וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"מינוי השגריר מאשר את התכנית להעביר את השגרירות לירושלים"

17.12.2016 / 12:30

ההכרזה על דייוויד פרידמן כשגריר ארה"ב הבא העלתה שוב את הבטחת טראמפ, שנזנחה בידי קודמיו עם הכניסה לתפקיד. סגן נשיא מכון מחקר בוושינגטון הסביר בריאיון לוואלה! NEWS כי נראה שהפעם הצעד קורם עור וגידים - השאלה היא מתי

צילום: באדיבות CBS, עריכה: יוסי אלטר

(בווידאו: נתניהו בריאיון לתכנית "60 דקות" על אובמה וטראמפ)

מינויו העתידי של עורך הדין דייוויד פרידמן לתפקיד שגריר ארצות הברית בישראל העלה מחדש את השאלה אם הנשיא הנבחר דונלד טראמפ יממש את הבטחתו ויעביר את השגרירות לירושלים –הבטחה שאותה נטשו רבים לפניו עם כניסתם לחדר הסגלגל. "מינויו של פרידמן הוא אישור לתכניתו של טראמפ – הוא אמר שיעביר את השגרירות לירושלים והוא ממנה שגריר שמעוניין בכך בעצמו", הסביר ג'ונתן שנצר, סגן נשיא במכון המחקר "המוסד להגנה על הדמוקרטיה" (FDD) בוושינגטון בריאיון לוואלה! NEWS.

עם ההודעה על מינויו, הביע פרידמן בהצהרה קצרה שמסר כי הוא מקווה שיוכל לעבוד ממקום מושבה החדש של השגרירות בירושלים. לדברי שנצר, השאלה כעת היא באיזה אופן מהלך העברת השגרירות יתבצע. "עכשיו השאלה היא ברמה הטקטית – האם הקונסוליה בירושלים תהפוך לשגרירות, או שיקימו מבנה חדש? לגבי הפרטים נצטרך להמתין ולראות", אמר.

שנצר טוען כי המועד המוקדם ביותר שבו תוכל התכנית לצאת לפועל הוא ביוני 2017. "רגע האמת יהיה ביוני. בכל שישה חודשים דוחים נשיאי ארצות הברית את המעבר של השגרירות מתל אביב לירושלים. יש החלטה מ-1995 שאומרת שירושלים היא בירת ישראל והשגרירות צריכה לעבור אליה, אבל הנשיאים נמנעים מיישומה", הסביר. "הפעם הבאה שהנושא יעלה על הפרק תהיה ביוני. אני לא בטוח שהמהלך יקרה עד אז, הוא צריך קודם כל להיכנס למשרדו, לגבש צוות ואז נראה לאן זה הולך. אבל זה המועד הרלוונטי".

עוד בנושא:
בימין מברכים על שגריר ארה"ב המיועד: "שותף אמיתי של ההתיישבות"
טראמפ: "לא נקבע מועד להעברת השגרירות לירושלים - אך אני מחויב לכך"

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors
נפתלי בנט ושגריר ארצות הברית המיועד בישראל דיוויד פרידמן. טייוטר, צילום מסך
"יהיו מי שינצלו שינוי בשטח למאבק אלים". פרידמן עם שר החינוך בנט/צילום מסך, טייוטר

השלכות המהלך, לפי שנצר, יכולות להיות בשלוש זירות שיצטרך טראמפ לשקול בבואו לקבל את ההחלטה הסופית – הזירה הפלסטינית, הסעודית והירדנית. מבחינת הפלסטינית, מדובר לטענתו ב"פוטנציאל לאינתיפאדה". לדבריו, "כשיש שינוי בשטח יש הזדמנות לאלימות. כאן לא מדובר על שינוי עובדות בשטח אלא רק על הכרה. זה לא צריך להפוך למאבק אלים, אבל אולי יהיו מי שינצלו את ההזדמנות כדי לעשות זאת".

מבחינת ערב הסעודית וירדן, שנצר טוען כי "אנחנו יודעים שישראל וערב הסעודית מדברות, ושיש שיפור מתון ביחסים. האם זה ירגיז את הסעודים? האם הם יגידו 'לא נוכל לעזור עם הפלסטינים כל עוד זה קורה'? יש כמובן ערך בקשרים האלה. וברמה האסטרטגית, ירדן מול ישראל - כמובן שלירדנים והישראלים יש שיתוף פעולה ביטחוני, זה נכס לישראל. כל אלה הן בעיות פוטנציאליות".

נושא: המועמד הרפובליקני לנשיאות ארצות הברית, דונלד טראמפ, באירוע צדקה באדיסון, ניו ג'רזי, 15 באוקטובר 2016. רויטרס
יצטרך להתמודד עם שינוי מדיניות ללא אלימות. טראמפ/רויטרס

לדבריו, כדי להימנע מחיכוכים בזירות השונות, על טראמפ להימנע ממהלכים פתאומיים שבדרך כלל מביאים לאלימות. "אם אתה עושה דברים בשקט, עם שיחות מאחורי הקלעים, בצורה פרגמטית, דברים יכולים לקרות. אני חושב שהכרה בירושלים כבירה זה משהו שצריך לקרות, והעברת שגרירות היא משהו שיכול לקרות כל עוד זה לא פוגע בנכסים חיוניים", אמר שנצר, והוסיף: "אין דבר רע בכך, זו הבירה של ישראל. זה להכיר במציאות. השאלה איך לשנות מדיניות קיימת בלי לעורר אלימות".

שנצר הוסיף כי הוא אינו מאמין שזהות השגריר תשפיע על החלטות אסטרטגיות של הממשל. "שגרירי ישראל שיחקו תפקיד חשוב, אבל הם לא קובעים מדיניות. מדיניות נקבעת על ידי שר החוץ, הנשיא והמועצה לביטחון לאומי. תפקיד של שגריר זה לשמור על קשרים קרובים בין שתי המדינות", אמר. נוסף על כך, הוא סבור גם כי למינויו של אדם בעל עמדה ימנית מובהקת לא בהכרח יצנן את היחסים בין ישראל לפלסטינים. "את פרידמן לא יאהבו בשמאל, בטח שלא הפלסטינים. אבל מינוי יותר פרובוקטיבי מצדו של טראמפ היה לשים אותו כקונסול במזרח ירושלים. אז היה יכול להיות קונפליקט. בסיטואציה הנוכחית הוא ידבר לימין, הוא יאשר את הקשרים הקרובים בין המדינות. אם מטרתו לשמור על קשרים קרובים הוא יעשה זאת. השאלה החשובה היא מי יהיה הקונסול במזרח ירושלים, אם זה יהיה מישהו שיכול לעבוד קרוב עם הפלסטינים או מישהו שמאתגר את התפיסה הזאת".

למינויו של שנצר חשיבות היסטורית, שכן לראשונה מאז קום המדינה ימונה שגריר אמריקני שעמדותיו הפומביות ימניות יותר מאלו שמציג ראש הממשלה. לטענת שנצר, מדובר באלמנט חסר תקדים ביחסים בין המדינות. "השאלה היא אם נתניהו ינסה להביא אותו קרוב יותר למרכז, או שפרידמן יאפשר לנתניהו להעלות מדיניות שהיא ימנית מהנקודה שבה סימן עצמו עד כה", ציין.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully