. כמו כן, נוספו תנאים משפטיים המגבירים את מחויבותה של המדינה למימוש ההסכם. אם התושבים יקבלו את המתווה, תוגש בקשת דחייה לבג"ץ לפינוי המאחז ל-30 ימים, והעבודות בחלקה 38 יחלו באופן מידי.

זמן קצר לאחר הצגת המתווה, הודיע "יש דין" כי גם הפתרון הנוכחי לא ישים. במכתב ששלח הארגון ליועץ המשפטי לאזור יהודה ושומרון בפרקליטות הצבאית, נכתב כי בימים האחרונים נוצר קשר עם הבעלים הפלסטיני של חלקה 38 הסמוכה לעמונה, ולכן תוגש בקרוב התנגדות להכרזה עליה כקרקע נטושה. במכתב, שנשלח על ידי עורכי הדין מיכאל ספרד ושלומי זכריה, נכתב עוד "כי מן ההגינות להודיע לתושבי עמונה, שדנים כעת אם לקבל את המתווה האחרון שהוצע להם, כי רכיב מהותי במתווה יהפוך כפי הנראה לבלתי ישים. זאת, בנוסף לאי החוקיות המובהקת שבמתווה".

בנט: "מקווה שעידן 'שתי המדינות' מאחורינו"

שר החינוך בנט בירך על המתווה החדש. "אחרי לילה לבן עם ראש הממשלה, התושבים ואיתנו, הגענו בשעה טובה למתווה טוב שיש בו להותיר את תושבי עמונה על ההר ולהגיע לפעולה בדרכי שלום", אמר.

לדבריו, הוא מקווה שמדובר בסנונית הראשונה לבלימת פתרון שתי המדינות, שעליו התחייב נתניהו רק בשבוע שעבר בריאיון לתכנית "60 דקות" האמריקנית. "זו הייתה המטרה, אני מאוד שמח שהגענו אליה. אני מקווה שזה שם מאחורינו את עידן הפינויים ושתי המדינות ונוכל לצעוד קדימה יחד לעידן של ריבונות".

שר הבינוי והשיכון יואב גלנט בביקורו במאחז עמונה, 18 בדצמבר 2016. לשכת שר הבינוי והשיכון 
ששון תירם, מערכת וואלה! NEWS
"ילדים משועממים תומכי להב"ה". גלנט בסיור בעמונה, הבוקר/מערכת וואלה! NEWS, לשכת שר הבינוי והשיכון ששון תירם

שר השיכון יואב גלנט, שהתקבל הבוקר בעמונה בקריאות בוז מצד עשרות פעילים, אמר כי מדובר בתקרית שולית. "קיבלו אותי יפה בעמונה, יש שם קומץ של ארגון להב"ה בראשותו של איתמר בן גביר, שרובם כנראה משועממים בבית הספר כי הם בגיל 16 ועשו קצת רעש. זה חצץ על השריון, לא משהו רציני", אמר בפתח הישיבה.

לדבריו, המטרה העיקרית היא למנוע אלימות במהלך הפינוי. "אסור שיהיה פירוד בין מדינת ישראל ועם ישראל, אסור שתושבי עמונה יפגעו באיזושהי דרך בחיילי צה"ל בעימות אלים. אנחנו מדינת חוק, נשמור על החוק, נקיים את הוראות בית המשפט העליון ונקיים את ההתיישבות בכל יהודה ושומרון".

(עדכון ראשון: 12:49)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully