וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המדינה תקצץ יותר ממיליארד שקל למימון החרדים, עמונה ורשות השידור

במסגרת הצעת החלטה שתובא היום לאישור תקצץ הממשלה 1.25% מתקציבי המשרדים לשנה הקרובה על מנת לממש הסכמים קואליציוניים עם החרדים, הקמת מגורים חלופיים לתושבי עמונה ועפרה ומימון דחיית הפעלת תאגיד השידור. ארדן הודיע שיתנגד

צילום וידאו: יותם רונן ורוני כנפו, עריכת וידאו: ניר חן

(המתווה החדש לפינוי עמונה, הבוקר)

הממשלה צפויה לאשר היום (ראשון) קיצוץ רוחבי בשיעור של 1.25% מתקציב המשרדים לשנת 2017. הקיצוץ, שמסתכם ב-1.25 מיליארד שקלים, נועד לכסות את תיקוני החקיקה בתקציב שהתווספו בחודשים האחרונים, ובהם ההסכמים הקואליציוניים עם הסיעות החרדיות, מימון בניית מגורים חלופיים לתושבי עמונה ועפרה ודחיית הפעלת תאגיד השידור הציבורי. הצעת ההחלטה, שנוספה אמש לסדר היום של הממשלה, מעוררת התנגדות בקרב חלק משרי הממשלה, וצפויה לעמוד במרכז דיון סוער היום בישיבת הממשלה.

עיקר הקיצוץ נוגע בהסכמים הקואליציוניים עם המפלגות החרדיות על תוספת תקציב לחינוך התורני, במסגרתם יועברו לחינוך החרדי מיליארד שקלים, וכן לתיקונים בתקציב שנעשו בשבועות האחרונים בדיונים בכנסת במסגרת המשא ומתן על חוק ההסדרים. כ-130 מיליון שקלים נוספים מיועדים להקמת אתר מגורים זמני למפוני ההתנחלויות עמונה ועפרה, וכ-160 מיליון שקלים התווספו לתקציב לצורך המשך הפעלת רשות השידור במסגרת ההחלטה על דחיית מועד הפעלתו.

במקביל להצבעה על הקיצוץ צפויים השרים לאשר את הצעת ההחלטה להקמת אתר מגורים זמני למפוני עמונה ועפרה, וכן סיוע ופיצוי לתושבים המפונים. העלויות של הצעות אלו מסתכמות בכ-130 מיליון שקלים. הצעת החלטה זו, שגם היא נוספה רק אמש לסדר היום, קובעת כי משרד האוצר יעביר באופן מידי 9 מיליון שקלים לצורך הקמת תשתיות ומבני ציבור באתר הזמני שיוקם למפוני עמונה בעפרה, ולאחר הקמת התשתיות, יציב משרד הביטחון במקום מבנים יבילים לשימושם של התושבים.

לקריאה נוספת:
יועמ"ש הכנסת: "הליך חקיקת החוק למיסוי דירה שלישית לא תקין"
משבר עמונה: נתניהו ובנט הציגו מתווה חדש לפינוי מוסכם
אחרי דיון סוער: חוק ההסדרה אושר פה אחד בוועדת השרים לחקיקה

ראש הממשלה בנימין נתניהו, ישיבת ממשלה בנושא תקציב המדינה, 5 באוגוסט 2015. קובי גדעון, לשכת העיתונות הממשלתית
ישיבת ממשלה סוערת. נתניהו וכחלון/לשכת העיתונות הממשלתית, קובי גדעון

בנוסף לכך, יקצה משרד הביטחון עוד 3.5 מיליון שקלים לשכירת חדרי אירוח ומבני ציבור בתקופת הביניים עד שהאתר יהיה מוכן, ו-15 מיליון שקלים נוספים יוקצו למועצה האזורית בנימין ל"הוצאות מיוחדות" בתקופת הביניים. כמו כן, תקצה הממשלה עוד 70 מיליון שקלים להקמת השכונה החדשה בשילה, שבות רחל, שחלקו יוחזר בעתיד על ידי מכירת המגרשים.

ההצעה קובעת גם פיצויים לתושבי עמונה ועפרה המפונים, בסכום כולל של כ-40 מיליון שקלים, שהתנאים לחלוקתם ייקבעו בתוך 45 יום. העברת הפיצויים מותנית בחתימה על כתב ויתור, שלפיו הם מוותרים על כל תביעה או טענה נגד המדינה ומי מטעמה בעניין הפינוי.

לצד החלטות תקציביות אלו, צפויה הממשלה לאשר תקציב של 215 מיליון שקל למיגון אוטובוסים לתלמידים בפרט ותחבורה ציבורית בכלל ביהודה ושומרון. שר התחבורה ישראל כץ, שדן בנושא כמה פעמים עם ראש המועצה האזורית שומרון יוסי דגן, יביא לאישור הממשלה הצעה שכוללת בין היתר תוספת 113 אוטובוסים במהלך השנים 2021-2017.

ארדן: "לא ברור למה נדרש קיצוץ כזה"

חלק משרי הליכוד מחו על הקיצוץ הרוחבי בישיבת שרי הליכוד הבוקר. אחרי שראש הממשלה הציג את המתווה החדש שהוצע לתושבי עמונה הוא עבר לדבר על הקיצוץ הרוחבי, והסביר שהקיצוץ נדרש כדי לממן את הקמת האתר החלופי למפוני עמונה ועפרה, דחיית עליית תאגיד השידור הציבורי וההסכמים הקואליציוניים. השר לביטחון פנים גלעד ארדן ושר הרווחה חיים כץ הביעו התנגדות לקיצוץ בתקציבי משרדיהם בשל הכספים הקואליציוניים. "מדברים כאן הרבה על הגברת האכיפה במגזר הערבי וחיזוק הביטחון בירושלים. אלה תכניות שאני יזמתי והמשטרה התחילה ליישם ועכשיו ייפגעו קשות, אז אל תתפלאו אחר כך", אמר ארדן בישיבה. כץ התרעם כי הקיצוץ יפגע בתכניות סיוע לזקנים.

ארדן הוסיף ואמר הבוקר כי הוא מתכוון להצביע נגד הקיצוץ הרוחבי. "לא ברור למה נדרש קיצוץ בגובה כזה והאוצר חייב הסברים. פינוי עמונה והמשך שידורי רשות השידור לא מגיעים לסכום עתק כזה. כל יתר ההוצאות היו ידועות", צייץ בחשבון הטוויטר שלו. "ההצעה לקיצוץ רוחבי בתקציב שהופצה הלילה תפגע קשות בתכניות המשרד לביטחון הפנים. קיצוץ של 37 מיליון שקלים לשנה במשרד שכמעט כל תקציבו הולך למשכורות אנשי ביטחון משמעו פגיעה קשה בתכניות חדשות, כמו אכיפה במגזר הערבי וחיזוק ביטחון ירושלים. לא אוכל לתמוך בקיצוץ כזה ואצביע נגדו בממשלה".

השר גלעד ארדן עם כוכבי סדרת הטלוויזיה "כחולים". אוקטובר 2016. פייסבוק, צילום מסך
"פגיעה קשה בתקציב שרובו מיועד למשכורות לכוחות הביטחון". ארדן/צילום מסך, פייסבוק

גם במשרד הפנים מתכוונים להתנגד לקיצוץ, זאת בשל התנגדות מרכז השלטון המקומי לקיצוץ בתקציבי האיזון לרשויות המקומיות. "כל הפחתה מסוג זה תחזירנו לאחור שנים רבות ותיפגע אנושות בשירות המונציפלי לאזרח", כתבו אתמול ראשי השלטון המקומי במכתב ששיגרו אמש לראש הממשלה ושר האוצר. בפנייתם איימו כי אם לא יבוטל הקיצוץ בסך 250 מיליון שקלים - יפתחו בהשבתה של השירותים העירוניים.

ח"כ שלי יחימוביץ (המחנה הציוני) תקפה בחריפות את הקיצוץ המתוכנן. "הוא שם ללעג כל הישג חברתי. קיצוץ רוחבי הוא אכזרי, פחדני, ומונחת כגרזן חסר אבחנה על הכול. מהלומה לתקציבי האיזון לרשויות העניות, לרווחה, בריאות, חינוך. ממשלה שמדגמנת חברתיות מממנת גחמות מופקרות ושלל פוליטי על חשבון הציבור".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully