וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יועמ"ש הכנסת: "הליך חקיקת החוק למיסוי דירה שלישית לא תקין"

18.12.2016 / 12:30

עו"ד איל ינון כתב ליו"ר ועדת הכספים, שם עבר חוק הדגל של שר האוצר, כי העובדה שהנוסח המעודכן ניתן לחברי הוועדה שעות ספורות לפני תחילת הדיון "מעלה אי-תקינות חמורה". יו"ר הכנסת ביקש לקיים דיון נוסף ומעמיק בחוק, אך גפני סירב

צילום: יוני ריקנר ובני בן סימון, עריכה: מתן חדד

היועץ המשפטי לכנסת, עו"ד איל ינון, קבע היום (ראשון) כי בהליך החקיקה של הצעת החוק למיסוי דירה שלישית, שעברה שלשום בוועדת הכספים, "נפל פגם היורד לשורש העניין". זאת, לטענתו, לאור העובדה שחברי הוועדה קיבלו לידם את הנוסח המעודכן של החוק רק בחמישי בערב, שעות ספורות לפני שהחל הדיון – סיבה שבגינה נמנעו חברי הכנסת מהאופוזיציה מהשתתפות בדיונים הליליים בין חמישי לשישי.

"עמדתנו היא שהליך חקיקתו של פרק זה בוועדת הכספים עולה כדי אי-תקינות חמורה של הליך החקיקה היורדת לשורשו של ההליך", כתב ינון במכתב ליו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני (יהדות התורה). "היועצת המשפטית של הוועדה חזרה והדגישה בפני אנשי האוצר כי גם לאחר העברת הנוסח יש לכל הפחות לאפשר לחברי הכנסת מספר שעות לשם עיון בו והכנת הסתייגויות".

לדברי ינון, "מדובר בהסדר מיסוי ארוך ומורכב, הכולל גם סנקציות פליליות, ובעת שהועבר נוסח זה הן חברי הוועדה והן היועצת המשפטית היו בדיונים אינטנסיביים והצבעות בוועדה, ולכן מטבע הדברים לא יכלו להתפנות לקריאה ולימוד של ההסדר החדש".

עוד בוואלה! NEWS:
מול עיני המתלוננת המרכזית: בוכריס הודה והורשע בעבירות מין
מורשת מוכתמת בדם: המסר של אובמה לרודני העולם - ההשמדה משתלמת
מערכת חורפית נוספת: שלג בחרמון, גשמים ברוב הארץ וחשש לשיטפונות

ח"כ משה גפני בכנס האופוזיציה המחרימה את דיוני הכנסת. מרץ 2014. טלי מאייר
ינון התלונן בפניו על פ]גמים בהליך החקיקה. ח"כ גפני/טלי מאייר

בעקבות קביעתו של ינון, יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין פנה לגפני וביקש ממנו לשקול את כינוס ועדת הכספים כדי לקיים דיון מעמיק סביב החוק. עם זאת, גפני הודיע כי אין בכוונתו לעשות זאת. "אם יו"ר הכנסת מעוניין בפתיחת הדיון מחדש, שיימצא מישהו שינהל את הישיבה במקומי", אמר. מוקדם יותר פנו הח"כים מהאופוזיציה החברים בוועדה לאדלשטיין בבקשה שיבטל את הליך החקיקה, אף שהדבר אינו בסמכותו.

כפי שכתב ינון, גם היועצת המשפטית לוועדת הכספים שגית אופק, מתחה ביקורת חריפה על התנהלות הדיונים, ואמרה בשישי האחרון כי "בעייתי מאוד לדון בחוק הלילה, חוק מורכב מאוד שהשתנה כמה וכמה פעמים מאז הנוסח שאושר בקריאה ראשונה על ידי הממשלה ומבלי שוועדת הכספים דנה בו, בנוסח עצמו, אפילו פעם אחת, מלבד דיון עקרוני וכללי. זו הפעם הראשונה שאני נדרשת לתת ייעוץ משפטי על חוק שלא ראיתי"

עדיין לא ברור כיצד ואם תשפיע חוות הדעת של היועץ המשפטי לכנסת על לוח הזמנים לאישור התקציב, אך ההערכה היא כי לא ייעשו שינויים מיוחדים בגינה. החוק למיסוי דירה שלישית, שנחשב לתוכנית הדגל של שר האוצר משה כחלון, קובע כי מס בשיעור של 1% יחול על בעלי שלוש דירות ומעלה בשווי של מעל 1.15 מיליון שקל לכל אחת מהן. בנוסף, הוחלט כי גובה המס המרבי יעמוד על 18 אלף שקלים בשנה לכל דירה, והוא יחול על מי שמחזיק בבעלותו לפחות שתי דירות ויותר מ-49% בעלות בדירה שלישית. החוק קובע מדרגות מיסוי בהתאם לשווי הדירה, בטווח שבין 1.15 מיליון שקלים ל-1.4 מיליון.

(עדכון ראשון: 09:13)

1
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully