וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עם רוח גבית מאיראן ומסוריה: כך ייסד חמאס את מערך המל"טים

17.12.2016 / 0:16

מאז שהחלו בחמאס לרכוש כלי טיס בלתי מאוישים ולהעבירם דרך מנהרות, השתנה הארגון לא מעט. המל"טים, שאחד מהאחראים על ייצורם חוסל בתוניסיה, הפכו לחלק ממפגני הכוח המשגרים איומים לישראל. חיל האוויר מגיב בחדות ובמהירות בעת הצורך - אך לא ברור כיצד ינהג בתנאי מלחמה

עריכ: גדי וינסטוק

(שיגור מזל"ט במהלך מצעד של חמאס, ספטמבר)

חיסולו של מהנדס המל"טים של חמאס בתוניסיה, מוחמד א-זווארי, מציב את הזרקור מעל תעשיית כלי הטיס הבלתי מאוישים של הארגון השולט ברצועת עזה – שהחלה לצבור תאוצה לא מכבר. השנים האחרונות מלמדות כי המאמץ של חמאס להתעצם בתחום האווירי לא פסק, ויש בו כדי לשמש את פעילות צה"ל ולהוות נדבך נוסף במארג האיומים על העורף.

תחילתה של ההתעצמות האווירית החלה בינואר 2009, לאחר מבצע "עופרת יצוקה" של צה"ל ברצועת עזה. אחד הלקחים של חמאס אז, כלל דגש מרכזי על העלאה האיום על הצבא הישראלי לא רק דרך היבשה והים – אלא גם מהאוויר. פעילי הארגון הסוני ברצועת עזה ובחו"ל פתחו במאמץ לרכוש כלי טיס זעירים מיעדים שונים, ובהם גם סוריה ואיראן, הבריחו אותם לרצועת עזה באמצעות מנהרות מתחת לציר פילדלפי, ושמרו אותם כך שבעת הצורך יופעלו נגד יעדים בשטחי מדינת ישראל.

בנובמבר 2012, בעת מבצע "עמוד ענן", תקף צה"ל מחסנים של חמאס ברצועת עזה, שבהם אוחסנו מזל"טים. לאחר מכן, באופן חריג, חשף הצבא סרטון שבו נראו פעילי הארגון באימון הטסת כלי טיס בלתי מאויש בשכונת חאן יונס. גורמים בצה"ל הבהירו אז כי המזל"טים הללו, שנרכשו כפי הנראה בסיוע איראן, מסוגלים למרחק של עשרות קילומטרים. בשלב זה, הבינו במערכת הביטחון כי זה רק עניין של זמן עד שהארגון יצליח להפעיל בצורה אפקטיבית מזל"טים שיוכלו לחדור למרחב הישראלי, ואף ירכוש מזל"טים בעלי יכולת נשיאה של מצלמות, או חומר נפץ.

המפגן הצבאי של החמאס, עזה. מתוך אתר ספא, אתר רשמי
חמאס מטיסים מזל"ט במפגן כוח אווירי לאחר "צוק איתן"/אתר רשמי, מתוך אתר ספא

בתחילת מבצע "צוק איתן", בקיץ 2014, שוב חשף חמאס יכולת להטיס מזל"טים. דוברי הארגון טענו כי הוטסו שלושה מזל"טים בו זמנית לעבר ישראל, והם מסוגלים לשאת מצלמות וחומר נפץ. עוד טענו כי הקשר עם שניים מכלי הטיס אבד, ורק אחד הצליח לצלם את בסיס הקריה בתל אביב. סוללת פטריוט זיהתה מזל"ט אחד בלבד לאורך קו החוף ויירטה אותו. מאז "צוק איתן", ערך חמאס כמה תהלוכות שבהן הציגו פעילי הזרוע הצבאית לראווה כלי טיס בלתי מאוישים במטרה להראות שהתחום האווירי ממשיך להתפתח חרף מאמצי צה"ל לפגוע במחסני הנשק.

במהלך אחד מהמצעדים, לציון 27 שנים להקמת חמאס, הטיסו פעילי הארגון מזל"ט והציגו אותו לקהל הרחב. הוא חג בשמי הרצועה ולא התקרב אל המרחב האווירי הישראלי.

בדצמבר 2015, עלה חמאס שלב בפיתוח המזל"טים, כשכלי תקשורת במצרים דיווחו כי הצבא המצרי זיהה שלושה מהם בעומק של כ-50 קילומטרים סביב אל-עריש ושייח זוויד במרחב סיני. כוחות הצבא המצרי פתחו באש לעבר כלי הטיס הלא מאוישים, אך בשל הגובה הרב לא הצליחו לפגוע בהם. הערכה של גורמי ביטחון בישראל באותם ימים היו שחמאס מתכונן למערכה עתידית מול צה"ל.

מוחמד א-זווארי, אזרח תוניסאי שנרצח וכלי תקשורת דיווחו שהמוסד התנקש בחייו בשל קשריו עם חמאס, דצמבר 2016. טוויטר, צילום מסך
מוחמד א-זווארי, מהנדס מל"טים של חמאס שחוסל בסוף השבוע בתוניסיה/צילום מסך, טוויטר

בספטמבר השנה, זיהה חיל האוויר כלי טיס לא מאויש לאורך קו החוף של רצועת עזה, מתקרב למרחב האווירי של ישראל. מטוסי קרב של חיל האוויר הישראלי הוקפצו נגדו, ולאחר בירור קצר עלה כי מדובר במזל"ט של חמאס – והוא יורט והופל אל הים. גורמי ביטחון העריכו כי לא היה מדובר בניסיון לחדור למרחב הישראלי, אלא באימון של חמאס בכלי טיס לא מאוישים.

חיל האוויר הישראלי מציג עד כה תגובה מהירה וחדה לאיום האווירי בשגרה, אך בזמן מבצע, כשחמאס עשוי לשגר מספר רב של מזל"טים – יהיה זה אתגר מסוג אחר. החשש הוא בעיקר ממזל"טים נושאי חומר נפץ, בעלי יכולת שהייה ממושכת באוויר עם שליטה מרחוק, או במקרה אחר, בעלי טכנולוגיית של "שגר ושכח", שיודעים מראש את נתיב הטיסה. הזרוע הצבאית של חמאס לא מסתפקת רק במזל"טים, ומתפתחת בשנתיים האחרונות ברום האווירי הנמוך באמצעות רחפנים שמשולבים באימוני הפעילים בשטח. גם לכך יש לצה"ל מענה במכה מישורים, כולל שיבוש באמצעות לוחמה אלקטרונית.

(עדכון ראשון: 22:48)

המפגן הצבאי של החמאס, עזה. דצמבר 2014. רויטרס
תצוגת התחמושת של חמאס, לאחר מבצע "צוק איתן"/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully